2012-04-25, 22:58
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Filosofi handlar inte om olika perspektiv. Utan att söka svar....
Är man lite filosofiskt lagd så bör man veta att det bara finns ett svar till allt. Aldrig två svar.Alltså endast ett perspektiv eller rättare sagt svar,varför det blir överflödigt av dig att prata i termer om perspektiv,och inte minst om mitt egna perspektiv,vilket insinuerar att du tror på flera perspektiv...
Filsofi har inget med perspektiv att göra. Att sen olika filosofer har olika svar,innebär att vissa filsofer har fel filosofi och fel svar,inte olika perspektiv.
Är man lite filosofiskt lagd så bör man veta att det bara finns ett svar till allt. Aldrig två svar.Alltså endast ett perspektiv eller rättare sagt svar,varför det blir överflödigt av dig att prata i termer om perspektiv,och inte minst om mitt egna perspektiv,vilket insinuerar att du tror på flera perspektiv...
Filsofi har inget med perspektiv att göra. Att sen olika filosofer har olika svar,innebär att vissa filsofer har fel filosofi och fel svar,inte olika perspektiv.
Jasså, det här var spännande. Ja, provocera och skapa debatt klarar du i alla fall utmärkt.
Din definition (ja, samtliga definitioner du presenterat hittills i tråden..) ser jag I ALLRA HÖGSTA GRAD som egna perspektiv från din sida, eller egna åsikter om du så vill. Tex så delar inte Stockholms universitet och professor Lars Bergström dina "ödmjuka" åsikter om sanningen..
"Inom filosofin sysslar man i första hand med att utarbeta och kritiskt granska teorier och tänkesätt som är av mycket grundläggande och generell karaktär.."
Du faller redan där med din extremt oöppna och icket ödmjuka sanningsanspråk på filosofiska problem. Vidare:
"De problem som filosofiska teorier utgör svar på har ofta karaktär av "eviga frågor"; de har studerats i tusentals år utan att man har lyckats hitta någon alldeles tillfredställande och allmänt godtagen lösning på dem..."
Men det har du alltså nu gjort? Äh, i klartext: du är ett skämt!
Du fattar inte heller att studerande av problem och att granska teorier är ett sökande efter ett svar,utan påstår då indirekt att man alltså granskar teorier utan att kontrollera om innehållet är korrekt(dvs,svaret är rätt)