2012-04-24, 23:14
Medlem
zerolucks avatar
I Montreal fick jag avnjuta denna fantastiska kötträtt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Montreal-style_smoked_meat
Finns det att få tag på någonstans i Stockholm?

Jag tyckte inte det hade så stark rök karaktär, men smaken var mustig
och mörare och saftigare kött har jag aldrig ätit.
Citera
2012-04-25, 00:14
Medlem
Har för att dom serverar Rökt bringa på Gute grill, kolla upp det, annars vet jag att dom har himmelsk pulled pork!
Citera
2012-04-25, 05:40
Medlem
Quorthons avatar
Riktigt fint att ha på mackan med lite senap är det. Om du inte hittar bör du ju kunna laga det själv. En av sakerna jag kommer sakna med kanada.
Citera
2012-04-25, 08:25
Medlem
Maledictuss avatar
Såg mycket smakligt ut!

Det där borde man ju kunna framställa själv. Men fråga är varför man ska ångkoka köttstycket efter att man rökt det? Kanske är för att få det att falla isär lättare.
Citera
2012-04-25, 12:21
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeroluck
I Montreal fick jag avnjuta denna fantastiska kötträtt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Montreal-style_smoked_meat
Ja fyfan, det är ett av mina bästa matminnen, på Reuben's i Montreal, när det enorma lasset med kött kom in! Köttorgasm!

Citat:
Finns det att få tag på någonstans i Stockholm?
Inte vad jag har sett, det finns ju pastrami här också men det är ju inte riktigt samma sak. Kolla med kanadensiska ambassaden eller möjligtvis judiska församlingen (maten kom ju ursprungligen från östeuropeiska judiska invandrare) i Stockholm om de vet något ställe och återkom här, för då vill jag också veta
Citera
2012-04-25, 12:44
Medlem
Det är väl som vanlig brisket fast rökt? Brisket har mången gånger intagits på bagels i New York. Den bästa brisketen jag ätit har varit på Katz' Deli, fantastiskt kött.
Citera
2012-04-25, 14:00
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Det är väl som vanlig brisket fast rökt? Brisket har mången gånger intagits på bagels i New York. Den bästa brisketen jag ätit har varit på Katz' Deli, fantastiskt kött.
Jo visst, sättet att tillaga köttet har ju samma ursprung och sättet det serveras på är ju i princip detsamma både i Montreal och i NY, men det är lite annorlunda kryddning och tillagningssätt mellan de två varianterna så helt likadant är det inte. I sanningens namn så skiljer det sig ju från restaurang till restaurang också.
Citera
2012-05-04, 06:27
Medlem
Quorthons avatar
Så var i Montreal hittar man den bästa montreal-mackan? Är det reubens som gäller?
Citera
2012-05-04, 14:17
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Så var i Montreal hittar man den bästa montreal-mackan? Är det reubens som gäller?
Schwartz's är ju väldigt populär, men jag tycker Reuben's är bättre och det är lättare att få bord där. Sen finns det ju många andra som jag inte testat .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in