2012-04-24, 20:47
Bannlyst
Min väska blev snodd med mobil och saker för över 5000. Dom drog av självförsäkringen på 1500 och mailade o ville ha kvitto på den nya mobilen jag köpt skicka in kvitto. Sen ville dom ha förklaring vad som hänt jag skrev av det som stod på polispappret då jag inte kommer ihåg detaljer. Har fått 2000+ utbetalt redan och får nu detta mailet

"Din hemförsäkring gäller för egendom som du medför utanför bostaden. Stöldbegärlig egendom, kontanter och värdehandlingar ersätts endast om de stulits i samband med ett rån, överfall eller då egendomen ryckts ifrån dig på ett sådant sätta att du omedelbart uppfattat stölden.

Stöldbegärlig egendom är t ex mobiltelefon, datorer och smycken.

Eftersom stölden inte gått till på det sätt som beskrivs härovan så kan vi inte lämna någon ersättning för mobiltelefonen som stals.

"

vafan menar dom egentligen!?
Citera
2012-04-24, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BambinAdeNfinA
Min väska blev snodd med mobil och saker för över 5000. Dom drog av självförsäkringen på 1500 och mailade o ville ha kvitto på den nya mobilen jag köpt skicka in kvitto. Sen ville dom ha förklaring vad som hänt jag skrev av det som stod på polispappret då jag inte kommer ihåg detaljer. Har fått 2000+ utbetalt redan och får nu detta mailet

"Din hemförsäkring gäller för egendom som du medför utanför bostaden. Stöldbegärlig egendom, kontanter och värdehandlingar ersätts endast om de stulits i samband med ett rån, överfall eller då egendomen ryckts ifrån dig på ett sådant sätta att du omedelbart uppfattat stölden.

Stöldbegärlig egendom är t ex mobiltelefon, datorer och smycken.

Eftersom stölden inte gått till på det sätt som beskrivs härovan så kan vi inte lämna någon ersättning för mobiltelefonen som stals.

"

Säker på att du har vänt dig till försäkringskassan och inte ditt försäkringsbolag?

Hur gick stölden till? Det står ju rätt tydligt att du mer eller mindre måste blivit rånad för att din försäkring ska gälla, att någon tagit din väska och du märker det i efterhand ger dig alltså inte rätt till ersättning.
Citera
2012-04-24, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Säker på att du har vänt dig till försäkringskassan och inte ditt försäkringsbolag?

OJ mitt fel. Detta e moderna försäkringar. Skrev fel sry.
Citera
2012-04-24, 21:08
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Min väska blev snodd

EXAKT hur blev den stulen? Vad skrevs i polisanmälan?

Men som föregående talare sade så förefaller din försäkring bara gälla vid personrån eller liknande tillgrepp, och det är ganska normalt på "standardförsäkringar".
Citera
2012-04-24, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
EXAKT hur blev den stulen? Vad skrevs i polisanmälan?

Men som föregående talare sade så förefaller din försäkring bara gälla vid personrån eller liknande tillgrepp, och det är ganska normalt på "standardförsäkringar".

Jag hade väskan på en stol brevid mig med uppsyn hela tidne trodde jag men tydligen inte. Då den blev stulen.

Jag har redan fått pengar utbetalt för allt men nu får jag inte resterande 30% vilket jag verkligen inte förstår?!!!
Citera
2012-04-24, 21:18
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Jag hade väskan på en stol brevid mig med uppsyn hela tidne trodde jag men tydligen inte.

Well, då gäller inte din försäkring helt enkelt. Det står ju ganska tydligt i den text du bifogade i ditt första inlägg.
Citera
2012-04-24, 21:20
Bannlyst
Citat:
Well, då gäller inte din försäkring helt enkelt. Det står ju ganska tydligt i den text du bifogade i ditt första inlägg.

Men jag har ju fått pengar utbetalt redan? Och det är helt korrekt beskrivning.
Citera
2012-04-24, 21:21
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Men jag har ju fått pengar utbetalt redan? Och det är helt korrekt beskrivning.

Ja, du har alltså fått ersättning för den egendom som bedömdes som icke stöldbegärlig, men inte för mobiltelefonen som anses stöldbegärlig.
Citera
2012-04-24, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ja, du har alltså fått ersättning för den egendom som bedömdes som icke stöldbegärlig, men inte för mobiltelefonen som anses stöldbegärlig.

jag fick 70% för mobilen inte för det andra i väskan som var cigg och kontanter plus saker som inte hade värde för stora pengar. Mobilen var det mesta av det jag fick tillbaka.
Citera
2012-04-24, 21:26
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
jag fick 70% för mobilen inte för det andra i väskan som var cigg och kontanter plus saker som inte hade värde för stora pengar. Mobilen var det mesta av det jag fick tillbaka.

Då känns det ju som om ditt försäkringsbolag varit snällare än de borde varit? Kontanterna skulle ju inte ersatts alls om det inte var ett personrån eller liknande?

Jag har lite svårt att se vad det är du menar som är _fel_ i ditt ärende?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in