2012-04-24, 16:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har en försäkring som går på autogiro men håller på och byter bank.
För 1½ månad sen skickade jag in papper av ändring för autogiro, för snart 1 månad sen fick jag pappersfaktura och brev om att banken hade stoppat autogiro.

Kontaktade företaget och frågade om detta och fick veta att min gamla bank hade stoppat autogiroutbetalningen, kontot finns kvar med pengar på så enda orsaken jag kan komma på är att mitt brev om ändrat autogiro har kommit fram och det gamla autogirot tagits bort men företaget inte har uppdaterat sitt datasystem för att plocka pengar från min nya bank.
Idag fick jag en pappersfaktura(daterad 17:e) med en rätt saftig fakturaavgift på, tror aldrig jag betalat nåt sånt tidigare till företaget då jag började med autogiro rätt tidigt.

Tycker det är åt helvete att jag ska betala fakturaavgift nu bara för dom försöker plocka ut pengar från fel bank, företaget har inte visat nåt större intresse av att lösa problemet eller velat svara på mina frågor utan det enda dom säger är att jag ska kontakta min bank, varför jag ska kontakta min gamla bank för ett autogiro i min nya bank vill de inte svara på.

Fick brev idag med faktura och en rätt saftig fakturaavgift(nästan lika mycket som fakturan i sig) och det har gjorts 1 misslyckat betalningsförsök, har företaget rätt att ta ut en fakturaavgift när det är dom som gör fel genom att försöka plocka ut pengar från en bank som inte står med i autogirot?

/Arne.Anka
Citera
2012-04-24, 18:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Glömde skriva att jag gärna vill se källhänvisning också för söker man på nätet så sägs det bl.a fakturaavgift inte är lagligt då det är en kvarleva från krediter, att de måste avtalas om det och så vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in