2012-04-24, 15:39
Medlem
Hejsan alla Flashbackare,

Jag har nu bara en lite fråga, flyttade nyligen ifrån Irland och förvarnade inte landlorden.
Nu i efterhand så har han börjat skicka email till mig, där han skriver att saker är trasiga i lägenheten samt kräva oss på pengar, han säger att han har bildbevis och att han har legal-concilling,
det rör sig om en summa på 1500 euro, kan det hända något om jag skulle struna att betala dessa pengar? Eller sitter jag säkert ? Det enda han har på mig är en bild på mitt pass

tack på förhand
Citera
2012-04-24, 15:57
Medlem
Här är punkterna
We have looked into the dmaages and are currentlky rectifying same, the
costs to fix the damage caused by you are as follows:

Replace 2 armchairs, damaged beyond repair
Get carpets dry cleaned as not hoovered since inception
Replace equipment taken or damaged (all equipemt was brand new at
inception)
Replace 1 double mattress damaged
Arrange painting to walls where scuffed etc
get contract cleaners into property to clean
Citera
2012-04-24, 18:44
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraggan
Jag har nu bara en lite fråga, flyttade nyligen ifrån Irland och förvarnade inte landlorden.
Vilket betyder att kontraktet fortfarande gäller.

Citat:
Nu i efterhand så har han börjat skicka email till mig, där han skriver att saker är trasiga i lägenheten samt kräva oss på pengar, han säger att han har bildbevis och att han har legal-concilling,

Om han har legal counsel har han redan anlitat en advokat och kommer förmodligen att göra en polisanmälan. Eftersom du lämnade utan att säga någonting har han lagen på sin sida.

Citat:
det rör sig om en summa på 1500 euro, kan det hända något om jag skulle struna att betala dessa pengar? Eller sitter jag säkert ? Det enda han har på mig är en bild på mitt pass
Bilden på passet är allt han behöver för att få all information om dig. Förmodligen är det billigare för honom att inlita inkassobolag än att låta 1500 EUR försvinna, så räkna inte med att du sitter säkert. Eftersom kontraktet fortfarande gäller kan förmodligen han lägga på resterande månadshyror på beloppet.

Polisanmälan är som nämnt ovan en möjlighet. Exakt för vad är oklart. Han kan möjligen få det till bedrägeri. Han kan alltid försöka stämma dig. Osäker på hur det skulle gå.

Håll oss uppdaterade!
Citera
2012-04-24, 19:17
Medlem
Tyckte jag läste nån annanstans här på flashback att det hadde gått bra för svenskar som råkat ut för en otrevlig uthyrare på irland och sen rest hem utan att säga nåt.Dock blev de av med depositionsavgiften som ska täcka eventuella skador och förstörelser.

Dock är många uthyrare på irland otrevliga "Groundskeeper Willy" kopior och många försöker låsa fast hyrsgäster i långa kontrakt.Försök alltid att hyra utan att lämna passkopia/rätt id-handling.Har själv gjort det ett par gånger och det har funkat.
Citera
2012-04-24, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajlajlaj34
Tyckte jag läste nån annanstans här på flashback att det hadde gått bra för svenskar som råkat ut för en otrevlig uthyrare på irland och sen rest hem utan att säga nåt.Dock blev de av med depositionsavgiften som ska täcka eventuella skador och förstörelser.

Dock är många uthyrare på irland otrevliga "Groundskeeper Willy" kopior och många försöker låsa fast hyrsgäster i långa kontrakt.Försök alltid att hyra utan att lämna passkopia/rätt id-handling.Har själv gjort det ett par gånger och det har funkat.

Får tänka på det nästa gång...

Har kollat upp priserna, och har ränkat ihop det och depositionen som vi la på 875 euro kan täcka alla eventuella skador/rengöring. Har även skickat med länkar till allt till hyresvärden.. Får se vad han säger!
Citera
2012-04-25, 16:36
Medlem
Inväntar fortfarande svar från honom efter att jag räknade ihop allt och fick det att räcka med depositionen....
Citera
2012-04-25, 21:42
Medlem
Higashis avatar
Stämmer anklagelserna?
Citera
2012-04-25, 23:40
Medlem
Många "landlords" på Irland är helt enkelt deposit-scammers och förtjänar bara förakt.
Citera
2012-04-26, 12:16
Medlem
Frågan är ju om du har förstört saker för 1500 EUR eller inte?

Om du har gjort det så är det väl bara att betala, annars tror jag inte de kan göra så mycket därifrån och som någon redan påpekat så är det mycket scam på hyresmarknaden på öarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in