2012-04-23, 23:10
Medlem
Fjellrevens avatar
Hur är det att köpa begagnade prylar, skall man akta sig för det?

Gick nämligen in på Blocket ikväll för att flukta lite och insåg att jag kan få en t.ex Canon 7D plus lite objektiv och annat smått och gott för samma pris som jag nyss köpte min 60D plus objektiv, väska etc..

Bör jag ha kollat begagnat marknaden först? =S
Citera
2012-04-23, 23:35
Medlem
krmtms avatar
jag skulle nog inte köpa ett hus begagnat, om det inte skulle vara en mindre resekamera eller reservhus, men som jobbkamera är det nytt som gäller, undantaget om jag faktiskt vet hur mkt huset använts av tidigare ägare och om priset motiverar slitaget och vise versa.
Optik däremot har jag köpt begagnat då det lättare går att se kvalitén på dessa än ett hus, som kan vara totalt slutkört i mekanismen fast det ser nytt ut på utsidan, många tejpar sina kameror för att minska slitaget = bättre andrahandsvärde..
Ska du köpa optik så är det ju alltid bäst att få prova det själv så du ser att fokusmotor, kontakter osv fungerar som du tänkt dig!
Citera
2012-04-24, 09:57
Moderator
rotadents avatar
Jag har väldigt sällan köpt optik ny, utan jag har mestadels handlat begagnat. Väldigt många människor köper objektiv som de sen inte använder särskilt mycket, så det går ofta att hitta grejer i mer eller mindre nyskick för en bråkdel av nypriset. Jag har handlat på eBay, Tradera och Blocket och generellt haft tur med det jag har köpt. På nätet får man vara uppmärksam på beskrivning och bilder. Kan man så bör man förstås träffas och göra upp affär så man kan känna och titta på objektivet.

I min erfarenhet är det bäst att handla av äldre herrar med god ekonomi. De köper grejerna de vill ha ganska oavsett om de egentligen har användning för dem, och dessutom så är många av dem väldigt noggranna och varsamma med sina grejer så deras prylar är ofta i toppskick. Där har faktiskt Ken Rockwell en poäng när han skriver om "The Leica Man", gubben som köper alla prylarna och sen låter dem stå på hyllan till nästa gång Leica släpper något. Då säljer de av det gamla och ställer upp det nya. Rinse and repeat...

Hus har jag bara köpt analoga begagnat, men det brukar stämma ganska bra där också, många hus är väldigt välhållna och varsamt skötta. Jag tycker att man ganska snabbt brukar kunna se hur den förra ägaren har behandlat grejerna. Summa summarum blir att jag ofta tycker att det lönar sig med begagnat. Visst finns det en charm med nya grejer också, men jag ser mer charm i att ha mer av mina pengar kvar så jag kan köpa fler eller bättre grejer.
Citera
2012-04-24, 14:22
Medlem
Fjellrevens avatar
Tack för utförliga svar! Jag kände bara att det var synd att man kunde fått en bättre kamera för sammanpris :/ men men! Då har man lärt sig en läxa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in