2012-04-23, 21:17
Medlem
Hej

Läste i någon tråd att det är bättre att bara ha genvägar på skrivbordet och inte mappar. Att det liksom tar på minnet. Allra bäst var tom. att ha allt man kan på sin ena partition och sedan mest operativet på den andra.

Därför frågar jag. Du som har det på det sättet. Tycket inte du att det ät vansinnigt jobbigt att klicka dig fram till den andra partitionen när du skall ha något? Är det inte sjukt mycket enklare att ha det på skrivbordet eller i alla fall på samma disk?
Citera
2012-04-23, 21:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Du kan väl ha en genväg på skrivbordet till en mapp på en annan disk... Vad skulle vara mer komplicerat med det än att ha en mapp direkt på skrivbordet menar du ?
Citera
2012-04-23, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du kan väl ha en genväg på skrivbordet till en mapp på en annan disk... Vad skulle vara mer komplicerat med det än att ha en mapp direkt på skrivbordet menar du ?

Gör det så stor skillnad då mellan att ha genvägen där eller faktiska mappen?
Citera
2012-04-23, 21:52
Moderator
Protons avatar
ÖDIT -> Windows/mod
Citera
2012-04-23, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffig
Gör det så stor skillnad då mellan att ha genvägen där eller faktiska mappen?

Stor skillnad i vad? Prestanda? Strömförbrukning? Utrymme?

Vettefan vad du försöker göra men gör det som är enklast.
Citera
2012-04-24, 10:54
Medlem
Tror inte det finns några nackdelar med att ha mycket fildata i hierarkin under skrivbordet, men upplys mig gärna. Visst tar det plats på C:, men någonstans måste det ju lagras. Med många ikoner på skrivbordet skulle någon högerklicksmeny kunna bli långsammare och skrivbordet kanske ta längre tid att visas.

Argumentet att man snabbt kan installera om operativsystemet på C: om man har alla filer på D:, håller inte. Det finns så mycket annat som man ändå måste plocka vid en ominstallation, som favoriter, programs inställningsfiler, spels savefiler osv... Och hur ofta installerar man om egentligen... Det är lätt att kopiera Mina dokument och Skrivbordet till D: innan isf.

Det är bra att ha en D: däremot så man slipper bränna alla filer vid ominstallation eller tanka upp dem någonstans.

PS: Vill du ha alla grejor på D:, går det att omdirigera Mina dokument till D:\<någonting> (högerklicka och välj egenskaper).
Citera
2012-04-24, 13:10
Medlem
pungulfs avatar
Är det bara jag eller stämmer inte titeln på tråden överens med innehållet?

Hursom... jag har OS, program och spel på C-partitionen medan allt annat (filmer, musik, bilder etc) lagras på D-partitionen.

Mitt skrivbord är helt tomt då jag har halv-ocd och måste ha ordning på allt.
Shortcuts till program etc ligger pinnat i startmenyn eller taskbar.

Om alla kortkommandon sitter i ryggmärgen så är det inga problem att öppna upp saker direkt roten på D: f.ex istället för direkt från skrivbordet. Även om du inte använder dig utav kortkommandon så blir det väl bara en-två extra klick med musen?

Eftersom skrivbordet är knytet till din profil som du använder när du loggar in på datorn så bör väl startupen bli långsammare om du har mycket lagrat där? men då måste vi väl snacka rätt stora mängder.
Citera
2012-04-24, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungulf
Är det bara jag eller stämmer inte titeln på tråden överens med innehållet?

Hursom... jag har OS, program och spel på C-partitionen medan allt annat (filmer, musik, bilder etc) lagras på D-partitionen.

Mitt skrivbord är helt tomt då jag har halv-ocd och måste ha ordning på allt.
Shortcuts till program etc ligger pinnat i startmenyn eller taskbar.

Om alla kortkommandon sitter i ryggmärgen så är det inga problem att öppna upp saker direkt roten på D: f.ex istället för direkt från skrivbordet. Även om du inte använder dig utav kortkommandon så blir det väl bara en-två extra klick med musen?

Eftersom skrivbordet är knytet till din profil som du använder när du loggar in på datorn så bör väl startupen bli långsammare om du har mycket lagrat där? men då måste vi väl snacka rätt stora mängder.

Men om vi bara snackar en massa ikoner då? Tycker det går långsammare när nästan hela skrivbordet är täckt med ikoner.

Jag har just nu en mapp på 12 gig på skrivbordet. Detta har inte med ovanstående stycke att göra.
Jag tyckte det slöade med många ikoner även utan den mappen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in