2012-04-23, 19:23
Medlem
Hej jag vet inte om min tråd har hamnat rätt men det är såhär att jag skadat mitt ben vilket gör att jag inte kan röra mig speciellt mycket i 6 veckor. Jag har aldrig varit den typen som bryr mig så mycket om kost och motion men nu när jag vet att jag inte kommer kunna röra på mig lika mycket så blir man såklart lite fundersam på hur jag ska lägga upp kost osv.

Vill inte bli tjock under den tiden jag är invalid. Någon som har tips på sätt att motionera med ett brutet ben? Hur mycket mindre bör man äta egentligen när man inte rör på sig så mycket?

Kan tillägga att jag även har en mindre skada i ryggen så jag kommer inte kunna gå till gymmet eller liknande.

mvh
Citera
2012-04-23, 19:33
Medlem
the-gafferrs avatar
Jag bröt skenbenet för ganska exakt 1 år sedan. Jag var också väldigt fundersam på hur mycket jag skulle kunna röra på mig och hålla igång under tiden jag hade gips.

Nu kan jag inte tala för alla typer av frakturer, men då jag bröt benet uppmuntrade läkarna mig till rörelse. Stötar var inget farligt snarare något positivt då skelettet blir starkare och läker snabbare vid rörelse och små stötar.

Jag tog bussen till gymmet kanske 4-5 dagar i veckan. Var inga problem att gymma med gips när man fått in vanan. Du kan ju såklart inte träna ben, men allt annat går att köra igenom ganska rejält.

Kom ihåg att du drar mer energi genom att halta runt på kryckor en hel dag istället för att bara gå som vanligt. Din kropp är nu också än mer beroende av protein och energi då skadan läker. Därför skulle jag inte rekommendera lågenergikost eller diet av något slag.

Tiden med gips kommer att gå fort. Jag lovar!
Citera
2012-04-23, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
Jag bröt skenbenet för ganska exakt 1 år sedan. Jag var också väldigt fundersam på hur mycket jag skulle kunna röra på mig och hålla igång under tiden jag hade gips.

Nu kan jag inte tala för alla typer av frakturer, men då jag bröt benet uppmuntrade läkarna mig till rörelse. Stötar var inget farligt snarare något positivt då skelettet blir starkare och läker snabbare vid rörelse och små stötar.

Jag tog bussen till gymmet kanske 4-5 dagar i veckan. Var inga problem att gymma med gips när man fått in vanan. Du kan ju såklart inte träna ben, men allt annat går att köra igenom ganska rejält.

Kom ihåg att du drar mer energi genom att halta runt på kryckor en hel dag istället för att bara gå som vanligt. Din kropp är nu också än mer beroende av protein och energi då skadan läker. Därför skulle jag inte rekommendera lågenergikost eller diet av något slag.

Tiden med gips kommer att gå fort. Jag lovar!

Okej tack för ett bra svar. Jag tänkte också att man måste förbränna mer när man skuttar runt på kryckorna, hade värk i muskler som jag aldrig tränar annars. Men problemet med gym för mig är att jag även skadat ryggen och doktorn säger att det kommer läka av sig själv men vet inte om jag vågar belasta ryggen så värst mycket nu i början. Kanske räcker med att gå/hoppa promenader dagligen.
Citera
2012-04-23, 19:43
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kartolf
Okej tack för ett bra svar. Jag tänkte också att man måste förbränna mer när man skuttar runt på kryckorna, hade värk i muskler som jag aldrig tränar annars. Men problemet med gym för mig är att jag även skadat ryggen och doktorn säger att det kommer läka av sig själv men vet inte om jag vågar belasta ryggen så värst mycket nu i början. Kanske räcker med att gå/hoppa promenader dagligen.

Låter bra. Om du känner att du får värk och blir slut av kryckhoppandet så kan det räcka som träning. Absolut Promenader är, enligt mig, en mycket underskattad form av träning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in