2012-04-24, 22:54
Medlem
Brillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur
Slutade läsa här, vad exakt menar du? Att 300 personer dör i en annan världsdel får av förklarliga skäl inte lika stor uppmärksamhet i de svenska medierna.

Inte för att vara sånn... men Tjetjenien ligger i Europa.

Tror inte att det attentatet fick lika stor uppmärksamhet internationellt som attentatet i Norge. Självklart gör folk skillnad på islamistiska terrorister och Breivik. Islamister = synd om, slår ur underläge, tvingas till sitt dåd. Breivik = galen.
Citera
2012-04-24, 23:01
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undetected
Dådet i sig var tokigt men det faktum att ABB genomförde det trots vetskap om att hans liv tog slut i samma sekund han steg i land på Utöya gör det hedervärt.
Sedan behöver man inte ställa sig upp och applådera 69 döda ungdomar.

Det finns förvisso andra sätt att väcka opinion men nämn ETT som hade varit mer effektivt än det Breivik valde!

Du menar att all opinion är bra opinion. Tja så kanske man kan se det ,men om man får alla normalt funtade människor mot sig för att man är massmördare så kanske det inte är sååå effektivt ändå.
Citera
2012-04-24, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plackers
Enligt din logik så är de norska samerna slavar nu?

Om Norrmännen genom ett demokratiskt val önskade att legalisera använding av samer som slavar, absolut.
Citera
2012-04-24, 23:05
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
Dådet i sig var tokigt men det faktum att ABB genomförde det trots vetskap om att hans liv tog slut i samma sekund han steg i land på Utöya gör det hedervärt.
Sedan behöver man inte ställa sig upp och applådera 69 döda ungdomar.

ABB hade ett val, det hade inget av barnen. Jag kanske är trångsynt, men jag kan verkligen inte föreställa mig hur en frisk människa kan se hans dåd som något hedervärt.

Okej, så ABB visste att hans liv skulle ta slut - ingen kontakt med familj och vänner etc. Då undrar jag vad som är skillnaden mellan det, och att ta sitt liv - borde inte någon som aktivt väljer att avsluta sitt liv i dina ögon vara lika heroisk?

Citat:
Det finns förvisso andra sätt att väcka opinion men nämn ETT som hade varit mer effektivt än det Breivik valde!

Det finns nog väldigt få metoder som skulle väcka lika mycket uppståndelse som det ABB gjorde. Du har dock inte med i ekvationen att hans dåd troligtvis leder till mer skada för hans anhängare och ideologi än den gör nytta. Jag antar att du undgått all empati de fått?
Citera
2012-04-24, 23:06
Medlem
raxtoren4evers avatar
Citat:
ABB hade ett val, det hade inget av barnen. Jag kanske är trångsynt, men jag kan verkligen inte föreställa mig hur en frisk människa kan se hans dåd som något hedervärt.

Hur ser du på självmordsbombare i Palestina eller Afghanistan? Där familjer och vänner gör dessa till martyrer och firar deras massmord.
Citera
2012-04-24, 23:08
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brillan
Inte för att vara sånn... men Tjetjenien ligger i Europa.

Tror inte att det attentatet fick lika stor uppmärksamhet internationellt som attentatet i Norge. Självklart gör folk skillnad på islamistiska terrorister och Breivik. Islamister = synd om, slår ur underläge, tvingas till sitt dåd. Breivik = galen.
Läs igen:
Citat:
Ursprungligen postat av raxtoren4ever
Man kan, tro eller ej, samla ihop 30 pers i Tjetjenien - män och kvinnor - och springa in på en rysk skola och avrätta 300 barn

Citat:
Hur ser du på självmordsbombare i Palestina eller Afghanistan? Där familjer och vänner gör dessa till martyrer och firar deras massmord.

Hemskt. Något mer du undrade över?
Citera
2012-04-24, 23:12
Medlem
raxtoren4evers avatar
Hemskt förstår väl alla. Jag undrade om självmordssprängarens psykiska hälsa. Och ja, hans vänner å familj. Som hyllar mordet på barn. Är dessa hemska/onda människor, hjärntvättade av Koranen eller psykiskt störda? Du kanske delar uppfattning med extremvänstern, att de var "tvungna" att spränga sig själv bland civila.
Citera
2012-04-24, 23:17
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
Hemskt förstår väl alla. Jag undrade om självmordssprängarens psykiska hälsa. Och ja, hans vänner å familj. Som hyllar mordet på barn. Är dessa hemska/onda människor, hjärntvättade av Koranen eller psykiskt störda? Du kanske delar uppfattning med extremvänstern, att de var "tvungna" att spränga sig själv bland civila.

Antar att denna post var riktad till mig. Just nu är du sjukt mycket OT f.ö.

Varför skulle jag ha uppfattningen om att han var tvungen att spränga sig själv? Var har jag i denna tråd ö.h.t. sagt något positivt ang. sprängattentat/skjutmassakrer?

Om du verkligen vill veta min hobbyanalys ang. deras psykiska hälsa: Han har troligtvis blivit väldigt indoktrinerad i Koranen och samtidigt har hans omgivning påverkat honom till dådet. Inte helt otippat om han också var en osäker individ, kanske psykiskt störd.
Citera
2012-04-24, 23:23
Medlem
raxtoren4evers avatar
Min poäng var denna: media försöker framställa ABB sympatisörer som psykiskt sjuka, eller nynazister.
Men de vet mycket väl att i mellanöstern, på öppna gator och torg, firar man bombattentat där kvinnor och barn dör i. Media berättar sedan "varför" socioekonomiska förklaringar, förtryck, bla bla bla - men inte en jävla gång nämner de Koranen eller Islam - inte en gång. Så är det. Så fungerar det.
Och ja, så är det bestämt.

Om du sympatiserar med ABB's attacker är du, enligt min mening givetvis, precis som alla andra miljontals muslimer i palestina,iran,irak eller pakistan som firar självmordsbombare ett hot emot vår säkerhet.
Fast, dessa anses inte vara psykiskt sjuka, religiösa fundamentalister, utan näääääää det är judens fel, israel och usas utrikespolitik.

Jag försöker bara reda ut här om muslimer och abb-anhängare är "psykiskt sjuka" eller om det är media som handplockar vad som är i deras eget intresse att stödja och inte. varje gång en palestinier dödar israeliska barn försvaras han, varenda gång.
Citera
2012-04-24, 23:43
Medlem
Undetecteds avatar
Citat:
Det finns nog väldigt få metoder som skulle väcka lika mycket uppståndelse som det ABB gjorde. Du har dock inte med i ekvationen att hans dåd troligtvis leder till mer skada för hans anhängare och ideologi än den gör nytta. Jag antar att du undgått all empati de fått?

Nä den har jag inte missat. Något annat än massiv empati hade varit förvånansvärt.
Men som det konstaterats gång efter annan i tråden så börjar alltfler vanliga människor få upp ögonen för ABB´s agenda och nationalistisk ideologi och finner den överensstämmande med deras egna funderingar gällande massinvandringen .
Sen så konstaterar jag återigen att det enligt mig fanns andra tillvägagångssätt att tillämpa men att Breiviks alternativ på intet sätt kan kallas ineffektivt som du tidigare försökte göra sken av.

Citat:

Ungdomarna på ön hade aktivt valt att verka för en politik som innebär ökade våldtäkter, mord, kriminalitet och allmän misär till skillnad från de etniska norrmän som utan förskyllan dagligen utsätts för densamma.
Vad i min argumentation är det du inte förstår? Var har jag påstått att dådet han utförde är hedervärt? Lägg inte ord i munnen på mig.
Jag tycker däremot att principfasthet och förmågan att följa sin övertygelse trots motstånd är hedervärt.

Citat:
Okej, så ABB visste att hans liv skulle ta slut - ingen kontakt med familj och vänner etc. Då undrar jag vad som är skillnaden mellan det, och att ta sitt liv - borde inte någon som aktivt väljer att avsluta sitt liv i dina ögon vara lika heroisk?

Vet inget om dig som skribent men här tror jag att du gör dig dummare än du är.
Hur kan du jämföra självmord med att utföra en aktion för att stå upp för något man tror på?
Han visste att det han gjorde skulle mötas med avsky och förfäran men valde ändå att löpa linan ut.
Ett självmord hade knappast givit hans manifest och tankar lika stor spridning.

Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
om man får alla normalt funtade människor mot sig för att man är massmördare så kanske det inte är sååå effektivt ändå.

Du har uppenbarligen inte läst tråden.
Gör om - gör rätt!
Citera
2012-04-24, 23:48
Medlem
Fudge0wns avatar
Ingen normal människa hyllar detta massmord. Den som gör måste hitta en ny mening med livet och starta om på nytt.
Citera
2012-04-25, 00:39
Medlem
mambosiuss avatar
Hur många har dött, blivit våldtagna, lidit etc av mångkulturen hittills? Hur många kommer drabbas i framtiden? Det Breivik gjort skall sättas i relation till det han försöker förhindra. Ni som förfäras över hans dåd, ser ni inte att mångkulturen skördat mångdubbelt fler offer, och att ännu mer vankas i framtiden? Det är ingen "god" hållning att inte se det som är synligt bara för att det är jobbigt. Eller är det det långsiktiga tänkandet som fallerar?

/JTS
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in