Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur
Det finns nog väldigt få metoder som skulle väcka lika mycket uppståndelse som det ABB gjorde. Du har dock inte med i ekvationen att hans dåd troligtvis leder till mer skada för hans anhängare och ideologi än den gör nytta. Jag antar att du undgått all empati de fått?
Nä den har jag inte missat. Något annat än massiv empati hade varit förvånansvärt.
Men som det konstaterats gång efter annan i tråden så börjar alltfler vanliga människor få upp ögonen för ABB´s agenda och nationalistisk ideologi och finner den överensstämmande med deras egna funderingar gällande massinvandringen .
Sen så konstaterar jag återigen att det enligt mig fanns andra tillvägagångssätt att tillämpa men att Breiviks alternativ på intet sätt kan kallas ineffektivt som du tidigare försökte göra sken av.
Citat:
ABB hade ett val, det hade inget av barnen. Jag kanske är trångsynt, men jag kan verkligen inte föreställa mig hur en frisk människa kan se hans dåd som något hedervärt.
Ungdomarna på ön hade aktivt valt att verka för en politik som innebär ökade våldtäkter, mord, kriminalitet och allmän misär till skillnad från de etniska norrmän som utan förskyllan dagligen utsätts för densamma.
Vad i min argumentation är det du inte förstår? Var har jag påstått att dådet han utförde är hedervärt? Lägg inte ord i munnen på mig.
Jag tycker däremot att principfasthet och förmågan att följa sin övertygelse trots motstånd är hedervärt.
Citat:
Okej, så ABB visste att hans liv skulle ta slut - ingen kontakt med familj och vänner etc. Då undrar jag vad som är skillnaden mellan det, och att ta sitt liv - borde inte någon som aktivt väljer att avsluta sitt liv i dina ögon vara lika heroisk?
Vet inget om dig som skribent men här tror jag att du gör dig dummare än du är.
Hur kan du jämföra självmord med att utföra en aktion för att stå upp för något man tror på?
Han visste att det han gjorde skulle mötas med avsky och förfäran men valde ändå att löpa linan ut.
Ett självmord hade knappast givit hans manifest och tankar lika stor spridning.
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
om man får alla normalt funtade människor mot sig för att man är massmördare så kanske det inte är sååå effektivt ändå.
Du har uppenbarligen inte läst tråden.
Gör om - gör rätt!