2012-04-24, 21:14
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raxtoren4ever
Skräms över hur många idioter det finns på flashback, mestadels åt vänsterkanten. Ingen försvarar Anders Breivik, vi är inga "tickande bomber" som planerar attentat i smyg. Jag röstade inte ens på SD förra valet, invandring var inte ens på mina läppar i valet 2010.

Det jag stör mig på (... och många andra) är hur islamistiska fascistiska jihadister anammar terrorism och anses ha legitima skäl för sina handlingar. Man kan, tro eller ej, samla ihop 30 pers i Tjetjenien - män och kvinnor - och springa in på en rysk skola och avrätta 300 barn utan fördömas eller analyseras som psykiskt sjuka av vänstermedia

Slutade läsa här, vad exakt menar du? Att 300 personer dör i en annan världsdel får av förklarliga skäl inte lika stor uppmärksamhet i de svenska medierna.
Citera
2012-04-24, 21:23
Medlem
raxtoren4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur
Slutade läsa här, vad exakt menar du? Att 300 personer dör i en annan världsdel får av förklarliga skäl inte lika stor uppmärksamhet i de svenska medierna.

Absolut.
Ignorera även Madrid (tog bara 200 liv) och London bombarna, ignorera även dessa 200 arresteringar på planerade attentat inom Europa. Det är upp till dig.
Och återigen, de var 30 st som planerade Madrid bomberna med, de sitter i fängelse nu (40 års fängelse) Så vi har terrorist attentat där man har islamistiska terrorister som inte ens skäms för att dela åsikter och planera ihop.

Jag pekar inte finger på Islam och Muslimer. Jag pekar bara finger åt hyckleriet.
Dessa män fick 40 års fängelse, men anses inte vara psykiskt sjuka. De sprängde tåget, och nu kanske du säger "men bara 200 dog" ja, men ca 2000 skadade sig allvarligt. Barn och kvinnor dog och skadade sig. Vi viftar bort London,Madrid och Moskva bomberna som inget - det är hemska tragedier som vi aldrig får glömma bort!
Citera
2012-04-24, 21:31
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
Absolut.
Ignorera även Madrid (tog bara 200 liv) och London bombarna, ignorera även dessa 200 arresteringar på planerade attentat inom Europa. Det är upp till dig.
Och återigen, de var 30 st som planerade Madrid bomberna med, de sitter i fängelse nu (40 års fängelse) Så vi har terrorist attentat där man har islamistiska terrorister som inte ens skäms för att dela åsikter och planera ihop.

Jag pekar inte finger på Islam och Muslimer. Jag pekar bara finger åt hyckleriet.
Dessa män fick 40 års fängelse, men anses inte vara psykiskt sjuka. De sprängde tåget, och nu kanske du säger "men bara 200 dog" ja, men ca 2000 skadade sig allvarligt. Barn och kvinnor dog och skadade sig. Vi viftar bort London,Madrid och Moskva bomberna som inget - det är hemska tragedier som vi aldrig får glömma bort!

Vad yrar du om? Självklart vet jag om Madrid- och London-bomberna, var exakt har jag skrivit något annat?

Dessa män har, precis som ABB, gjort en psykundersökning. Sen om dessa inte bedömdes som psykiskt sjuka, det kan jag inte direkt göra något åt.

Dessutom har vi verkligen inte "viftat bort" något alls. Om du skulle kollat på tv skulle du ha sett all media-hype om Madrid- och London-bomberna.
Citera
2012-04-24, 21:33
Medlem
raxtoren4evers avatar
Citat:
Vad yrar du om? Självklart vet jag om Madrid- och London-bomberna, var exakt har jag skrivit något annat?

Dessa män har, precis som ABB, gjort en psykundersökning. Sen om dessa inte bedömdes som psykiskt sjuka, det kan jag inte direkt göra något åt.

Dessutom har vi verkligen inte "viftat bort" något alls. Om du skulle kollat på tv skulle du ha sett all media-hype om Madrid- och London-bomberna.

Min uppfattning är att dessa människor måste vara psykiskt sjuka som förväntar sig 72 oskulder i himmelen, och är beredda att spränga barn,kvinnor och pensionärer i himmelen för det.
Man kan inte vara så jävla korkad under 2000-talet.
Citera
2012-04-24, 21:36
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
Min uppfattning är att dessa människor måste vara psykiskt sjuka som förväntar sig 72 oskulder i himmelen, och är beredda att spränga barn,kvinnor och pensionärer i himmelen för det.
Man kan inte vara så jävla korkad under 2000-talet.

Men nu är det inte så att det är dådet som avgör om man är psykiskt sjuk.
Citera
2012-04-24, 21:39
Medlem
raxtoren4evers avatar
Citat:
Men nu är det inte så att det är dådet som avgör om man är psykiskt sjuk.
Jag förstår att hans "tempelriddar-fasoner" och "manifest" är bra bevisning för att fälla honom.
Men återigen, om du är bokstavstroende Muslim eller Kristen och utför en massaker... då är du enligt mig en rabiat virrpanna ifrån Venus. Men, jag är givetvis inte en utbildad psykolog - så det jag säger och tycker är ganska irrelevant.
Citera
2012-04-24, 21:42
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Jag förstår att hans "tempelriddar-fasoner" och "manifest" är bra bevisning för att fälla honom.
Men återigen, om du är bokstavstroende Muslim eller Kristen och utför en massaker... då är du enligt mig en rabiat virrpanna ifrån Venus. Men, jag är givetvis inte en utbildad psykolog - så det jag säger och tycker är ganska irrelevant.

Men givetvis är alla dåd som orsakar död och lidande lika befängda. Om man i en tråd som handlar om Utöja-massakern säger att det är sjukt innebär det inte att man tycker att andra dåd är okej. Vad är det för jävla logik?
Citera
2012-04-24, 22:02
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Alltså att Säpo inte ska styra folks åsikter, men lägga dom på minnet... Som mig då, när jag efter ha bloggat om Breivik kallades "Breiviksympatisör": http://svt.se/2.55868/1.2607837/sapo_foljer_inte_extrema_bloggare?lid=puff_2607837 &lpos=rubrik

Det är jag som är mannen i Härnösand. Mer om min blogg här: http://lennart-svensson.blogspot.se/2011/11/svenssonaffaren-dag-6-understod-fran.html

Detta hände sig i november förra året. Nu är det april 2012. Jag bloggar fortfarande om Breivik. Men Säpo har inte hört av sig. Än.

I rättvisans namn var Säpo ganska återhållsamma. Det var svt.se som frågade dem vad som skulle göras med bloggare som jag. Säpo uppgav som sagt att bara om man planerar våldsdåd ska man kollas. Längre ner i artikeln intervjuades dock mörkare krafter, Expos Alexander Bengtsson:

Fara för samhället... oh please. Jag menar, vem är en fara, jag eller Expo? Jag skriver om Sveriges historia, traditionell kultur och tro. Expo jagar regimkritiker med blåslampa. Go figure.

Hej lampros. Har läst dina inlägg. Du har inte potentialen så slappna av. Jag skrev i just DET fallet. Man märker vilka som är kapabla, du är allderles för frispråkig tex. I min mening. Mvh
Senast redigerad av HanSomForsvann 2012-04-24 kl. 22:04.
Citera
2012-04-24, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undetected
Jag liksom många med mig förfärades över den tragiska incidenten som tog plats på Utøya den 22 juli 2011.
Man kunde inte förstå vad som drev någon att utföra en sådan massaker bland ungdomarna på AUF´s sommarläger.

Folk ropade på dödsstraff till höger och vänster.
Tortyr (franska torture, av medeltidslatin tortu´ra 'urledvridning', ytterst av latin to´rqueo 'vrida'), stegling & rådbråkning var även metoder som nämndes i sammanhanget.

Dock tycker jag mig ha märkt en förändring i folks attityd och inställning den senaste tiden.
När man pratar med kollegor och vänner så konstaterar de samstämmigt att det är hemskt vad som skedde den där dagen förra sommaren MEN lite svinn får man räkna med på vägen om det är vad som krävs för att politikerna och allmänheten skall vakna ur sin rosaskimrande dvala - casualties of war så att säga.

Ju längre tid rättegången fortskrider så får ABB över alltmer folk till sin politiska agenda och vinner sympatier i samtliga led.
Att hålla en offentlig rättegång var det bästa som kunde ske för hans del.
I en norsk poll var det 27% som ansåg att Breivik handlingar är politiskt försvarbara ur en ideologisk synvinkel.
På Facebook till exempel startades en grupp "Breivik For President" som innan den stängdes ner fick tusentals anhängare på bara några timmar.

Alla älskar en hjälte och vad kan vara mer heroiskt än att göra den ultimata uppoffringen för sitt land, sitt folk och dess fortlevnad?

Jag menar, vem kan hata ett sådant ansikte ----> Knight Of Templar

Någon som märkt av liknande tendenser?

.

Min teori?

jag tror att det beror på att folk börjar få reda på varför han egentligen gjorde detta.
Media har mer eller mindre mörkat att han gjorde detta pga invandringen i Norge, förut trodde dom väll bara att han hade extrema åsikter utan grund.
Nu har det mer och mer framkommit att han har grund till sitt hat mot den Norska vänstern, hatet grundar sig i invandring.
Han tog alltså aktion mot ett problem som är mer accepterat och erkänt än bara "rent vänster hat".
Så nu håller nog folk med honom att det är för mycket invandring, och ser det ur en annan synvinkel.
Ur synvinkeln att han vill stoppa mass-invandring, som många andra vill.

Sammanfattningsvis, Först tror folk att han är han är en korkad högerextremist utan att veta varför han gör det han gör. Sedan får dem reda på att han gjorde skjutningarna för att visa att han är stark emot mass-invandring i Norge och beskyller det på Norska regeringen.
Citera
2012-04-24, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undetected

Jag menar, vem kan hata ett sådant ansikte ----> Knight Of Templar

OT men Breivik ser ut som en buspojke på bilden. Ungefär som Emil i lönneberga när han gjort ett hyss (han har visserligen gjort ett hyss).
Senast redigerad av klori.n 2012-04-24 kl. 22:44.
Citera
2012-04-24, 22:49
Medlem
Undetecteds avatar
Citat:
Först skriver du att dådet var tokigt, sen skriver att det var hedervärt - bestäm dig.

Om du är så naiv och obildad att du inte är införstådd med att det finns andra sätt att väcka opinion såg ger jag dig en stor.

Dådet i sig var tokigt men det faktum att ABB genomförde det trots vetskap om att hans liv tog slut i samma sekund han steg i land på Utöya gör det hedervärt.
Sedan behöver man inte ställa sig upp och applådera 69 döda ungdomar.

Det finns förvisso andra sätt att väcka opinion men nämn ETT som hade varit mer effektivt än det Breivik valde!
Citera
2012-04-24, 22:54
Medlem
fraKturs avatar
Citat:

Vänta nu... Enligt dig var ABB:s attentat helt OK, dock om en muslim eller kristen utför något liknande är det inte OK längre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in