• 1
  • 2
2012-04-23, 13:57
Medlem
En rådig anhörig monterade upp en kamera så nu får vårdaren 18 månaders fängelse.

Vad tror ni? Bör man lägga upp en Spycam på sina anhörigas äldreboende nu när Carema satt klorna i vården?
Citat:
'I used a spy camera to catch a care home thug beating up my mother':

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...ing-abuse.html
Citera
2012-04-23, 14:27
Medlem
Clawdeens avatar
Jag skulle då fan göra det om jag märkte att min anhöriga hade blåmärken och en massa annat.
Annars ser jag ingen nödvändighet i att sätta upp en kamera.
Citera
2012-04-23, 14:31
Avstängd
micro113s avatar
Jag tycker absolut att det skall finnas en möjlighet och rättighet att övervaka vården - ja.

Edit;
Frågan är dock lite hur kontrollen skall ske. Det är ju inte helt säkert att den som vårdas vill att anhöriga har insyn i alla delar av livet - vilka som besöker osv. En fråga om integritet också för den som vårdas mao.
Citera
2012-04-23, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tycker absolut att det skall finnas en möjlighet och rättighet att övervaka vården - ja.

Edit;
Frågan är dock lite hur kontrollen skall ske. Det är ju inte helt säkert att den som vårdas vill att anhöriga har insyn i alla delar av livet - vilka som besöker osv. En fråga om integritet också för den som vårdas mao.
Kanske behövs inte bara i äldrevård med tanke på alla plundringar.
Citat:
Lasarettstjuvarna slår till medan du opereras

Varje dag utsätts sjuka för organiserade stölder, visar Metros rundringning till de stora lasaretten. – Personalen kan omöjligt hålla koll på alla besökare, säger Ove Hermansson, säkerhetschef på Karolinska universitetssjukhuset.

http://www.metro.se/nyheter/lasarett...!pub0K220a3EQ/
Citera
2012-04-23, 15:04
Medlem
Quid pro quos avatar
Berikarna har ju importerats av politikerna för att ta hand om oss när vi blir gamla så vem blir förvånad?
Kanske skulle de ha använt pengarna till att hålla oss friska i stället.
Filmen i länken fungerade inte men på den här länken är det tydligt att INGEN av vårdarna är etniskt brittisk.

http://www.youtube.com/watch?v=z8twxihYxJg
Citera
2012-04-23, 15:04
Medlem
HemligaSallskapets avatar
Inledningsvis kan man fatta misstankar om äldrevårdspersonalen är i icke-vit. De har en mycket skild syn på människovärde och har inte den karakteristiskt vita altruism som vi normalt förutsätter att vår omgivning besitter. Betänk en stund på hur djurfrågor behandlas i Asien, eller hur barn/kvinnor fostras i MÖ och Afrika. Tänk på det. Det är ett kulturellt djupt inslag i icke-vita grupper, kulturen i sig kommer ur det genetiska arvets förutsättningar så det går inte att "bota" genom neokonservativa aktioner och tvångsvärderingar - enstaka individer kan integreras, men nu har vi enorma grupper och de kommer inte bete sig som vi är vana vid eller tar för givet. Det är otroligt naivt. Håll värnlösa ting (gamlingar, kvinnor, barn, handikappade, djur etc) undan icke-vita och vi har kommit ett enormt steg framåt.
Citera
2012-04-23, 15:19
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quid pro quo
Berikarna har ju importerats av politikerna för att ta hand om oss när vi blir gamla så vem blir förvånad?
Filmen i länken fungerade inte men på den här länken är det tydligt att INGEN av vårdarna är etniskt brittisk.

Hur framgår det? Du får se två av de fyra sparkade kvinnorna samt mannen. Vad säger det om de två du inte får se?
Citera
2012-04-23, 15:25
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulasnubben
Kanske behövs inte bara i äldrevård med tanke på alla plundringar.
Fast det kommer man ju åt med låsta skåp eller genom att inte ha med sig värdesaker helt enkelt, vilket jag tycker är en bättre lösning än övervakning överallt.
Citera
2012-04-23, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det kommer man ju åt med låsta skåp eller genom att inte ha med sig värdesaker helt enkelt, vilket jag tycker är en bättre lösning än övervakning överallt.
Man måste alltid ha lite med sig (klocka/mobil, pengar till taxiresor, kiosk etc)

Jag har alltid funderat på varför det inte införts värdeskåp?

Tom på enklare hotell utomlands kan man nu få värdeskåp med elektronisk kombi som man sätter.
Citera
2012-04-23, 16:02
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulasnubben
Man måste alltid ha lite med sig (klocka/mobil, pengar till taxiresor, kiosk etc)

Jag har alltid funderat på varför det inte införts värdeskåp?

Tom på enklare hotell utomlands kan man nu få värdeskåp med elektronisk kombi som man sätter.
Ja, jag är helt överens med dig där. Jag har också alltid undrat varför det inte finns värdeskåp på alla avdelningar och sjukhus.

På vissa sjukhus/avdelningar vet jag att det har införts, men det borde ju finnas överallt.
Citera
2012-04-23, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quid pro quo

Samtidigt kan man kanske inte klandra politikerna. Dom står inför ett problem. Snart går alla 40-talisterna i pension och svenska ungdomar vill hellre programmera Appar och bli miljonärer än att torka din röv. Då återstår import.

Men visst medför det risk för brysk behandling när språksvårigheter gör att man inte förstår att du är en besvärlig dement som förtjänar vård-inte en aggresiv otrevlig åldring som måste lugnas med några raka högrar.
Citera
2012-04-23, 16:17
Medlem
Butterkakans avatar
Jag har för ett kort tag sen jobbat inom hemtjänsten. Och har redan märkt att flera anhöriga har satt upp kameror. Detta är på ett privatägt företag, trots det så har det förekommit inte våld, men snatteri.

Jag tycker det är bra med övervakning, även fast man tar sitt jobb seriöst så kan man ytterligare skärpa till sig lite. De äldre förtjänar den bästa vården och omsorgen och det finns absolut inget att dölja gällande arbetsrutiner. Dock så ska de äldre godkänna att de blir övervakade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in