• 1
  • 2
2012-04-23, 08:35
Medlem
Här är en inläggning jag provat mig på

https://picasaweb.google.com/1150395...33727269609010

Grönsakerna passade bra att ha i grytor men det var för starkt för att äta rakt ur burken
Ni kan väll posta era expriment och vad det blivit för resultat...
Citera
2012-04-23, 09:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dewpo
Här är en inläggning jag provat mig på

https://picasaweb.google.com/1150395...33727269609010

Grönsakerna passade bra att ha i grytor men det var för starkt för att äta rakt ur burken
Ni kan väll posta era expriment och vad det blivit för resultat...
Fin harr!

Odlar du chili? Trevlig hobby.

När det gäller inläggningar så har jag några favoriter. Den vanliga gurkan är nog trots allt på plats nummer 1. Men jag lägger också in: blandade medelhavsgrönsaker, blomkålsrosetter, svamp, ugnsbakad paprika, ugnsbakad chili, bönor, rotselleri (!), alla typer av rotsaker samt kål.

Egentligen kan man lägga in nästan allt. Dock blir inte allt lika gott. Auberginer blir lite väl sladdriga .

~Paul~
Citera
2012-04-23, 11:17
Medlem
seadogs avatar
Stekt, inlagd strömming är en höjdare...

mvh
seadog
Citera
2012-04-23, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fin harr!

Odlar du chili? Trevlig hobby.

När det gäller inläggningar så har jag några favoriter. Den vanliga gurkan är nog trots allt på plats nummer 1. Men jag lägger också in: blandade medelhavsgrönsaker, blomkålsrosetter, svamp, ugnsbakad paprika, ugnsbakad chili, bönor, rotselleri (!), alla typer av rotsaker samt kål.

Egentligen kan man lägga in nästan allt. Dock blir inte allt lika gott. Auberginer blir lite väl sladdriga .

~Paul~

Egen chili är alltid trevligt men tyvärr är ju inte alltid svenska sommaren på ens sida

Själv fördrar jag faktisk mindre söta inläggningar och syrningar före de traditionella svenska inläggningarna men chili pickles var gott att ha i grytor... syrar då kålen eller lägger in den?
Citera
2012-04-23, 12:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dewpo
Egen chili är alltid trevligt men tyvärr är ju inte alltid svenska sommaren på ens sida

Själv fördrar jag faktisk mindre söta inläggningar och syrningar före de traditionella svenska inläggningarna men chili pickles var gott att ha i grytor... syrar då kålen eller lägger in den?
Jag både syrar kålen och lägger in. Den senare varianten är förstås avsevärt enklare.

~Paul~
Citera
2012-04-23, 19:23
Medlem
annzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seadog

Så himla gott!

Jag lade in sill med chili och lime till påsk som fick en rykande åtgång
Citera
2012-04-23, 19:48
Medlem
Aakes avatar
http://www.ica.se/Recept/inlagda-kantareller-682773/
Citera
2012-04-25, 00:18
Medlem
Picklad rödlök är en favorit, görs med en 1-2-2 lag, timjan, pepparkorn, gott i sallader eller till kötträtter, en annan lite annorlunda är rökt poblano, grillad paprika, vitlök, örter, citronskal, gott som fan till grillat!
Citera
2012-04-25, 08:33
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seadog

Det är så jävla gott! Matorgasm bara man tänker på det!

Citat:
Jag både syrar kålen och lägger in. Den senare varianten är förstås avsevärt enklare.

~Paul~

Hur gör du när du syrar kålen? Jag har varit lite sugen på att göra egen surkål men det som det fallit på är tillgången till ett bra kärl att använda. Det finns speciella lerkärl på surkål va?
Citera
2012-04-25, 09:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Hur gör du när du syrar kålen? Jag har varit lite sugen på att göra egen surkål men det som det fallit på är tillgången till ett bra kärl att använda. Det finns speciella lerkärl på surkål va?
Att syra kål är inte direkt något recept, utan snarare en metod. Det är endast valet av kryddor som kan skilja mellan de olika varianterna. Du finner därför många sådana beskrivningar på nätet.

Jag använder de stora glasburkar som Willys säljer sina billiga inläggningar i. Funkar alldeles utmärkt. Jag har dessutom äkta vara, dvs keramiska kärl köpta i Tyskland. Faktum är dock att jag hellre använder glas eftersom man kan se in i själva kärlet.

~Paul~
Citera
2012-04-25, 10:28
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Att syra kål är inte direkt något recept, utan snarare en metod. Det är endast valet av kryddor som kan skilja mellan de olika varianterna. Du finner därför många sådana beskrivningar på nätet.

Jag använder de stora glasburkar som Willys säljer sina billiga inläggningar i. Funkar alldeles utmärkt. Jag har dessutom äkta vara, dvs keramiska kärl köpta i Tyskland. Faktum är dock att jag hellre använder glas eftersom man kan se in i själva kärlet.

~Paul~

Okej, du har alltså ett öppet kärl utan vattenlås eller så? Jag antar att du kör med en tyngd på kålen så att den pressas ned under vätskan? Om du märker att vätskan dustar såpass mycket att kålen kommer över ytan, fyller du på med vanligt vatten då?

Blev visst lite frågor
Citera
2012-04-25, 10:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
1. Okej, du har alltså ett öppet kärl utan vattenlås eller så?

2. Jag antar att du kör med en tyngd på kålen så att den pressas ned under vätskan?

3. Om du märker att vätskan dustar såpass mycket att kålen kommer över ytan, fyller du på med vanligt vatten då?
1. Precis. Jag har en duk med gummiband över öppningen.

2. Nej, jag rör runt i kålen med jämna mellanrum med en steriliserad träsked eller tång.

3. Nej, det gör jag i princip aldrig.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här