• 1
  • 2
2012-04-23, 03:36
Medlem
Hej flashback
Är inte säker på om det här egentligen är ett "psykiskt problem" men jag börjar bekymra mig mer och mer över det så jag tänkte att jag skulle höra mig för här.
Jag är 19 år och har problem att jag ofta har väldigt dåligt minne. Huvudet känns liksom luftigt och tomt och hur jag än anstränger mig kan jag inte minnas saker så bra som jag skulle vilja och jag börjar bli lite orolig att något inte är som det ska.

*Jag kommer nästan aldrig ihåg namn på nya personer även om jag får höra dem flera gånger. Kommer jag ihåg namnet har jag svårt att minnas vilket ansikte som passade ihop det.
*Dåligt ansiktsminne. Har ibland försökt hälsa på främlingar då de varit lika folk jag känner/träffat förut.
*Förlägger nycklar, plånbok, mobil mm. så gott som varje dag och kommer ofta försent för att de är försvunna just när jag ska gå hemifrån.
*Minns ofta inte vad folk sagt till mig generellt. Detta gör kanske inte så mycket men speciellt i min utbildning är det ett stort problem då jag kan lämna klassrummet utan att minnas ett ord av vad läraren sagt.
*Detta innebär även att jag missar viktiga eller kul saker som idrottsdagar, deadlines med mera
*Appropå utbildning; kommer aldrig ihåg läxor, glömmer bort att kolla om jag har några.
*Läser viktiga mail, bara för att glömma att svara på dem under flera dagar.
*Glömmer bort viktiga tider. Exempel har jag en lektion som började 9.15 i början av terminen men som sedan flyttats till 9.05. Jag kommer alltid dit 9:15 eftersom jag aldrig kan komma ihåg att den flyttats förrän det är försent.
*Kan aldrig komma ihåg vad gator och tunnelbanestationer jag passerar/går av vid minst en gång i månaden sen flera år tillbaka heter
*Glömmer ofta bort småsaker, kommer på något jätteintressant jag ska söka upp bara för att glömma vad i helvete det handlade om när jag öppnat google

Det känns liksom som att jag lever i en dimma, och mina kompisar kommenterar ibland att jag är "helt borta" och inte hänger med i konversationen eller annat allmänna saker. Andra gånger känner jag mig dock alert och pigg, men jag kan inte hjälpa att bli fundersam över att mitt minne "läcker" på detta sätt.

Är inte alkohol- eller drogkonsument.

EDIT: Min frågeställning är om någon känner igen sig i detta och vet vad det kan bero på/hur man kan åtgärda det?
Senast redigerad av hacksarn 2012-04-23 kl. 03:46.
Citera
2012-04-23, 03:58
Medlem
Kan inte säga vad som är "fel" på dig. Men jag känner igen mig och skulle också vara intresserad av ett svar!
Citera
2012-04-23, 04:02
Medlem
Man kan ju träna upp sitt minne!

När det gäller läxor och mail tycker jag du borde schema lägga dina dagar så du får saker gjort!

Finns många sätt att komma ihåg saker på, tex knutar runt fingret, lappar...
Citera
2012-04-23, 05:16
Medlem
Brist på viktiga vitaminer och mineraler kan ge dåligt minne. Även stress, depression, ångest eller andra psykiska åkommor orsakar minnesförlust. Kolla att du får i dig alla vitaminer, multivitamintabletter kan hjälpa, och stressa inte över att du glömmer, då glömmer du ännu mer.
Citera
2012-04-23, 08:08
Medlem
gambiafarfars avatar
Låter som en helt vanlig ungdom i mina öron. Ang. inte hitta saker, ha ett särskilt ställe du lägger allt på. Ang. läxor etc, köp en liten whiteboard och ha nära din dator. En gång om dagen skriver du upp allt på den och stryker efter hand. Allt blir mycket enklare då. Namn är absolut ingen ovanlighet att folk är dåliga på.
Citera
2012-04-23, 20:17
Medlem
Eustaches avatar
Head-in-the-clouds Jag var likadan förut. Jag minns att det jag gjorde för att det skulle bli bättre var att helt enkelt till fullo acceptera att jag fungerade så. Jag slutade bry mig om när folk påpekade att jag var slarvig med tider och att minnas saker etc.

Så mitt tips är; LET GO. Le åt dig själv eller nåt

http://similarminds.com/jung.html

Vilken typ är du?
Citera
2012-04-23, 21:06
Medlem
Sandworms avatar
Om du vill ha ett konkret bra råd till att faktiskt "få bra minne" så ska du börja träna dig visualisera flera timmar om dagen.
Kan du lära dig hålla en mental kristallklar bild, i 3d helst, bra ljussättning etc, fast i ditt sinne och fokusera enbart på den mentala saken (vad det nu är du visualiserar) i flera sekunder på detta vis utan att bli distraherad, så kan jag lova dig saker "magiskt" börjar fastna i din hjärna.

Det kommer inte av sig självt dock. Kolla in NLP (googla) för att lära dig visualisera bättre genom submodaliteter och visualisera som sagt timvis. Vad som helst går bra i början, men träna upp muskeln..

edit: Meditation är också bra för att öka fokus. Minst 15 min var och varannan dag.
Citera
2012-04-27, 08:59
Medlem
Eustaches avatar
Tillägg: Minne är så jävla överskattat. Lev i nuet istället
Citera
2012-04-27, 11:02
Medlem
Stickss avatar
Som PippiPlutt säger, se till att du har alla vitaminer och mineraler.

Sen så finns det ansikts och namnblindhet. Brukar gå över efter några träffar men initialt så kommer man inte ihåg.

Ha alltid mobil, nycklar osv på samma plats.

Lägg in direkt på mobilen larm om det är en förändring av tider eller om du har läxor. Dra inte på det när du får larmet utan gör det direkt.

Viktiga mejl öppnas inte om du inte tänker besvara dom direkt.
Citera
2012-10-30, 20:04
Medlem
EdwardWs avatar
Jag har börjat känna av nåt liknande, fast värre, senaste månaden. Eftersom jag haft bra minne förut så blir jag jävligt orolig.

Kan prata med någon ena dagen, dagen efter så kommer dom fram och frågar "Har du funderat på det vi snackade om igår?", och jag kommer knappt ihåg att vi haft någon konversation. Och då har jag ändå inte sådär jättemycket sociala kontakter.

Om någon frågar "Vad åt du till frukost?" så måste jag tänka efter ELLER gissa, ofta en blandning. Ofta kommer jag på att "Det gjorde jag ju inte alls idag, det var ju igår!".

Jag skulle ALDRIG kunna säga med säkerhet vad jag åt till middag i förgår, gårdagens rätter kan jag dock med stor säkerhet rada upp allihopa. När jag tänker efter så har jag faktiskt inte en susning om vad jag åt i förgår, och det är lite läskigt.

Listan kan göras lång. För min del handlar det inte om att det är något jättestort hinder i vardagen, men hypokondriker som jag är så börjar jag direkt fundera på alzheimers och hjärntumörer. Det läskiga är att jag har mycket bättre minne på helger och när jag "vilar", vilket också det är symptom för alzheimers.. till en början visar det sig tydligen mest när man är på jobbet eller under stress.

Ska antagligen söka in med det nästa vecka, alltid säkrast att kolla vad läkarvården tror.
Citera
2012-10-30, 21:09
Citat:
Ursprungligen postat av hacksarn
Hej flashback
Är inte säker på om det här egentligen är ett "psykiskt problem" men jag börjar bekymra mig mer och mer över det så jag tänkte att jag skulle höra mig för här.
Jag är 19 år och har problem att jag ofta har väldigt dåligt minne. Huvudet känns liksom luftigt och tomt och hur jag än anstränger mig kan jag inte minnas saker så bra som jag skulle vilja och jag börjar bli lite orolig att något inte är som det ska.

*Jag kommer nästan aldrig ihåg namn på nya personer även om jag får höra dem flera gånger. Kommer jag ihåg namnet har jag svårt att minnas vilket ansikte som passade ihop det.
*Dåligt ansiktsminne. Har ibland försökt hälsa på främlingar då de varit lika folk jag känner/träffat förut.
*Förlägger nycklar, plånbok, mobil mm. så gott som varje dag och kommer ofta försent för att de är försvunna just när jag ska gå hemifrån.
*Minns ofta inte vad folk sagt till mig generellt. Detta gör kanske inte så mycket men speciellt i min utbildning är det ett stort problem då jag kan lämna klassrummet utan att minnas ett ord av vad läraren sagt.
*Detta innebär även att jag missar viktiga eller kul saker som idrottsdagar, deadlines med mera
*Appropå utbildning; kommer aldrig ihåg läxor, glömmer bort att kolla om jag har några.
*Läser viktiga mail, bara för att glömma att svara på dem under flera dagar.
*Glömmer bort viktiga tider. Exempel har jag en lektion som började 9.15 i början av terminen men som sedan flyttats till 9.05. Jag kommer alltid dit 9:15 eftersom jag aldrig kan komma ihåg att den flyttats förrän det är försent.
*Kan aldrig komma ihåg vad gator och tunnelbanestationer jag passerar/går av vid minst en gång i månaden sen flera år tillbaka heter
*Glömmer ofta bort småsaker, kommer på något jätteintressant jag ska söka upp bara för att glömma vad i helvete det handlade om när jag öppnat google

Det känns liksom som att jag lever i en dimma, och mina kompisar kommenterar ibland att jag är "helt borta" och inte hänger med i konversationen eller annat allmänna saker. Andra gånger känner jag mig dock alert och pigg, men jag kan inte hjälpa att bli fundersam över att mitt minne "läcker" på detta sätt.

Är inte alkohol- eller drogkonsument.

EDIT: Min frågeställning är om någon känner igen sig i detta och vet vad det kan bero på/hur man kan åtgärda det?

Det kan vara ADD eller SCT http://en.wikipedia.org/wiki/Sluggish_cognitive_tempo
Citera
2012-10-30, 22:08
Bannlyst
kan du något eller?

lögnare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto