• 1
  • 2
2012-04-22, 20:23
Medlem
Finns det något sätt att hänga en tavla på väggen utan att behöva göra ett hål i väggen?
Tidigare har jag använt mig av småspik men vill inte ha några spikhål i väggen.
Är inte heller ute efter en lösning man kan läsa om på aftonbladet som innefattar en list och sedan snöre från den.

Testade med häftmassa Det var inte att rekommendera då tavlan givetvis inte satt i mer än ett dygn och dessutom var jag nära på att riva bort hela tapeten!
Citera
2012-04-22, 20:24
Medlem
Varför vill du inte ha hål i väggen? Det ska väl ändå hänga en tavla där?

Kan väl limma?
Citera
2012-04-22, 20:28
Medlem
Dubbelhäftande tejp eller en stor mängd häftmassa.
Citera
2012-04-22, 20:39
Medlem
s-koops avatar
Att limma är ju en ide. Dock kommer du att förstöra tapeten mer så än med spik.
Citera
2012-04-22, 20:40
Medlem
ThingThings avatar
Vet att du redan har avfärdat lösningen med att hänga tavlan från en taklist, men det enklaste och säkraste sättet borde väl ändå vara att införskaffa en tunn och genomskinlig nylonlina (fiskelina) och sätta fast i en list.
Citera
2012-04-22, 20:41
Bannlyst
Limma
Citera
2012-04-22, 20:46
Medlem
ArmeCykels avatar
En sån där klister-krok eller vad det nu heter. Tänker på en sån som man klistrar fast på väggen och hänger upp handdukar, köksredskap osv på. Borde funka att hänga en tavla på den också. En sån här jag tänker på:

http://www.skottensplast.se/images/produkt/842.jpg

Annars så skulle det väl funka med lim, tejp och lite klurighet. Tror dock att en klister-krok är det lättaste alternativet.
Citera
2012-04-22, 20:46
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Pl400.
Citera
2012-04-22, 20:47
Medlem
supraas avatar
Köp två magneter och en tub superlim, sedan limmar du fast den ena magneten på tavelramen och den andra på vägen där du vill ha tavlan.
Citera
2012-04-22, 22:50
Medlem
Tack för svaren!

Saken är den att jag har nytapetserat och då blir man ju kinkig i början. Och jag har ett tiotal mindre tavlor som jag vill använda tillsammans, dessutom är jag inte 100 % på att jag vill ha tavlorna på det ena eller det andra sättet. Så syftet är att kunna hänga upp tavlor utan att det syns på väggen efteråt, vilket utesluter lim som precis som någon tidigare skrev lär förstöra väggen mer. Kanske får överväga den där taklisten trots allt.

Smart tänkt med klisterkrok men jag undrar om det inte innebär samma konsekvenser som lim och häftmassa...
Citera
2012-04-22, 22:53
Medlem
ArmeCykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobilaSektionen
Smart tänkt med klisterkrok men jag undrar om det inte innebär samma konsekvenser som lim och häftmassa...

Vad jag vet så är klisterkrokar gjorda för att inte skada tapeten, det är ju inget superkraftigt klister på dom. Men det kan ju vara klokt att testa på något du inte är rädd om, till exempel en överbliven tapetbit.
Citera
2012-04-22, 23:00
Medlem
Skär ett litet kryss i väggen precis där du ska skruva/spika och vik tapeten åt sidorna sen ifall du flyttar tavlan så är det bara lite spackel och sen vika tillbaks och limma fast flärparna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in