Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-22, 18:12
  #1
Medlem
Späks avatar
Kör Windows 7 Enterprise 64bit.

Har fungerat klockrent sedan installation för bra längesedan.

När jag idag startar upp skiten så möts jag av oljud i form av ett pip som varar ungefär en halv sekund, sedan är det tyst i nästan en sekund, sen piper det igen.

Pipet kommer ifrån högtalarna (eller hörlurar om man aktiverar dem) och inte ifrån moderkortet. Det är tyst och trivsamt under boot, men så fort man loggas in i Windows så börjar helvetet.

Efter googlande och flashbackande står jag fortfarande på ruta ett.

Jag har provat att koppla ur mitt tangentbord (Logitech G110) med USB-ljudkort, men utan resultat. Jag har felsökt mina ljuddrivrutiner och hittar inga fel, Windows påstår dessutom att jag har de senaste drivrutinerna.

Till saken hör att jag idag behöver datorn till att spela upp ljud, men detta infernaliska pip omöjliggör den saken.

Jag ska snart slita ut ram-stickorna från moderkortet och rengöra (fann en möjlig förklaring till pip där, men tror inte att det gör någon skillnad för mig). Ska även testa att uppdatera drivrutinerna på ljudkortet genom tillverkarens hemsida.

Finns det någon av alla er resursfulla människor där ute som kan tänka sig varför mitt system beter sig såhär?

Om detta inte löses inom kort så kommer ni snart att kunna skåda en tråd med helt nytt innehåll, fast denna gång placerad i "Psykakuten".

Väldigt tacksam för svar!
Citera
2012-04-22, 18:20
  #2
Medlem
WhyAreYouBrainDeads avatar
http://www.5starsupport.com/info/beep_codes.htm
Citera
2012-04-22, 18:28
  #3
Medlem
Drapåtrissors avatar
Prova att göra en systemåterställning till innan problemet dök upp.Och eftersom ljudet kommer från högtalarna och inte moderkortet så går det att utesluta felkod från BIOS.
Citera
2012-04-22, 19:31
  #4
Medlem
Späks avatar
Nu har oljudet försvunnit. För stunden..

Det jag har gjort ser ut såhär:

Tagit ut alla ram-stickor, dammsugit (plastmunstycke) slotsen och sett så att stickornas kontakter var rena.

Dragit ut ljudkortet för att se tillverkare och modellnamn (gick fan inte att hitta i Windows..?).

Efter detta havererade systemet totalt. Vid start så hände absolut ingenting förutom att fläktarna drog igång. En gång lyckades jag att komma till den bild mitt moderkort visar vid start, men där stannade det.

Instinkten att hitta en ny dator på Blocket slog till, men jag lyckades stå emot och lyfte ut hela datorn till köksbordet.

Där plockade jag ut nätagg, ljudkort, grafikkort (var rejält dammigt i fläkten) samt såg till att ram-stickorna satt fast ordentligt (de gick att knäppa ner lite till).

Nu sitter jag här och skiten ser ut att fungera, helt utan mjukvaruförändringar.

Teorier?

Tusen tack för svaren!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback