2012-04-22, 13:49
Medlem
Hejsan hejsan,

Jag är från England och det är nuförtiden ganska populär att köpa hus i en grupp. Är det möjligt på en lagligt sätt i sverige?

Till exempell, fyra stick köpa en villa tillsammens och delar kostnader i 1/4, äga mark och fastighet men slipper finansiera för mycket.

Jag söker folk för en liknande projeckt därför på en papper nivå är det nästan omöjligt för en utländsk att köpa bostadsrätt eller något annat om det finns en förening själv, kanske om det fanns andra namn som köpa med deras detaljer kan fungera som garant och till deras fördel slippa de några kostnader. Går det?
Citera
2012-04-22, 14:09
Medlem
Jag förstår de första styckena, men det sista går jag bet på.

På frågan om en bostadsrätt eller friliggande villa kan ha fler än en ägare så är svaret självklart. Det är inga problem att köpa en bostadsrätt tillsammans med en eller flera bekanta i syfte att bo där tillsammans.
Citera
2012-04-22, 15:01
Medlem
DennisOlofs avatar
MrHiscox Varför skulle det inte gå. När det gäller semestrande så är finns denna variant.

http://www.andelshus.se/

Så juridiskt borde det gå, men hur det skulle fungera i praktiken är svårt att säga. Jag misstänker att det är vanligare att någon äger huset, och att andra sedan köpt in sig i det via andel. De problem som kan uppstå är ju just om någon vill sälja sin andel osv. Inte helt lätt hur det skulle fungera i praktiken.

MrHiscox jag har också hört att det inte är lätt för folk att köpa en BR om man inte bor här osv, men en villa kan man alltid köpa. Antagligen för det är andra regler som gäller i en BR.
Citera
2012-04-22, 15:44
Medlem
Själv tänkt tanken att samla ihop folk och sedan bygga en fastighet och ha det som bostadsrätter. På det sättet undvika byggarnas extrema priser.
Citera
2012-04-22, 17:16
Medlem
Tack för att svara.

Jag tror att det här länk kan förklara hur det går till i England "Share to buy" heter det.

http://www.sharetobuy.com/information/buying-property-with-friends

Största problem jag kan tänkar mig är faktisk att kommer i överens med de andra. Att säljer mans del kan kanske ske genom den andra har sparat/har tillräcklig inkomst historia för att ta huslån och vill äga huset i helhet. Fördelen till den/de andra är att har sparat pengar genom huset för att sen vara en insats in deras egen hus köp.

Jag tror kulturen ska växer till sig i Sverige och jag hoppas att vara en del av det.
Senast redigerad av MrHiscox 2012-04-22 kl. 17:29.
Citera
2012-04-23, 01:28
Medlem
Morgonrodnads avatar
There's no way to understand your google translated posts. Wright in English instead.
Citera
2012-04-23, 12:26
Medlem
grovsmides avatar
Det går idag att ta ett lån tillsammans med andra men man blir solidariskt ansvarig att betala, precis som de andra. Huset belånas och används som säkerhet. Lite otydligt i ditt exempel om det är ett lån eller flera små som blir till ett stort som kan finansiera hela fastigheten. Och om det är flera små, om en inte betalar sitt lån vad händer då? Är inte fastigheten pantsatt som bankens säkerhet?

Låna och köp ett eget hus eller med en sambo, sen kan du hyra ut fritt till dina Engelska vänner. Statistiskt sett stannar ändå inte hyresgäster så länge, att dom skulle ha ett ägarskap krånglar bara till alltihopa. Vilka problem har du som utlänning att köpa i Sverige?
Citera
2012-04-23, 14:30
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grovsmide
Det går idag att ta ett lån tillsammans med andra men man blir solidariskt ansvarig att betala, precis som de andra. Huset belånas och används som säkerhet. Lite otydligt i ditt exempel om det är ett lån eller flera små som blir till ett stort som kan finansiera hela fastigheten. Och om det är flera små, om en inte betalar sitt lån vad händer då? Är inte fastigheten pantsatt som bankens säkerhet?

Låna och köp ett eget hus eller med en sambo, sen kan du hyra ut fritt till dina Engelska vänner. Statistiskt sett stannar ändå inte hyresgäster så länge, att dom skulle ha ett ägarskap krånglar bara till alltihopa. Vilka problem har du som utlänning att köpa i Sverige?

Precis, det går ju att låna tillsammans med kompisar precis som man lånar tillsammans med sin sambo, men då blir det ju ett lån där alla är solidariskt betalningsskyldiga. Varianten från Storbritannien verkar inte riktigt vara så. Här krävs det att man är några som känner varandra väl och litar på varandra, annars kan det gå åt skogen... På ett sätt är det väl synd att det inte går att göra som där, men jag ser inte riktigt hur det skulle funka här. Då är nog som sagt en variant på kollektivboende där en äger själva bostaden och de övriga hyr bättre. Men då tappar man förstås en stor del av poängen med att ha det som en väg in på bostadsmarknaden inför framtida köp.
Citera
2012-04-23, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Precis, det går ju att låna tillsammans med kompisar precis som man lånar tillsammans med sin sambo, men då blir det ju ett lån där alla är solidariskt betalningsskyldiga. Varianten från Storbritannien verkar inte riktigt vara så. Här krävs det att man är några som känner varandra väl och litar på varandra, annars kan det gå åt skogen... På ett sätt är det väl synd att det inte går att göra som där, men jag ser inte riktigt hur det skulle funka här. Då är nog som sagt en variant på kollektivboende där en äger själva bostaden och de övriga hyr bättre. Men då tappar man förstås en stor del av poängen med att ha det som en väg in på bostadsmarknaden inför framtida köp.

Varför inte skapa en bostadsrättsförening?
Citera
2012-04-24, 11:34
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
Varför inte skapa en bostadsrättsförening?

Tja, det kanske man kan göra i och för sig, jag vet inte vilka rekvisit som måste uppfyllas för en Brf. Det finns ju föreningar med bara tre lägenheter och sådär så det borde inte vara omöjligt så sett. Jag vet inte om det finns några nackdelar med det heller? Det kan ju faktiskt vara en lämplig lösning.
Citera
2012-04-24, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Tja, det kanske man kan göra i och för sig, jag vet inte vilka rekvisit som måste uppfyllas för en Brf. Det finns ju föreningar med bara tre lägenheter och sådär så det borde inte vara omöjligt så sett. Jag vet inte om det finns några nackdelar med det heller? Det kan ju faktiskt vara en lämplig lösning.

Minimum är ju tre lägenheter sen kanske det känns lite värdelöst att behöva dona med årsredovisningar o dylikt. Många renoveringar måste man ju "fiffla" lite med om man vill kunna få ROT-avdrag.
Citera
2012-04-24, 15:57
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
Minimum är ju tre lägenheter sen kanske det känns lite värdelöst att behöva dona med årsredovisningar o dylikt. Många renoveringar måste man ju "fiffla" lite med om man vill kunna få ROT-avdrag.

Om det är någon tröst så verkar väl ROT för flerfamiljshus vara på väg också, men det är förstås inte klart ännu och även om det kommer så vet man inte hur lång tid det tar innan det är klart och går att utnyttja. Annars kan det nog vara en okej idé, även om det nog blir en del administration och juridik kring det så att allt blir rätt. Årsredovisningar, revision och liknande slipper man väl aldrig så det är nog bara att ställa in sig på det. Sen kan man väl säkert anpassa nivån en del när man inte har en massa medlemmar att stå till ansvars för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in