2012-04-25, 18:55
Medlem
Tack till de som har haft bra ideer. Att skapa en egen förening är kanske inte så enkel, men att fina en som man kan arbete med kan vara den bästa väggen. Att övertala PEAB eller HSB att acceptera utländsk inkomst historia för EU länder kan vara skönt.

Att ta ett hus lån är inte nödvändig för mig. För min del ska jag har lite ärvt pengar som kontant insats, faktisk tillräcklig att köpa en fastighet i en liten by på landet, men inte tillräcklig för Helsingborg eller Lund. Så det kan vara en ide att får en svensk som inte ha kontant insats men en svensk inkomst historia att står för huslån och bor med mig i huset/lägenhet. Klart det beror på att fina nån man kan lita på.
Citera
2012-04-25, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
There's no way to understand your google translated posts. Wright in English instead.

En wright är en hantverkare, fy på dig. men tack för att vara en svart kastrull, eller finns inte uttrycket på svenska? potten ringer vattenkokaren svarta hahhaha

Tack för din insats.
Citera
2012-04-25, 21:27
Medlem
grovsmides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHiscox
en ide att får en svensk som inte ha kontant insats men en svensk inkomst historia att står för huslån och bor med mig i huset/lägenhet. Klart det beror på att fina nån man kan lita på.

Ja det går utmärkt redan idag. Bådas ekonomier slås ihop som en i bankens kalkyl och ni blir solidariskt ansvariga för varandra, har du ingen inkomst så räknar banken med att den andre låntagaren försörjer dig. Såna bolån tecknas varje dag i Sverige. En man och en kvinna du vet.

"Gå i borgen, gå i sorgen"

Nu kom istället ett svenskt uttryck så får du säga om ni har ett liknande eller om det stannar vid liknelser med köksgeråd.
Citera
2012-04-25, 22:08
Medlem
Det finns en lag som reglerar sådant här ägande; lagen om samäganderätt. Enligt den har en delägare full rätt att inte betala för underhåll och liknande. Vidare kan han kräva att fastigheten ska auktioneras ut, de andra har bara att finna sig i det. I pricip är lagen till för att jävlas med folk som vill äga saker gemensamt, eftersom det är en genuint dålig idé.

Vill ni ändå försöka gör ni bäst i att bilda någon form av bolag.
Citera
2012-04-26, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Det finns en lag som reglerar sådant här ägande; lagen om samäganderätt. Enligt den har en delägare full rätt att inte betala för underhåll och liknande. Vidare kan han kräva att fastigheten ska auktioneras ut, de andra har bara att finna sig i det. I pricip är lagen till för att jävlas med folk som vill äga saker gemensamt, eftersom det är en genuint dålig idé.

Vill ni ändå försöka gör ni bäst i att bilda någon form av bolag.

Haha håller helt med din analys om lagen. Skulle vara kul om man bara rev ut den ur lagboken eller alternativt satt en stor varningstriangel över hela avsnittet.
Citera
2012-04-27, 02:27
Medlem
intressant och bra att veta det finns lag om gemensamt fastigheter. vem borde vet mest om köp sättet mäklare eller en jurist? i så fall det är jurist vad heter det för slags jurist?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in