2012-04-22, 12:01
Medlem
D.s avatar
Hej!

Jag sa upp mig i fredags. Jag har en manad uppsagningstid. Och sa har jag fyra veckor semester som jag inte har tagit ut. Sa nasta loning sa ar tanken att jag far min lon plus semester. Hur mycket ska jag fa?

Jag tjanar 25 000 kr brutto.

Mvh
Citera
2012-04-22, 12:19
Medlem
cDk123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.
Hej!

Jag sa upp mig i fredags. Jag har en manad uppsagningstid. Och sa har jag fyra veckor semester som jag inte har tagit ut. Sa nasta loning sa ar tanken att jag far min lon plus semester. Hur mycket ska jag fa?

Jag tjanar 25 000 kr brutto.

Mvh

Det beror väl på hur många semesterdagar du har intjänade & sparade...

Edit: Du skrev iof 4 veckor

~25 000*1.12 borde du få för semesterdagarna då, +25K
Citera
2012-04-22, 12:29
Medlem
D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cDk123
Det beror väl på hur många semesterdagar du har intjänade & sparade...

Edit: Du skrev iof 4 veckor

~25 000*1.12 borde du få för semesterdagarna då, +25K

Sa da far jag 53 000kr brutto vid nasta loning?
Citera
2012-04-22, 13:03
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Sa da far jag 53 000kr brutto vid nasta loning?

Nej. Det är ju (cirka) 53% punktskatt på semesterutbetalningen (Som du ju i teorin får tillbaka på skatteåterbäringen under 2013). Så du kan nog räkna med att få totalt cirka 1,5 gånger det du brukar få ut på en vanlig lön. (Under förutsättning att du inte skall betala tillbaka någon förskottssemester och så, för då minskar ju beloppet med den summan osv).
Citera
2012-04-22, 13:04
Medlem
EckiEckis avatar
[quote=EckiEcki]Nej. Det är ju (cirka) 53% punktskatt på alla engångsutbetalningar (semesterutbetalningen i detta fall, Som du ju i teorin får tillbaka på skatteåterbäringen under 2013). Så du kan nog räkna med att få totalt cirka 1,5 gånger det du brukar få ut på en vanlig lön.
Citera
2012-04-22, 14:06
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej. Det är ju (cirka) 53% punktskatt på semesterutbetalningen (Som du ju i teorin får tillbaka på skatteåterbäringen under 2013). Så du kan nog räkna med att få totalt cirka 1,5 gånger det du brukar få ut på en vanlig lön. (Under förutsättning att du inte skall betala tillbaka någon förskottssemester och så, för då minskar ju beloppet med den summan osv).
Semesterutbetalningen betraktas som engångsbelopp och beskattas därefter.
Se punkt I i http://www.skatteverket.se/download/.../40333info.pdf
Är din ordinarie månadslön 25.000:-dvs 300.000:- i årsinkomst så dras 30 % i skatt på semesterersättningen.

/ TT
Citera
2012-04-22, 14:38
Medlem
D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Är din ordinarie månadslön 25.000:-dvs 300.000:- i årsinkomst så dras 30 % i skatt på semesterersättningen.

/ TT

Hur mycket blir min slut-lön? Lägger jag ihop summan från min lön, det vill säga 25000kr plus summan från semester-ersättningen och drar därefter skatt enligt tabellen för den totala summan?

Tack för era svar.
Citera
2012-04-22, 14:44
Medlem
Sjuntorparns avatar
Om du har 4 veckor semester sparade från föregående år, så kommer du ju få ut dom i pengar.
men om du menar dom 4 veckor som du fick i år, så lär du väl inte få ut allt utbetalt eftersom du inte har jobbat hela året än.
Citera
2012-04-22, 15:21
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT

/ TT

Nu skäms jag... fråga mig inte varför, men jag multiplicerade med 24 istället för 12. Vaffan?
Citera
2012-04-22, 18:26
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Hur mycket blir min slut-lön? Lägger jag ihop summan från min lön, det vill säga 25000kr plus summan från semester-ersättningen och drar därefter skatt enligt tabellen för den totala summan?

Tack för era svar.
Skatten på din vanliga månadslön dras enligt tabell precis som vanligt medan skatten på semesterersätningen dras enligt reglerna om engångsbelopp, dvs 30 %.

/ TT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in