2012-04-22, 09:32
Medlem
Min bärbara dator har just nu noll kapacitet på sitt batteri. Så jag har använt datorn genom att ha sladden i hela tiden för att datorn inte ska stängas av. Men nu verkar inte laddaren fungera heller. Jag vet inte vad som är fel.

Datorn stänger av sig hela tiden för att laddningen är för dålig. Eftersom att laddningen inte fungerar. När jag vickar på kontakten som går in i datorn stängs/sätts symbolen av/på datorn att den laddar sig. Vad gör man åt sådana kontaktfel. Brukar det vara kontakten i laddaren det är fel på eller kontakten i datorn?
Citera
2012-04-22, 09:54
Medlem
Scrupcis avatar
Jag har en Acer, hade exakt samma problem som du. Det var ngt fel på mjukvaran. Vet inte vad du har för dator, men tydligen är det ett vanligt fel. Fick hjälp att fixa det av en kompis.
Citera
2012-04-22, 09:54
Medlem
gambiafarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladder
Min bärbara dator har just nu noll kapacitet på sitt batteri. Så jag har använt datorn genom att ha sladden i hela tiden för att datorn inte ska stängas av. Men nu verkar inte laddaren fungera heller. Jag vet inte vad som är fel.

Datorn stänger av sig hela tiden för att laddningen är för dålig. Eftersom att laddningen inte fungerar. När jag vickar på kontakten som går in i datorn stängs/sätts symbolen av/på datorn att den laddar sig. Vad gör man åt sådana kontaktfel. Brukar det vara kontakten i laddaren det är fel på eller kontakten i datorn?

Batteriet gäller det i ca 400 laddningar, sedan blir det sämre. Kanske dags för ett nytt?

Vad gäller sladden är det svårt att avgöra, har du dragit mycket i sladden och haft den spänd när den suttit i datorn är det mycket möjligt att det är kontakten i datorn som glappar. Har för mig dessa går att byta ut också, googla.
Citera
2012-04-22, 09:56
Medlem
Scrupcis avatar
Det var alltså inga kontakter som var fel på min dator, det var mjukvaran som gjorde att den inte laddade, jag förstår ingenting om datorer men den som hjälpte mig sa att det var mjukvara. Ni funkar den som den ska. Batteriet var det heller inget fel på. Att det ibland började ladda för att jag "trixade" var slump, inte glapp någonstans. Nu när den ladddar håller´batteriet utan att ta slut. Ska påpeka att jag först kunde använda datorn om jag hade laddaren i, på slutet kunde jag inte ens det, den laddade inte alls utan stängde av.
Senast redigerad av Scrupci 2012-04-22 kl. 10:00.
Citera
2012-04-22, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrupci
Jag har en Acer, hade exakt samma problem som du. Det var ngt fel på mjukvaran. Vet inte vad du har för dator, men tydligen är det ett vanligt fel. Fick hjälp att fixa det av en kompis.

Jag har en Acer Aspire one 11,6 tum.
Vad gjorde din kompis åt problemet? Bytte ni laddare eller fixade ni med kontakten i datorn eller sladden?
Är det ett vanligt problem på alla datorer eller bara på Acer?
Citera
2012-04-22, 10:05
Medlem
Scrupcis avatar
Den som lagade fixade bara med mjukvaran, han uppdaterade "biosen", kan det heta så? En bugg i systemet som är väldigt vanligt på Acer fungerar inte med Windows 7, om detta inte fungerar säger den inte till att batteriet ska ladda. Han uppdaterde grundinställningar eftersom de nya uppdateringarna inte innehåller buggen. Hoppas du förstår ngt, jag är som sagt inte duktig på datorer själv....
Citera
2012-04-22, 10:14
Medlem
sommarlovs avatar
Oftast är det glapp i laddarens sladd, enkelt att testa, ta bara en annan laddare!

Ibland glappar datorns kontakt, kan bara bytas på verkstad.

Har ALDRIG hört om program-fel som skulle se ut som glapp!
Chansa INTE med BIOS-uppdatering utan ett pålitligt batteri och säker laddare.
Du riskerar att förvandla din dator till en brevpress!!!
Citera
2012-04-22, 10:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Köpråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2012-04-22, 10:23
Medlem
Scrupcis avatar
Jag vet att det var mjukvarufel på min, det hade även gått på garantin om denna inte gått ut, jag var och rådfrågade där jag köpt den. Men då jag hade kunnig i bekantskapskretsen valde jag att inte att lämna in den eftersom det hade tagit jättelång tid innan jag fått tillbaka den. Enligt säljaren har Acers datorer haft mycket problem med BIOS (heter det tydligen) och laddning av batteri, brukar inte vara något problem att få det på garanti men man får vänta på reparationen en tid. Förhoppningsvis är detta "mjukvarufel" enkelt åtgärdat på på din dator med. Har du garanti så kommer de att fixa den.

Min dator blev som tur var ingen brevpress
Senast redigerad av Scrupci 2012-04-22 kl. 10:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in