2012-04-23, 01:17
Medlem
Jag ser inget hämndbehov vad gäller straffen, men utesluter inte att de borde vara högre av strikt preventiva skäl. Dödsstraff motsätter jag mig, men såväl utvisning som straffarbete hade nog kunnat göra en del nytta. Det viktigaste är dock att återvinna polisens respekt och auktoritet - hur det skall gå till vet jag inte säkert, men jag tror snarare att det görs med batongen än språkkurser i arabiska.
Citera
2012-04-23, 09:48
Moderator
Strix m/94s avatar
Två saker som ofta förbises i debatten är dels att långa fängelsestraff givetvis förhindrar brott under tidem, dels att en av de viktigaste brottspreventiva förhållandena är att det finns en hög risk för upptäckt. Därtill finns det skäl att anföra att "hårda" straff inte alltid är liktydigt med "hårda" straff. Ett relativt kort fängelsestraff som kombineras med uthängning på internet med bilder, persondata etc torde av många uppfattas som hårdare än ett mer "dikret" litet längre fängelsestraff.
Citera
2012-04-25, 23:42
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Varför har vi så otroligt mesiga fängelsestraff i Sverige? Hur har det blivit så? Och varför kallas det "kriminalvård"? En mördare eller våldtäktsman kan inte vårdas. Han ska STRAFFAS! Och straffen ska vara ordentligt kännbart och rejält avskräckande. Jag är inte helt avvisande till dödsstraffet heller, i synnerhet nu när vi har så många gravt kriminella i Sverige. I så fall med giljotin, som är den mest effektiva och rationella metoden. Diskutera!

Ja, Sverige är känt bland kriminella gruppen världen över för att vara ett trevligt land att begå brott i, tyvärr.

Dödsstraff är jag emot av flera skäl. Dock anser jag att dagens fängelser bör avskaffas, och ersättas med arbetsläger för vanliga kriminella. Jag hyllar också principen att ett brottsoffer skall kompenseras ekonomiskt av brottslingen så långt det är möjligt. Om brottslingen inte kan betala är det arbetsläger som gäller, och det får ta den tid det tar. Men brottsoffret skall i görligaste mån kompenseras.

Mördare och liknande skall avtjäna sitt straff på livstid, och i vissa fall förvaras isolerade.

Vad gäller ungdomsbrottslingar tror jag mer på en förlåtande attityd om inte brottet är alltför allvarligt. Jag kan tänka mig en sorts ungdomsvårdsskola för dessa, men kombinerat med ett tufft schema som övar upp självdisciplinen. Ungefär som en tuff militärtjänstgöring, men utan vapen...

Utlänningar som begår brott skall självklart utvisas efter avtjänat straff.
Citera
2012-04-25, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Ja, Sverige är känt bland kriminella gruppen världen över för att vara ett trevligt land att begå brott i, tyvärr.

Dödsstraff är jag emot av flera skäl. Dock anser jag att dagens fängelser bör avskaffas, och ersättas med arbetsläger för vanliga kriminella. Jag hyllar också principen att ett brottsoffer skall kompenseras ekonomiskt av brottslingen så långt det är möjligt. Om brottslingen inte kan betala är det arbetsläger som gäller, och det får ta den tid det tar. Men brottsoffret skall i görligaste mån kompenseras.

Mördare och liknande skall avtjäna sitt straff på livstid, och i vissa fall förvaras isolerade.

Vad gäller ungdomsbrottslingar tror jag mer på en förlåtande attityd om inte brottet är alltför allvarligt. Jag kan tänka mig en sorts ungdomsvårdsskola för dessa, men kombinerat med ett tufft schema som övar upp självdisciplinen. Ungefär som en tuff militärtjänstgöring, men utan vapen...

Arbetsläger/koncentrationsläger och totalt isolerade ghetton kanske är ett alternativ.
Citera
2012-04-30, 21:41
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:

Om man ska avskaffa fängelse, hur vill du då göra med dom tungt kriminella människorna?
Nu talar jag inte om folk som snott en chokladbit på en bensinmack utan mördare, våldtäktsmän och andra tungt kriminella som inte borde gå lösa bland folk.
Citera
2012-05-01, 22:10
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Om man ska avskaffa fängelse, hur vill du då göra med dom tungt kriminella människorna?
Nu talar jag inte om folk som snott en chokladbit på en bensinmack utan mördare, våldtäktsmän och andra tungt kriminella som inte borde gå lösa bland folk.

De hamnar i arbetsläger, och all den "vinst" som de genererar på sitt straffarbete skall tillfalla offret eller i fallet mord, de efterlevande. Mördare får i princip tillbringa hela sina liv i sådana läger.

När jag talade om att avskaffa fängelser menade jag nuvarande fångvårdsanstalter, där de intagna lever alldeles för väl på skattebetalarnas pengar.

Vad gäller misshandel, rån, inbrott och liknande skall brottsoffret först och främst kompenseras ekonomsikt som jag ser det, och utöver detta tillkommer en ren straffkomponent i ytterligare avskräckningssyfte.
Citera
2012-05-02, 00:49
Medlem
Citat:
De hamnar i arbetsläger, och all den "vinst" som de genererar på sitt straffarbete skall tillfalla offret eller i fallet mord, de efterlevande. Mördare får i princip tillbringa hela sina liv i sådana läger.

När jag talade om att avskaffa fängelser menade jag nuvarande fångvårdsanstalter, där de intagna lever alldeles för väl på skattebetalarnas pengar.

Vad gäller misshandel, rån, inbrott och liknande skall brottsoffret först och främst kompenseras ekonomsikt som jag ser det, och utöver detta tillkommer en ren straffkomponent i ytterligare avskräckningssyfte.
Arbetsläger är jättebra. Men vad ska de producera?
Citera
2012-05-02, 14:59
Medlem
Juno-Sixs avatar
De kan vara behjälpliga i produktionsleden inom skogsbruk, gruvdrift samt malmbrytning.

Eller varför inte manuellt arbete på ett grustag eller stenbrott? Manuellt arbete inom sopsortering samt hantering?

Spelar ingen större roll. Det finns alltid plats för ett par arbetande händer, särskilt när de är gratis.
Citera
2012-05-02, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juno-Six
De kan vara behjälpliga i produktionsleden inom skogsbruk, gruvdrift samt malmbrytning.

Eller varför inte manuellt arbete på ett grustag eller stenbrott? Manuellt arbete inom sopsortering samt hantering?

Spelar ingen större roll. Det finns alltid plats för ett par arbetande händer, särskilt när de är gratis.

Tjena Juno-Six

Men konkurrerar inte dessa fångare ut andra arbetare. Jag menar dem får lite i lön vilket gör att laglydiga arbetare måste sänka sin lön eller få sparken. Men också att kriminella får job som kunde gå till arbetslösa. Med andra ord billig arbetskraft.

Hur fixar man detta problem. Har du några förslag då jag är nyfiken.
Citera
2012-05-02, 19:41
Medlem
Juno-Sixs avatar
Jag är tämligen tveksam på att dessa skurkar konkurrerar ut erfarna arbetare med kompetens i yrket. Ett komplement till det manuella arbetet, inte en ersättning.
Citera
2012-05-02, 19:49
Medlem
Vad sägs om chain gangs som de kör med i USA, i alla fall gjorde de det förr. De kan få bygga vår nya Autobahn från Malmö till Korpilombolo och tillbaka.
Citera
2012-05-02, 23:34
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Arbetsläger är jättebra. Men vad ska de producera?

Vi kan säkert hitta lösningar som innebär större produktivitet än att sitta i en cell. Skogs- och gruvbolag t.ex. kan eventuellt köpa tjänster av lägerförvaltningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in