Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Varför har vi så otroligt mesiga fängelsestraff i Sverige? Hur har det blivit så? Och varför kallas det "kriminalvård"? En mördare eller våldtäktsman kan inte vårdas. Han ska STRAFFAS! Och straffen ska vara ordentligt kännbart och rejält avskräckande. Jag är inte helt avvisande till dödsstraffet heller, i synnerhet nu när vi har så många gravt kriminella i Sverige. I så fall med giljotin, som är den mest effektiva och rationella metoden. Diskutera!
Ja, Sverige är känt bland kriminella gruppen världen över för att vara ett trevligt land att begå brott i, tyvärr.
Dödsstraff är jag emot av flera skäl. Dock anser jag att dagens fängelser bör avskaffas, och ersättas med arbetsläger för vanliga kriminella. Jag hyllar också principen att ett brottsoffer skall kompenseras ekonomiskt av brottslingen så långt det är möjligt. Om brottslingen inte kan betala är det arbetsläger som gäller, och det får ta den tid det tar. Men brottsoffret skall i görligaste mån kompenseras.
Mördare och liknande skall avtjäna sitt straff på livstid, och i vissa fall förvaras isolerade.
Vad gäller ungdomsbrottslingar tror jag mer på en förlåtande attityd om inte brottet är alltför allvarligt. Jag kan tänka mig en sorts ungdomsvårdsskola för dessa, men kombinerat med ett tufft schema som övar upp självdisciplinen. Ungefär som en tuff militärtjänstgöring, men utan vapen...
Utlänningar som begår brott skall självklart utvisas efter avtjänat straff.