Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2012-10-18, 11:41
  #73
Medlem
storpungens avatar
Det är väl bättre att få folk att inte mörda och att våldta. I USA har dom väldigt mycket hårdare straff och inte f-n är det lite brott där.
Citera
2012-10-18, 12:23
  #74
Medlem
Man kan faktiskt försvara hårdare straff på moraliska grunder, även om det inte leder till färre brott. Folk verkar ibland argumentera som om prevention är det enda relevanta kriteriet för att avgöra hur straffen ska se ut, men det menar jag är ett missförstånd. Det de flesta nog egentligen vill ha, även om de inte kan artikulera det, är ett system som bygger på retribution och proportionalitet, d.v.s. att straffet ska stå i proportion till brottets allvar. När folk är upprörda över milda straff så beror det inte främst på att preventionen fungerar dåligt eller allmän blodtörst utan på att man upplever straffet för milt i proportion till brottet. På exakt samma grunder kan man uppröras över straff som är för hårda (mer sällsynt i detta land, dock).
Citera
2012-10-18, 22:13
  #75
Medlem
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Det är väl bättre att få folk att inte mörda och att våldta. I USA har dom väldigt mycket hårdare straff och inte f-n är det lite brott där.

Det är sant. Samtidigt tror jag inte att det går att helt förhindra att brott sker. Det är såklart viktigt att arbeta förebyggande och se till att människor inte hamnar snett tidigt i livet. Samtidigt är det också viktigt att komma ihåg att straff fyller en annan funktion än att "lära" brottslingen att inte begå brott igen. Vissa människor kommer aldrig lämna den brottsliga banan och därför är det bättre att de sitter inlåsta än att de springer runt ute bland folk.
Citera
2016-12-14, 12:49
  #76
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Man kan faktiskt försvara hårdare straff på moraliska grunder, även om det inte leder till färre brott. Folk verkar ibland argumentera som om prevention är det enda relevanta kriteriet för att avgöra hur straffen ska se ut, men det menar jag är ett missförstånd. Det de flesta nog egentligen vill ha, även om de inte kan artikulera det, är ett system som bygger på retribution och proportionalitet, d.v.s. att straffet ska stå i proportion till brottets allvar. När folk är upprörda över milda straff så beror det inte främst på att preventionen fungerar dåligt eller allmän blodtörst utan på att man upplever straffet för milt i proportion till brottet. På exakt samma grunder kan man uppröras över straff som är för hårda (mer sällsynt i detta land, dock).

Det är så jag känner, speciellt när man ser hur lindrigt folk har kommit undan de senaste åren.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback