2012-04-21, 16:00
Medlem
Alsines avatar
Hej!

Behver tips och rd om hur jag ska installera windows 7 p min MB pro 15.
Jag har ingen original skiva utan endast en iso kopia.

Sedan undrar jag om parallels desktop fungerar eller om det man ska kra det apple sjlv rekommenderar?

Tack p frhand!
Citera
2012-04-21, 16:28
Medlem
U138s avatar
Parallels fungerar utmrkt. Dock s kr tyngre program som spel osv bttre i bootcamp. Sen enligt mig s behver du minst 8 GB RAM fr att kra virtuella maskiner (parallells) i OSX. Du behver inte, men det blir bttre. Annars om du vill kra Windows i bootcamp r det bara att brnna Iso kopian till en skiva och starta bootcamp assistenten och kra igng
Senast redigerad av U138 2012-04-21 kl. 16:33.
Citera
2012-04-21, 17:29
Medlem
Alsines avatar
Lite information om datorn, MB PRO mitten 2010, 8 gb ram, 750gb hybrid HDD.

Jag har krt boot assistent men den krver en skiva fr att brnna nr man ska frdela partitionen.
Om jag skapar en partitionen till Windows7 kommer Mac partitionens lagring frsvinna?

Tack p frhand!
Citera
2012-04-21, 17:48
Medlem
U138s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsine
Lite information om datorn, MB PRO mitten 2010, 8 gb ram, 750gb hybrid HDD.

Jag har krt boot assistent men den krver en skiva fr att brnna nr man ska frdela partitionen.
Om jag skapar en partitionen till Windows7 kommer Mac partitionens lagring frsvinna?

Tack p frhand!

Ser ut som en riktig stadig maskin Jag tror den vill att du ska brnna drivrutinerna som du sedan kommer att installera p Windows 7. (Brnn, sedan stt in skivan i Win7 och installera)
Nej, mac partitionen kommer inte att frsvinna. Nr datorn startar hll in ALT knappen och dr kan du se partitionerna s du kan vlja om du vill boota i Win7 eller OSX.
Citera
2012-04-21, 18:02
Medlem
Alsines avatar
Tack fr din hjlp, jag behver allts 2 dvd skivor fr att utfra hela installationen. Har du provat om det fungerar med usb?
Citera
2012-04-21, 19:05
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsine
Tack fr din hjlp, jag behver allts 2 dvd skivor fr att utfra hela installationen. Har du provat om det fungerar med usb?
Jag frstod inte biten med drivrutinerna sjlv men som jag frstr det fljer vl alla drivrutiner med USB-stickan/skivan nr man installerar? Annars borde du vl kunna anvnda ett USB i det syftet.

Det gr iallafall att anvnda ett USB fr att kra boot camp. P Mac Mini och Macbook Air finns ingen CD-lsare, s USB r enda alternativet.

https://discussions.apple.com/thread/3470042

http://www.tech-recipes.com/rx/9136/...nal-dvd-drive/
Citera
2012-04-21, 21:03
Medlem
Alsines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag frstod inte biten med drivrutinerna sjlv men som jag frstr det fljer vl alla drivrutiner med USB-stickan/skivan nr man installerar? Annars borde du vl kunna anvnda ett USB i det syftet.

Det gr iallafall att anvnda ett USB fr att kra boot camp. P Mac Mini och Macbook Air finns ingen CD-lsare, s USB r enda alternativet.

https://discussions.apple.com/thread/3470042

http://www.tech-recipes.com/rx/9136/...nal-dvd-drive/

Jag gjorde som fljande, Krde boot camp som frberedde en mapp med drivrutiner till Windows. Den lade jag i usben. Drefter frde jag ver Windows 7 iso filen till en annan usb. Det konstiga var att boot camp krvde skiva fr installation efter att den hade frberett mappen med drivrutiner till Windows. Det kom frst upp hur jag ville frdela partitionen mellan OSX och Windows, drefter kom det ett meddelande att fr in en tom skiva fr installation.

Jag kanske har gjort fel men det tog stop dr
Citera
2012-08-03, 20:08
Medlem
Nn som vet vilken ordning man ska ladda ner parallels och Windows i? Eller kvittar det?

r det bara att tanka hem programmen frn Pirtatebay eller mste man lgga ver ntt p USB ?

Tack i frhand!
Citera
2012-08-04, 09:06
Medlem
1. Se till att du har en windows-skiva som gr att boota frn, inte en med en .iso p.
2. Kr igenom programmet "Boot Camp-assistent" p Macen
3. Nr programmet freslr att du ska skriva ut dokumentationen, s GR det.
4. Flj instruktionerna i dokumentationen noggrant, annars kommer Win inte kunna installeras.
5. Nr Win ligger p en egen partition och fungerar som det ska s kan du installera Parallells (kolla annars VM-Ware Fusion, som jag personligen gillar bttra n Parallells).
Citera
2012-08-04, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtefarsan
1. Se till att du har en windows-skiva som gr att boota frn, inte en med en .iso p.
2. Kr igenom programmet "Boot Camp-assistent" p Macen
3. Nr programmet freslr att du ska skriva ut dokumentationen, s GR det.
4. Flj instruktionerna i dokumentationen noggrant, annars kommer Win inte kunna installeras.
5. Nr Win ligger p en egen partition och fungerar som det ska s kan du installera Parallells (kolla annars VM-Ware Fusion, som jag personligen gillar bttra n Parallells).

Tack fr tipset!

Har ingen skivutgng p min Macbook Air s kan inte lsa skivor..

Mste man ladda ner bootcamp? Rcker det inte att tanka ner parallels och windows eller blir det smre p det viset?
Citera
2012-08-04, 20:40
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spunkan
Tack fr tipset!

Har ingen skivutgng p min Macbook Air s kan inte lsa skivor..

Mste man ladda ner bootcamp? Rcker det inte att tanka ner parallels och windows eller blir det smre p det viset?
Jag vet inte p rak arm hur boot camp fungerar p Macar utan skivlsare, men antagligen rcker det om du har en .iso av Windows 7. Boot camp-assistenten br lmpligtvis ordna allt sdant.

Parallells och andra virtualiseringsprogram r bttre sett till smidigheten att inte behva starta om datorn, men smre d du behver kra tv OS samtidigt och mindre prestandaeffektivt. Kan nog bli ganska RAM-intensivt att gra s, s 4GB (grna 8GB) r nog nyttigt d.
Citera
2014-09-04, 17:57
Medlem
Pappersvargens avatar
Jag behver hjlp.
Jag har laddat hem en ISO av Win 7 frn windows Dreamspark.
Denna vill jag sedan gra en bootbar USB av men det gr inte hur mycket jag n frsker.

Varenda jvla guide jag snubblar ver sger att jag ska gra det via Boot camp, men d Min mac tydligen inte stdjer att boota frn USB s vgrar den lta mig gra detta. Inte helller i skivverktyget gr det.

Hur i HELVETE ska jag gra?

Till mitt frfogande har jag en USB-sticka, 16 GB, en ISO av WIN 7 och en Mac mini 4,1, mitten 2010, med OS 10.9.4. Jag har INTE ngon DVD-skiva att lgga pisset p.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in