2012-04-21, 15:26
Medlem
Jag började träna för 6 månader sen med syfte att gå ner i vikt. Jag gick ner en jävla massa de första månaderna men sen gick jag ner kanske bara 0.5-1kg i veckan. Nu har jag inte tränat ordentligt på 3 veckor och har gått ner ca: 5 kg.

Kosten är i stort sett samma som när jag tränade 3 dagar i veckan, underskott om man slår ut det på en vecka, det är helgerna som är svåra. Så min fråga är: är det möjligt eller är det min våg som är trasig? Jag har svårt att tänka mig att man skulle förlora 5kg muskler på 3 veckor, eller kan det vara så?
Citera
2012-04-21, 15:40
Medlem
SiSeniors avatar
Du har då aldrig tappat enbart muskelmassa. Det kan jag garantera dig om. Det är säkert en blandning av muskelmassa, fett och kanske mindre vatten i kroppen samt mindre mat i tarmarna.
Citera
2012-04-21, 15:42
Medlem
Fettmängden är väl det enda intressanta och inte hur du väger. Dvs hur du ser ut i spegeln. Allt för många noobs tror att vågen endast mäter fettet tyvärr och en viktskillnad på 1kg är 1kg mindre fett på kroppen även om det sker under en timme och att man hade ett toa besök under denna tiden. Du förstår själv att du inte har någon information som vi kan använda för att ge dig ett bra svar.

Men jag kan ge dig svaret att träning är rätt meningslöst vid viktminskning och att det bara är kosten som spelar roll. Du vet inte om du äter samma mat som för 5 veckor sedan för så stor koll har du inte på din kost och jag skulle kunna skriva några A4 sidor som förklarar detta till dig om jag hade lust.

Ett tips är att räkna kalorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in