• 1
  • 2
2012-04-23, 12:30
Medlem
Pipharens avatar
Kall potatis har dessutom typ ett oändligt lågt GI-värde har jag för mig. Potatis is nice yes.
Citera
2012-06-06, 04:02
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Läser många här på forumet som skriver att man vid viktnedgång ska undvika ris, pasta, bröd och potatis. De första 3 kan jag köpa då de innehåller väldigt mycket kolhydrater men potatis har faktiskt bara 16 g kolhydrat och 73 kcal per 100 g. Med andra ord inte ens i närheten av de övriga 3 livsmedlen som ofta har uppåt 70-80 g kolhydrat och 350 kcal per 100 g. Dessutom innehåller potatis många viktiga vitaminer och mineraler.

Varför klumpa ihop potatis med de andra livsmedlen på detta orättvisa sätt? Okej om man vill köra strikt LCHF, men vill man bara få i sig mindre kalorier så är potatis ett bra val sett till mättnadskänsla per kcal tycker jag.
När man jämför kolhydratinnehåll mellan t es ris och potatis så måste man komma ihåg att ris är en torrvara vilket potatis inte är. När du kokar ris så tar det upp nästan dubbla sin vikt i vatten vilket gör att skillnaden i kolhydrat mellan ris och potatis inte blir så stor som man kan tro i den tillagade maten. 100 gram kokt ris innehåller knappast 70-80 gram kolhydrat eller 350 kcal.
Citera
2012-06-06, 17:24
Medlem
CuliusJeasars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
När man jämför kolhydratinnehåll mellan t es ris och potatis så måste man komma ihåg att ris är en torrvara vilket potatis inte är. När du kokar ris så tar det upp nästan dubbla sin vikt i vatten vilket gör att skillnaden i kolhydrat mellan ris och potatis inte blir så stor som man kan tro i den tillagade maten. 100 gram kokt ris innehåller knappast 70-80 gram kolhydrat eller 350 kcal.

Det där är korrekt uppfattat, något alla verkar ha missat. Så stor skillnad mellan ris och potatis är det inte, även om ris även när det är kokat innehåller mer kolhydrater. Dock ger fortfarande potatis en väldigt bra mättnadskänsla, och vill man inte skära ner för hårt i kolhydraterna vid en viktnedgång är potatis definitivt att föredra.

En lite underskattad kolhydratskälla nuförtiden. Den är trots allt en väldigt stor anledning till att vi existerar som nation fortfarande (nåja, en överdrift, men något åt det hållet).

Synd bara att det inte är gott.
Citera
2012-06-06, 18:12
Medlem
White.Sauces avatar
Jag tror att all mat som raffinerad och framförallt vit är av ondo. Därav tror jag att även att ris som är mindre behandlad är bra för kropp/själ.

Så länge potatisen inte är raffinerad/helfabrikat så mumsar jag i mig gladeligen det i alla dess former. Kanske inte potatisgratäng då
Citera
2012-06-06, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White.Sauce
Jag tror att all mat som raffinerad och framförallt vit är av ondo. Därav tror jag att även att ris som är mindre behandlad är bra för kropp/själ.

Så länge potatisen inte är raffinerad/helfabrikat så mumsar jag i mig gladeligen det i alla dess former. Kanske inte potatisgratäng då

Lol, just lol.
Citera
2012-06-06, 18:53
Medlem
WhySoJuiceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White.Sauce

Vad i helvet har du rökt?
Citera
2012-06-10, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Läser många här på forumet som skriver att man vid viktnedgång ska undvika ris, pasta, bröd och potatis. De första 3 kan jag köpa då de innehåller väldigt mycket kolhydrater men potatis har faktiskt bara 16 g kolhydrat och 73 kcal per 100 g. Med andra ord inte ens i närheten av de övriga 3 livsmedlen som ofta har uppåt 70-80 g kolhydrat och 350 kcal per 100 g. Dessutom innehåller potatis många viktiga vitaminer och mineraler.

Varför klumpa ihop potatis med de andra livsmedlen på detta orättvisa sätt? Okej om man vill köra strikt LCHF, men vill man bara få i sig mindre kalorier så är potatis ett bra val sett till mättnadskänsla per kcal tycker jag.

För att massan är okunniga idioter som följer modet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in