Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-21, 10:58
Medlem
Germanofils avatar
Läser många här på forumet som skriver att man vid viktnedgång ska undvika ris, pasta, bröd och potatis. De första 3 kan jag köpa då de innehåller väldigt mycket kolhydrater men potatis har faktiskt bara 16 g kolhydrat och 73 kcal per 100 g. Med andra ord inte ens i närheten av de övriga 3 livsmedlen som ofta har uppåt 70-80 g kolhydrat och 350 kcal per 100 g. Dessutom innehåller potatis många viktiga vitaminer och mineraler.

Varför klumpa ihop potatis med de andra livsmedlen på detta orättvisa sätt? Okej om man vill köra strikt LCHF, men vill man bara få i sig mindre kalorier så är potatis ett bra val sett till mättnadskänsla per kcal tycker jag.
Citera
2012-04-21, 11:06
Medlem
SiSeniors avatar
Bra fråga faktiskt. Ingenting behövs undviks helt och hållet bara för att man ska gå ned i vikt. Potatis, precis som pasta, bröd och ris, går alldeles utmärkt att äta även under en viktnedgång. Så länge man anpassar mängden man äter utefter hur "mycket man har råd med" inom sin kaloribudget så är det inga problem.

Potatis äger.
Citera
2012-04-21, 11:13
Medlem
Godzilla3s avatar
Potatis har varit grunden för min viktnedgång senaste månaderna och det har gått hur bra som helst. Som du säger så är det betydligt mindre kolhydrater än ris o pasta och ger samtidigt en bättre mättnadskänsla enligt mig. Blir man trött på potatis kan man variera genom att varva med färsk, mjölig, bakpotatis, steka, koka Är också bra om man då och då varierar med fullkornspasta eller fullkornsris.
Citera
2012-04-21, 11:23
Medlem
endures avatar
Potatis = stärkelse. Ser ingen anledning att undvika :S Besides, färskpotatis under sommaren är oslagbart, likväl som hasselbackspotatis under vintern!
Citera
2012-04-21, 11:34
Medlem
Lyssnat inte på LCHF, potatis är nyttiga och sunda grejer. Till skillnad från brunsås eller vad LCHF:arna nu föredrar.
Citera
2012-04-21, 16:00
Medlem
Ahhlqvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten
Lyssnat inte på LCHF, potatis är nyttiga och sunda grejer. Till skillnad från brunsås eller vad LCHF:arna nu föredrar.

Potatis,ris,pasta,vit bröd, innehåller fruktansvärt mycket kolhydrater.. där av unviker många det.
Men det som många gör felet är att dom unviker det mesta med kolhydrater och går ner 10kg, sen är dom hur glada som helst och börjar äta vanligt och dom går dom upp dom 10kg lika fort..

Du kan fortsätta äta det, men ta mindre portioner av det, så lär du märka resultat av det i längden.
Citera
2012-04-21, 16:04
Medlem
JoliQuZs avatar
Jag då aldrig läst att man ska UNDVIKA potatis... Men varför äta det när man kan välja något bättre så som bulgur eller röda linser?
Citera
2012-04-21, 16:27
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahhlqvist
Potatis,ris,pasta,vit bröd, innehåller fruktansvärt mycket kolhydrater.. där av unviker många det.
Men det som många gör felet är att dom unviker det mesta med kolhydrater och går ner 10kg, sen är dom hur glada som helst och börjar äta vanligt och dom går dom upp dom 10kg lika fort..

Du kan fortsätta äta det, men ta mindre portioner av det, så lär du märka resultat av det i längden.

<20% kolhydrat är knappast vad jag skulle beteckna som "fruktansvärt mycket". Potatis är mumma, men alla gör ju som de vill.
Citera
2012-04-21, 16:28
Medlem
JoliQuZs avatar
Citat:

Man bli inte tjock av kolhydrater, utan av ett kcal överskott.
Citera
2012-04-21, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Bra fråga faktiskt. Ingenting behövs undviks helt och hållet bara för att man ska gå ned i vikt. Potatis, precis som pasta, bröd och ris, går alldeles utmärkt att äta även under en viktnedgång. Så länge man anpassar mängden man äter utefter hur "mycket man har råd med" inom sin kaloribudget så är det inga problem.

Potatis äger.

+1.

Potatis är ruskigt underskattat. Råstekt potatis/hemmagjord klyftpotatis lite al dente är ruskigt gott och har lägre GI än pasta, bättre näringsvärde samt en bra mättnadsgrad.
Sen är det ju ganska billigt och lätt att tillaga.
Citera
2012-04-22, 22:07
Medlem
Citat:

Alltså, som du själv säger i rätt mängder gör det en inte fet utan är bara hälsosamt. Man blir inte fet av kolhydrater (explicit) utan av ett för stort intag av kalorier. Då kvittar det om man äter för mycket godis, potatis eller havregryn man går ändå upp i vikt.

Forskning stödjer tallriksmodellen, LCHF är en modediet. Idrottare äter med rätta pasta och potatis som uppladdning och de får verkligen inte bli feta. Jag tänker inte låta Karin Zytmeriska (elller vad hon heter) och andra kioskvältar-dietister styra mitt liv. Hellre de rekommendationer som forskningen gett ut i åratal i så fall.
Citera
2012-04-23, 12:26
Medlem
Queen-Obscences avatar
Kom ihåg när GI började bli poppis igenom Fredrik Paulun, potatis lät som största boven i dramat till varför folk är överviktiga tillsammans med vitt bröd
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in