2012-04-21, 10:18
Medlem
Jag har ett stundande dilemma som student, nämligen sommaren. Studiemedlet står för närvarande för >90% av min inkomst, så under de månader jag inte får bidrag och lån blir det rejält tight med privatekonomin. Den sista CSN-utbetalningen räcker kanske halvvägs in i juni, därifrån till slutet av augusti blir det tufft.

Jag har sommarjobb fixat, och det betalar ganska väl. Dock är det med start i juli, så pengarna kommer först 25/8, dvs en vecka eller så innan CSN. Men med en större summa pengar att vänta i augusti och september (säg 25k, i ett läge där CSN kommit igång) så har jag ju stora återbetalningsmöjligheter. Så då är frågan, vilka banker - om någon - skulle kunna tänka sig att teckna ett lån till mig, trots att mina årliga inkomster är små?

Jag har inga betalningsanmärkningar och arbetsgivaren medger inga förskott. Jag får skatteåterbäring, men det är bara en struntsumma. Jag har förresten sökt in till en sommarkurs och kan väl söka studiemedel för den (tror det blir för 5 veckor, vilket blir över 11k). Det känns ju oundvikligt att jag får ta och göra så, trots att jag inte vill använda upp mina studiemedelsveckor i onödan. Är det någon som vet när sommarstudiemedel betalas ut förresten, kort efter kursstart?

Men hur som helst lär jag behöva säkert 10k ytterligare.
Citera
2012-04-21, 10:29
Medlem
Ja det är de som är problemet med att bara leva på csn lån då måste man ha 1 månads inkomst sparade för att överleva sommaren, i ditt fall blir det 2 då du inte jobbar i juni.

Nej du lär inte få något lån från en bank då du inte har någon som helst inkomst.
Citera
2012-04-21, 10:39
Medlem
klasklätters avatar
Att ha en buffert för sådana här saker är jävligt bra, oavsätt om man är student eller inte..

Ring päronen?
Citera
2012-04-21, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klasklätter
Att ha en buffert för sådana här saker är jävligt bra, oavsätt om man är student eller inte..

Ring päronen?

Försök att bygga upp en buffert för tre månaders kostnader (mat, hyra, försäkringar, el), det är viktigt för alla, men extra viktigt för en student. SEB erbjuder de som har studentpaketet något som kallas för Studentlån: http://www.seb.se/pow/wcp/index.asp?...tekey%3Dseb.se

Eftersom sommarjobbet kommer att vara välbetalt så borde du inte ha några problem att betala igen lånet och bygga upp en buffert.
Citera
2012-04-21, 11:11
Medlem
Visst är buffert ett måste. Där har jag väl slarvat en del. Men SEB-lånet låter mycket intressant. Det blir nog till att besöka banken på måndag!
Citera
2012-04-21, 13:37
Bannlyst
Ingen bank kommer ge dig ett lån, däremot kanske du har någon i familjen eller släkten eller en vän med lite pengar över ?
Citera
2012-04-21, 14:08
Medlem
Det är ont om närstående med pengar. Det finns dock en möjlighet som jag ska undersöka. Men angående det du sa om banker - SEB som någon länkade till då?
Citera
2012-04-21, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phozonee
Jag har ett stundande dilemma som student, nämligen sommaren. Studiemedlet står för närvarande för >90% av min inkomst, så under de månader jag inte får bidrag och lån blir det rejält tight med privatekonomin. Den sista CSN-utbetalningen räcker kanske halvvägs in i juni, därifrån till slutet av augusti blir det tufft.

Jag har sommarjobb fixat, och det betalar ganska väl. Dock är det med start i juli, så pengarna kommer först 25/8, dvs en vecka eller så innan CSN. Men med en större summa pengar att vänta i augusti och september (säg 25k, i ett läge där CSN kommit igång) så har jag ju stora återbetalningsmöjligheter. Så då är frågan, vilka banker - om någon - skulle kunna tänka sig att teckna ett lån till mig, trots att mina årliga inkomster är små?

Jag har inga betalningsanmärkningar och arbetsgivaren medger inga förskott. Jag får skatteåterbäring, men det är bara en struntsumma. Jag har förresten sökt in till en sommarkurs och kan väl söka studiemedel för den (tror det blir för 5 veckor, vilket blir över 11k). Det känns ju oundvikligt att jag får ta och göra så, trots att jag inte vill använda upp mina studiemedelsveckor i onödan. Är det någon som vet när sommarstudiemedel betalas ut förresten, kort efter kursstart?

Men hur som helst lär jag behöva säkert 10k ytterligare.

Du kan vända dig till försörjningsstöd på socialtjänsten, de kan då låna ut pengar till dig som du betalar tillbaka när du får din lön.
Citera
2012-04-21, 19:40
Medlem
submariners avatar
hej,

när jag pluggade hade de flesta banker "studentlån" - officiellt för att köpa datorer etc. dock är det aldrig smart att låna för att kunna klara vardagsutgifter
Citera
2012-04-21, 20:06
Medlem
Tack för svaren. Men på vilket sätt vore det osmart för mig att ha pengar till mat och hyra i sommar?
Citera
2012-04-21, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phozonee
Tack för svaren. Men på vilket sätt vore det osmart för mig att ha pengar till mat och hyra i sommar?

Därför att de ska betalas tillbaka och det blir betydligt dyrare än om du hade lagt undan till en buffert.
Citera
2012-04-21, 23:48
Medlem
Nu har vi väl alla olika lätt att få till stånd en buffert. I mitt fall hade jag säkert kunnat göra mer än jag gjort tidigare, men pengar i denna magnitud känns...svårt.

Men angående dyrt så...nej. Får jag teckna ett lån via SEB t.ex så blir kostnaden mycket låg, eftersom jag kan betala tillbaka redan i augusti eller september.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in