Jag har ett stundande dilemma som student, nämligen sommaren. Studiemedlet står för närvarande för >90% av min inkomst, så under de månader jag inte får bidrag och lån blir det rejält tight med privatekonomin. Den sista CSN-utbetalningen räcker kanske halvvägs in i juni, därifrån till slutet av augusti blir det tufft.
Jag har sommarjobb fixat, och det betalar ganska väl. Dock är det med start i juli, så pengarna kommer först 25/8, dvs en vecka eller så innan CSN. Men med en större summa pengar att vänta i augusti och september (säg 25k, i ett läge där CSN kommit igång) så har jag ju stora återbetalningsmöjligheter. Så då är frågan, vilka banker - om någon - skulle kunna tänka sig att teckna ett lån till mig, trots att mina årliga inkomster är små?
Jag har inga betalningsanmärkningar och arbetsgivaren medger inga förskott. Jag får skatteåterbäring, men det är bara en struntsumma. Jag har förresten sökt in till en sommarkurs och kan väl söka studiemedel för den (tror det blir för 5 veckor, vilket blir över 11k). Det känns ju oundvikligt att jag får ta och göra så, trots att jag inte vill använda upp mina studiemedelsveckor i onödan. Är det någon som vet när sommarstudiemedel betalas ut förresten, kort efter kursstart?
Men hur som helst lär jag behöva säkert 10k ytterligare.
Ja det är de som är problemet med att bara leva på csn lån då måste man ha 1 månads inkomst sparade för att överleva sommaren, i ditt fall blir det 2 då du inte jobbar i juni.
Nej du lär inte få något lån från en bank då du inte har någon som helst inkomst.
Det är ont om närstående med pengar. Det finns dock en möjlighet som jag ska undersöka. Men angående det du sa om banker - SEB som någon länkade till då?
Jag har ett stundande dilemma som student, nämligen sommaren. Studiemedlet står för närvarande för >90% av min inkomst, så under de månader jag inte får bidrag och lån blir det rejält tight med privatekonomin. Den sista CSN-utbetalningen räcker kanske halvvägs in i juni, därifrån till slutet av augusti blir det tufft.
Jag har sommarjobb fixat, och det betalar ganska väl. Dock är det med start i juli, så pengarna kommer först 25/8, dvs en vecka eller så innan CSN. Men med en större summa pengar att vänta i augusti och september (säg 25k, i ett läge där CSN kommit igång) så har jag ju stora återbetalningsmöjligheter. Så då är frågan, vilka banker - om någon - skulle kunna tänka sig att teckna ett lån till mig, trots att mina årliga inkomster är små?
Jag har inga betalningsanmärkningar och arbetsgivaren medger inga förskott. Jag får skatteåterbäring, men det är bara en struntsumma. Jag har förresten sökt in till en sommarkurs och kan väl söka studiemedel för den (tror det blir för 5 veckor, vilket blir över 11k). Det känns ju oundvikligt att jag får ta och göra så, trots att jag inte vill använda upp mina studiemedelsveckor i onödan. Är det någon som vet när sommarstudiemedel betalas ut förresten, kort efter kursstart?
Men hur som helst lär jag behöva säkert 10k ytterligare.
Du kan vända dig till försörjningsstöd på socialtjänsten, de kan då låna ut pengar till dig som du betalar tillbaka när du får din lön.
när jag pluggade hade de flesta banker "studentlån" - officiellt för att köpa datorer etc. dock är det aldrig smart att låna för att kunna klara vardagsutgifter
Nu har vi väl alla olika lätt att få till stånd en buffert. I mitt fall hade jag säkert kunnat göra mer än jag gjort tidigare, men pengar i denna magnitud känns...svårt.
Men angående dyrt så...nej. Får jag teckna ett lån via SEB t.ex så blir kostnaden mycket låg, eftersom jag kan betala tillbaka redan i augusti eller september.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!