• 1
  • 2
2012-04-21, 03:00
Medlem
Poissas avatar
Hej som rubriken lyder.. svårt att beskriva i klartext
men på veven på rullen sitter det ett justerings hjul för att öka eller minska spänningen på linan.. skruvade isär för att smörja men då gick gängorna åt helvete så nu går det inte att ha kvar sjusterings fjädern som sitter i eftersom gängorna inte vill ta. så var tvungen att ta bort fjädern och då gick det att skruva ihop.
kommer detta skada mitt fiske på något vis?
eller behöver jag köpa ny rulle?
Senast redigerad av Poissa 2012-04-21 kl. 03:02.
Citera
2012-04-21, 10:38
Medlem
448s avatar
Droppa den rullen direkt - du skall ha en Ul/mellanklass haspel med 0.20 eller 0.25 lina.

En sportfiskebutik kan ta uppåt en tusing men då får du bra skit(teleskopspö,lina och rulle), du kan få grejer som är bra för 250 men livslängden är ju sådär - kolla Abu kittet me haspel på XXl t.e.x 199 spänn
Citera
2012-04-21, 12:00
Medlem
Poissas avatar
Ah det är nog dags att ta farväl av sin favorit rulle, haft den i hur många år som helst. vart ska jag köpa tror du ? finns ju som inga direkta fiske butiker här omkring, men jula, biltema, clas ohlsson borde väl duga?
tack för tipset !
Citera
2012-04-21, 12:12
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poissa
Ah det är nog dags att ta farväl av sin favorit rulle, haft den i hur många år som helst. vart ska jag köpa tror du ? finns ju som inga direkta fiske butiker här omkring, men jula, biltema, clas ohlsson borde väl duga?
tack för tipset !

Ne biltema rullarna e kassa - ta nått Abu skräp kit istället - du kan hitta dom på classe och så ,inget fel dom rullarna annars - men vill du satsa längre livslängdsmässigt så be nån fiskebutik sätta ihop ett kit o pruta som fan - annars kör abu budget kitet.
Citera
2012-04-21, 12:52
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ne biltema rullarna e kassa - ta nått Abu skräp kit istället - du kan hitta dom på classe och så ,inget fel dom rullarna annars - men vill du satsa längre livslängdsmässigt så be nån fiskebutik sätta ihop ett kit o pruta som fan - annars kör abu budget kitet.

Okaj! Tack !
spö behövs ej då jag redan har ett perfect spö som gått i arv från min far 3 delat men går att använda bara 2 delar om man ska fiska där det är snarigt och nära träd och buskar och 3 om man ska fiska vid kusten så det är bara rullen jag behöver. kollade lite på classe och hitta några bra lågbudget rullar. vad är störst skillnad på att använda haspel jämfört med inkapslad?
Citera
2012-04-21, 15:07
Medlem
448s avatar
En inkapslad är ju en haspel men med burk på spolen - men haspeln ger längre kastlängd.

Mindre friktion vid den fjuttiga öppningen - antar att det blir mycket små/medel öringfiske för dig - du vill ha en lättkastad rulle och då är en öppen haspel jointad med ett litet teleskopspö och tunn lina rätt medecin.

Spinnare,små skeddrag och kastmetekit så har du öringar på stekpannan

Gillar du och fiska så är det värt o slänga lite stålar på det , annars finns som jag sa innan telskopspön med haspel för 200-300 kronor i kit.

Inget fel på det men livslängden på t.ex rullen är ju kortare samt att du kanske inte kan välja storlek och linan som ingår är 0.35 nylon och lite väl grov för 10g spinnare - kolla runt lite innan så du får rätt grejer
Citera
2012-04-21, 15:11
Medlem
Poissas avatar
Citat:
En inkapslad är ju en haspel men med burk på spolen - men haspeln ger längre kastlängd.

Mindre friktion vid den fjuttiga öppningen - antar att det blir mycket små/medel öringfiske för dig - du vill ha en lättkastad rulle och då är en öppen haspel jointad med ett litet teleskopspö och tunn lina rätt medecin.

Spinnare,små skeddrag och kastmetekit så har du öringar på stekpannan

Gillar du och fiska så är det värt o slänga lite stålar på det , annars finns som jag sa innan telskopspön med haspel för 200-300 kronor i kit.

Inget fel på det men livslängden på t.ex rullen är ju kortare samt att du kanske inte kan välja storlek och linan som ingår är 0.35 nylon och lite väl grov för 10g spinnare - kolla runt lite innan så du får rätt grejer

Mja som max har ja tagit en gädda på 8 - 9 kilo med den rullen. och lite grövre lina. men den har några år på nacken så det är på tiden att byta, ju vidare lätt kastad eller svårkastad rullen är spelar ingen roll då jag både kan flugfiska och har fiskat sen barnsben men gäller att hitta ett så ekonomiskt alternativ som möjligt. men någon billigare haspel rulle för mellan 200 - 600 kronor borde nog duga fint förslag på grovhet på linan ?
Citera
2012-04-21, 15:28
Medlem
448s avatar
Kör på 0,25 nylon - 0.20 om du vet att fiskarna ligger uppåt max ett kilo och så.
Är det mixade vatten med risk för större då och då - kör 0.30.

Fan vad jag fått öring på sådana här småhasplar i kombo med små spinnare o löjligt tunn lina.
Kul är det iaf .

Kolla t.ex på xxl - fiskekit 150-200 - men köp en tunnare lina till och du är hemma sen.
Det kan vara värt det dock och be en fiskebutik plocka ihop grejer enligt din budget ram även om den är låg - du brukar få två spolar med lina o.s.v - ta offert på följande

Ul/medelhaspel - billigast möjliga
Telskopspö t.ex Ron Thomson
2 spolar till haspeln lindande med 0,20 och en 0,30

Det är inte omöjligt att få loss det för en 500 hunka
Citera
2012-04-21, 15:43
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Kör på 0,25 nylon - 0.20 om du vet att fiskarna ligger uppåt max ett kilo och så.
Är det mixade vatten med risk för större då och då - kör 0.30.

Fan vad jag fått öring på sådana här småhasplar i kombo med små spinnare o löjligt tunn lina.
Kul är det iaf .

Kolla t.ex på xxl - fiskekit 150-200 - men köp en tunnare lina till och du är hemma sen.
Det kan vara värt det dock och be en fiskebutik plocka ihop grejer enligt din budget ram även om den är låg - du brukar få två spolar med lina o.s.v - ta offert på följande

Ul/medelhaspel - billigast möjliga
Telskopspö t.ex Ron Thomson
2 spolar till haspeln lindande med 0,20 och en 0,30

Det är inte omöjligt att få loss det för en 500 hunka

Okej låter skitfint , ska på butik på måndag och kolla påt annars tar jag det i norrbotten sen. tack som fan . vart lite klokare nu hehe blir skönt o slippa det gamla åbäket och fiskare som man är så är det ju på tiden och börja köra på haspel :P
flug fiskar du något ?
Citera
2012-04-21, 16:01
Medlem
448s avatar
Fiska fluga är som golf
Så de gör man inte - det är som mc, skillnaden mellan mc och harley davidson - lite oanvänbart fordon.
Funkar och flasha me korta stunder - men när det funkar är det bra grymt

Däremot kan du ta det goda från flugfisket och köpa på dig lite flugor och köra kastdobb/kastflöte.
Annars kan du knuta på flugan en bit ovanför draget - väldigt ofta tar dom på det.

Ha det som vana när du fiskar o köra med förhängd/efterhängd fluga - ökar vinstchansen en del du vet som lotto med dragning 1 och två - sen har du storlekskillnad - en lite småhungrig ej engarerad firre kanske tar flugan som mellanmål
Citera
2012-04-21, 16:38
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Fiska fluga är som golf
Så de gör man inte - det är som mc, skillnaden mellan mc och harley davidson - lite oanvänbart fordon.
Funkar och flasha me korta stunder - men när det funkar är det bra grymt

Däremot kan du ta det goda från flugfisket och köpa på dig lite flugor och köra kastdobb/kastflöte.
Annars kan du knuta på flugan en bit ovanför draget - väldigt ofta tar dom på det.

Ha det som vana när du fiskar o köra med förhängd/efterhängd fluga - ökar vinstchansen en del du vet som lotto med dragning 1 och två - sen har du storlekskillnad - en lite småhungrig ej engarerad firre kanske tar flugan som mellanmål

Har flugfiskat lite men de e inte mycket, det är en lite klurigt sätt å fiska tycker ja. brukar oftast fiska med flugkast å en 3 -4 flugor på det. brukar va fint
Citera
2012-04-21, 16:58
Medlem
448s avatar
Det blir lite svårare om man måste hålla stenhårt på flugfiske reglerna - annars är det ok
Dom tappar väldigt mycket spontanfiske då vinden ligger fel t.ex - så spinn är grymt bra i jmf.

Men vi spinnhjon kan sno lite från deras grej - en smartare form av flugfiske
Kastflöte/dobb och sen knyta på 1m lina me flugor och lägga där öringen vakar.

Spinnhjon har alla fördelar och kan variera fiskemetoden med samma spö till flugfiskehjonarnas stora fasa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in