2025-09-03, 05:33
Medlem
borrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innebandykillen88
Kroatien har en kust på 1244 öar och fantastiska pittoreska städer så som Dubrovnik, Split, Pula etc

Ett land som egentligen erbjuder allt för en perfekt badsemester.

Förutom sandstränder.. Haha
Citera
2025-09-03, 07:51
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
Du får visserligen inte sandstränder men du får sjöborrar som en bonus...

Men bortsett från det så är det ett trevligt resmål med vacker arkitektur och ett dramatiskt kustlandskap.
Citera
2025-09-03, 12:11
Medlem
Innebandykillen88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrass

Dock finns det en del sandstränder faktiskt ( men de flesta är klappersten och småstenar )
Här är de fem finaste sandstränderna i Kroatien enligt mig:
Prapratno strand i Ston
Lapad strand i Dubrovnik
Sakarun strand på ön Dugi otok
Saplunara strand på ön Mljet
Sunj strand på ön Lopud
Citera
2025-09-03, 17:12
Medlem
borrasss avatar
Det är grus.
Det finns inga riktiga sandstränder i Kroatien
Citera
2025-09-15, 14:35
Medlem
DraconianTimess avatar
Kroatien har varit ett land som jag inte riktigt velat åka till, bara för att det har varit så poppis och besökts av i princip alla redan.
Men så tog jag beslutet att sticka dit i somras och jag gör gärna om den resan.
Boende är svindyrt, men resten är faktiskt inte så farligt och man får landskapsvyer som i en drömvärld.

I mitt fall åkte jag ensam ner till Split med flyg. Finns superbra bussförbindelse till och från flygplatsen med billig lokalbuss, Besökte öar och den stora ön Brac går det färjor till som kostar korvören.

Tyvärr verkar det inte gå tåg till Dubrovnik, så jag fick ta Flixbuss. Inte jätteimponerad av dessa Flixbussar och dess medpassagerare. I efterhand fick jag reda på att man hade kunnat ta en färja längs med kusten. Synd att jag inte gjorde det.

Dubrovnik var helt gudomligt fin. Själva stadskärnan är man dock igenom på en dag, men jag passade på att beöka Lokrum, gå upp till TV tornet och få en vy som man sent kommer att glömma över berg, öar och Dubrovnik som stad.
Åt god mat, hittade ett fint ölställe (tyvärr skall sådant alltid ske de sista dagarna) och hade det allmännt bra där.
Tog även en busstur till Mostar i Bosnien-Hercegovina.
Det blev flyg hem från Dubrovnik. Både Split och Dubrovnik hade direktflyg till Kastrup.

Totalt sett är jag supernöjd med min vistelse i Kroatien och rekommenderar starkt ett besök där, även om det känns som att man trampar i alla andras fotspår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in