Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-08-24, 13:40
  #1
Avstängd
roughnecks avatar
ska åka till kroatien [ istrien porec] på söndag å skulle behöva lite tipps vad man kan göra /sevärdigheter m.,m.
tänkte åka över till venedig en dag iallafal ..

åsså är det nån som har lite prisuppgifter .. typ öl / mat / kläder m.m.

åsså till det man aldrig kommerifrån .. vad är lagligt där .. typ kan man köpa armborst/knogjärn/stillet/butterfly knark m.m..m.
Citera
2006-08-25, 19:21
  #2
Avstängd
Ölen är skitbillig. Restaurangmaten är ofta billig men på finare ställen är det ganska dyrt. Knark är givetvis inte tillåtet, inte heller att köpa vapen. De har en strikt vapen och narkotikalag.
Citera
2006-08-25, 19:56
  #3
Medlem
Jag sitter pa ett internetcafe i Split nu, ar pa vag hemat, har varit har i en manad sa har val fatt hyffsad koll.

Olen ar billig pa restaurang. I affaren ar det lite varre pga det ruttna pantsystemet de har. Lite jobbigt. Men alkohol ute pa barer/klubbar ar riktigt billigt.

Jag har inte varit i Istrien, langst norrut jag kom var till Rijeka. Generellt tycker jag att folket var vanligare mer norrut, men samtidigt har jag hort att de ar ratt kalla i just istrien. Folket ar valdigt hjalpsamma, kanske for att morka bristen pa organisation och effektivitet i service.

Jag ar ratt besviken pa matutbudet, men Istiren ska ju ocksa vara den region dar de bevarat och forfinat sin egen matkultur mest. Hamburgare ar alltid jakligt goda har for typ 20 kr. Markligt fenomen. Annars, ga inte ashungrig till restauranger. Att vanta i 1,5 timme ar inget markvardigt.

Knark finns att fa tag pa, men det ar ratt dalig kvalite generellt sett och inte sa billigt, som i sverige typ. Skit i det. Polisen ar ratt hard med, och aven om alla roker pa och i stort sett allt gnabb med polisen loses med mutor pa plats sa ar det ingen hojdare.

Skit i Venedig forresten. Varre turistfalla finns inte. Trakig, smutsig och dyr skitstad. Ak till Trieste istallet, mycket trevligare och narmare fran istrien. Om du far for dig att aka inat i landet sa kan jag rekomendera Plitvice. Grymt cool nationalpark, dar man kan lugna ner sig lite och vandra runt. Det ar vart en utflykt. Tar ca 5 timmar med buss fran Rijeka har jag for mig.

Ha en trevlig resa.
Citera
2008-10-03, 20:17
  #4
Medlem
Kroatien

Jag och några kompisar har funderingar på att åka till Kroatien nästa sommar..
Är det någon som har koll på ett hett party ställe med billig öl?
Gärna lite info om vad det kostar att leva där i ungefär en vecka (Livsmedel, mat på restauranger etc.)
Lägg gärna till länk om ni har

Tack på förhand!
Citera
2008-10-03, 22:32
  #5
Medlem
attila_the_huns avatar
Zrce på ön Pag ska vara the shit säger de. Har inte varit där själv men blir nog en sväng dit nästa sommar. Nån som varit där får gärna bekräfta historierna man hört om stället.

Var själv på Baška på ön Krk under sommaren och där var det inget vidare drag utan mest barnfamiljer.
Vad gäller priser kostade en öl runt 20 kr om jag inte minns fel, det är inte speciellt billigt längre.

Slutligen kan jag rekommendera att åka dit. Förstår mig inte på människor som åker till sunk-Bulgarien istället för Kroatien.
Citera
2008-10-04, 00:42
  #6
Medlem
Kan starkt rekommendera Hvar stad på ön Hvar utanför Split. Bra klubbar och ett skönt nattliv med exklusiva barer, softa pubbar och de bästa drinkarna i Kroatien.

http://www.apartment-hvar.net/
Citera
2008-10-05, 22:40
  #7
Medlem
krillos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kefakum
Jag och några kompisar har funderingar på att åka till Kroatien nästa sommar..
Är det någon som har koll på ett hett party ställe med billig öl?
Gärna lite info om vad det kostar att leva där i ungefär en vecka (Livsmedel, mat på restauranger etc.)
Lägg gärna till länk om ni har

Tack på förhand!

Fixa en minibuss och bila ner till Zadar. Checka stan lite, finns en del klubbar också. Sen tar du färjan till PAG, pag är helt klart bäst i kroatien. Stora klubbar på stränderna, mycket tyskar om du gillar sådana
Kanske fortsätta ner till Montenegro? Budva är schysst där, också där mycket klubbar. Sen fortsätter du upp till Rabac, Istrien, på vägen hem på Rabac Summer Festival, brukar vara i slutet av juli, riktigt schysst!

Men som sagt, prioritera Pag om det handlar om klubbande!
Citera
2008-10-05, 23:16
  #8
Avstängd
arbees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attila_the_hun
Zrce på ön Pag ska vara the shit säger de. Har inte varit där själv men blir nog en sväng dit nästa sommar. Nån som varit där får gärna bekräfta historierna man hört om stället.

Var själv på Baška på ön Krk under sommaren och där var det inget vidare drag utan mest barnfamiljer.
Vad gäller priser kostade en öl runt 20 kr om jag inte minns fel, det är inte speciellt billigt längre.

Slutligen kan jag rekommendera att åka dit. Förstår mig inte på människor som åker till sunk-Bulgarien istället för Kroatien.
Japp det mesta man hör om Zrce stämmer, sjukt bra pary där nere. Åk dit för fan!
Citera
2008-10-09, 23:59
  #9
Medlem
Tack för svaren, det ser intressant ut.

Har en ny fråga, kan ta den i samma tråd eftersom det också handlar om Kroatien.
Är det någon som har varit i Makarska och vet hur det är där osv? Tänker på priser på dricka (alkohol), cigaretter, mat, priser på restauranger etc.
Citera
2008-10-10, 15:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kefakum
Tack för svaren, det ser intressant ut.

Har en ny fråga, kan ta den i samma tråd eftersom det också handlar om Kroatien.
Är det någon som har varit i Makarska och vet hur det är där osv? Tänker på priser på dricka (alkohol), cigaretter, mat, priser på restauranger etc.

Jag har varit i Makarska, kroatiska rivieran. En öl ~ 20-30kr, en måltid ~ 70kr (väldigt olika beroende på vad du vill ha men också väldigt, gott.) Cigaretter, ingen aning. Detta är ett ställe med bra drag, mycket ungdomar, en hel del familjer, packat med barer och 2 större diskotek.

Ang. Zrce, det låter som paradiset. Blev väldigt nyfiken på det.. Någon som varit där och kan berätta lite?
Citera
2008-10-11, 15:05
  #11
Medlem
papaks avatar
Makarska rivieran är en blandning av barnfamiljer och ungdomar, när jag var där i somras så var det hyfsat drag. Vill ni ha RIKTIGT kul och PARTY åker ni till Zrce. Sjukt snygga brudar, bara ungdomar, sprit i överflöd - perfekt när man är ung! Misslyckas man med att ragga upp någon brud där är man socialt efterbliven.

Ölen är billig jämfört med Sverige, välj toćeno istället så får ni billigare men mer. Maten är god och en måltid går på ca 60 kr.
Citera
2008-10-11, 16:11
  #12
Medlem
Papak si ti Skämt åsido, ligger zrce vid rivieran?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1851765

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback