2012-04-20, 17:02
Medlem
RedCrabs avatar
Det som gör mig så förbannad ibland är dessa "fattiga" och "utsatta" studenter som extrajobbar på baren/matbutiken eftersom deras CSN-lån är för liten enligt dem. Dessutom finns det tusentals arbetsökande därute som INTE studerar och likt förbannat har de svårt att komma in i arbetsmarknaden.

Håller ni med om att alla arbetsökande borde prioriteras först än dessa "fattiga" studenter? Jag tycker tex att Markus 23-år som har varit arbetsökande i sex månader bör få kunna få ta jobbet som butiksbiträde på MAXI än Niklas 27-år som läser till civilingenjör och söker extrajobb. Min kusin kan laga cyklar bland annat.

Rent förjävligt tycker jag, i detta fall fick min kusin ett nej från en sportbutik eftersom någon studerande Andreas skulle ta extrajobbet undertiden som han läser till civilekonom.

Du kan inte äta kakan samtidigt spara den.

Jävla Sverige säger jag bara.

Såhär enkelt är det kära "fattiga" studenter, läser du ett program och har sökt CSN-lån så bör du undvika att söka jobb då de finns arbetsökande därute som inte vill studera utan bara jobba.
Senast redigerad av RedCrab 2012-04-20 kl. 17:07.
Citera
2012-04-20, 17:10
Medlem
Manthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedCrab
Det som gör mig så förbannad ibland är dessa "fattiga" och "utsatta" studenter som extrajobbar på baren/matbutiken eftersom deras CSN-lån är för liten enligt dem. Dessutom finns det tusentals arbetsökande därute som INTE studerar och likt förbannat har de svårt att komma in i arbetsmarknaden.

Håller ni med om att alla arbetsökande borde prioriteras först än dessa "fattiga" studenter? Jag tycker tex att Markus 23-år som har varit arbetsökande i sex månader bör få kunna få ta jobbet som butiksbiträde på MAXI än Niklas 27-år som läser till civilingenjör och söker extrajobb. Min kusin kan laga cyklar bland annat.

Rent förjävligt tycker jag, i detta fall fick min kusin ett nej från en sportbutik eftersom någon studerande Andreas skulle ta extrajobbet undertiden som han läser till civilekonom.

Du kan inte äta kakan samtidigt spara den.

Jävla Sverige säger jag bara.

Såhär enkelt är det kära "fattiga" studenter, läser du ett program och har sökt CSN-lån så bör du undvika att söka jobb då de finns arbetsökande därute som inte vill studera utan bara jobba.

Håller absolut inte med dig, det är väl inte mitt fel att arbetsgivaren väljer att ge mig jobb istället för en arbetslös? Sen är det även så att du hoppar ofta in då det är mycket att göra, exempelvis, jag extrajobbar cirka 20 timmar per månad, det kan du inte leva på. Men om du samtidigt går på CSN får du lite extra pengar, kanske kan spara de till en semester eller liknande.

Tar enbart bidrag från CSN, så då krävs det ett jobb vid sidan om.
Citera
2012-04-20, 17:14
Medlem
fredrocks avatar
Andreas kanske ger ett mer seriöst intryck än din kusin? Tråkigt för honom, han kanske skulle ta och börja plugga. Men kul för honom att han kan laga cyklar.
Citera
2012-04-20, 17:20
Medlem
RedCrabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrock
Andreas kanske ger ett mer seriöst intryck än din kusin? Tråkigt för honom, han kanske skulle ta och börja plugga. Men kul för honom att han kan laga cyklar.

Nej det tror jag inte, jag hade förstått bättre om han hade fått extrajobba inom något administrativt.
Citera
2012-04-20, 17:22
Medlem
RedCrabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manthe
Håller absolut inte med dig, det är väl inte mitt fel att arbetsgivaren väljer att ge mig jobb istället för en arbetslös? Sen är det även så att du hoppar ofta in då det är mycket att göra, exempelvis, jag extrajobbar cirka 20 timmar per månad, det kan du inte leva på. Men om du samtidigt går på CSN får du lite extra pengar, kanske kan spara de till en semester eller liknande.

Tar enbart bidrag från CSN, så då krävs det ett jobb vid sidan om.

Syftet med CSN är att kunna få bidrag för att försörja sig som student, vilket det ska gå om man ge fan att köra whiskyflaskor 2-3 gånger i veckan och delta i alla sittningar. Det är dyrt att festa som student som arbetsökande och detta är ingen ursäkt för sk fattiga studenter att söka jobb.

Sedan finns det länder som Storbritannien och USA där det kostar att studera med tanke på dyra avgifter de har, då är det en annan sak tycker jag.
Citera
2012-04-20, 17:26
Medlem
Manthes avatar
Alltså ursäkta, men vem är det som säger jag alla studenter (eller jag för den delen) super skallen av mig ett par gånger i veckan? Jag jobbar för att kunna ha råd att unna mig och min tjej det jag anser att vi behöver. Eller till att få pengar till att resa någonstans. Om jag nu ska förtydliga det, INTE, till alkohol.

En arbetsgivare tenderar att gilla en student, kanske för att denne försöker åstadkomma något med sitt liv? Ge det tipset till din kusin.
Citera
2012-04-20, 17:34
Medlem
håller helt klart med TS här, bara för att inte alla människor är överambitiösa jävlar så klarar man av jobbet minst lika bra och behöver nog pengarna betydligt bättre än den där äckliga jäveln som läser till civilingenjör/ekonom och alla dessa löjliga titlar, hoppas han sätter en kuk i halsen första gången han ska suga sig till någon fin position i dom bättre kretsarna för på ICA MAXI har han ju tydligen inte tänkt stanna länge till..!

En arbetsgivare tankesätt är lika skevt som ett cykelhjul som kört i 40km/h över en betongsugga..
Citera
2012-04-20, 17:35
Medlem
RedCrabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manthe
Alltså ursäkta, men vem är det som säger jag alla studenter (eller jag för den delen) super skallen av mig ett par gånger i veckan? Jag jobbar för att kunna ha råd att unna mig och min tjej det jag anser att vi behöver. Eller till att få pengar till att resa någonstans. Om jag nu ska förtydliga det, INTE, till alkohol.

En arbetsgivare tenderar att gilla en student, kanske för att denne försöker åstadkomma något med sitt liv? Ge det tipset till din kusin.

Om man kollar på ca 100 st facebookprofiler från studenter kan jag garantera att hälften av dem dricker kopiöst mycket och det finns gott om bilder från tentafesten/sittningen/nollningen/maskeraden you name it.

Ska du resa då du pluggar också? Du läser väl till att bli något hoppas jag. Åstadkomma något med sitt liv? Min kusin kan mycket mer praktiskt än vad många tror , han är en av dem som planterar på somrarna ,laga cyklar åt kompisar (och åt somliga fattiga studenter), och kan mycket om datorer. Så kom inte och säg att min kusin är värdelös till arbetsmarknaden.
Senast redigerad av RedCrab 2012-04-20 kl. 17:38.
Citera
2012-04-20, 17:37
Medlem
RedCrabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdsong
håller helt klart med TS här, bara för att inte alla människor är överambitiösa jävlar så klarar man av jobbet minst lika bra och behöver nog pengarna betydligt bättre än den där äckliga jäveln som läser till civilingenjör/ekonom och alla dessa löjliga titlar, hoppas han sätter en kuk i halsen första gången han ska suga sig till någon fin position i dom bättre kretsarna för på ICA MAXI har han ju tydligen inte tänkt stanna länge till..!

Precis, för vad är oddsen av skrytmånsen Simon som flashar på alla bilder på Facebook ska stanna länge på ICA MAXI då han vill bli en jävla service manager alternativ executiv researcher?

Såhär enkelt är det.

Student = Man studerar och inte jobba,
Arbetsökande= Du söker jobb och vill stanna kvar där och man vill inte studera för att flasha med sina äckliga titlar
Senast redigerad av RedCrab 2012-04-20 kl. 17:39.
Citera
2012-04-20, 17:41
Medlem
Manthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdsong

..och vem säger att alla studenter som jobbar extra utbildar sig till civilingenjör eller ekonom? Dessutom anser jag att jag behöver pengarna eftersom bidraget endast är på 2700:-.
Citera
2012-04-20, 17:42
Medlem
RosaRutigPennas avatar
LAS, därför bemanningsföretagen nästan bara söker studenter för korta tillfälliga jobb. De har redan en inkomstkälla och kommer därför inte börja kräva fast anställning
Citera
2012-04-20, 17:46
Medlem
Bitter för att du är en luffare som gick iv och nu inte ens kan få jobb på ica? haha.

Klart som fan ingen vill anställa dig och din luffar kusin när det finns folk som är ambitiösa och vill komma någon vart i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in