2012-04-20, 17:46
Medlem
Manthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedCrab
Om man kollar på ca 100 st facebookprofiler från studenter kan jag garantera att hälften av dem dricker kopiöst mycket och det finns gott om bilder från tentafesten/sittningen/nollningen/maskeraden you name it.

Ska du resa då du pluggar också? Du läser väl till att bli något hoppas jag. Åstadkomma något med sitt liv? Min kusin kan mycket mer praktiskt än vad många tror , han är en av dem som planterar på somrarna ,laga cyklar åt kompisar (och åt somliga fattiga studenter), och kan mycket om datorer. Så kom inte och säg att min kusin är värdelös till arbetsmarknaden.

Jag bara säger att du inte ska dra alla över en kant, jag är väl medveten om att många studenter festar väldigt mycket, men det finns även de som inte gör det. I min umgängeskrets är det faktiskt de som har jobb som festar, studenterna har inte råd eller vill helt enkelt inte. Har inte påstått att din kusin är värdelös till arbetsmarknaden, däremot kanske det är dags att tänka om.

Jo, tänkte faktiskt resa, börjar mitt sommarvikariat två dagar efter slutseminarimet för min kanditatuppsats, och har tio dagar ledigt i slutet av sommaren för att kunna resa innan terminen börjar igen. Allt handlar om vad man vill här i livet, din kusin verkar vara en ängel som lagar fattiga studenters cyklar och planterar på somrarna, dock kanske det är dags att tänka om?
Citera
2012-04-20, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manthe
..och vem säger att alla studenter som jobbar extra utbildar sig till civilingenjör eller ekonom? Dessutom anser jag att jag behöver pengarna eftersom bidraget endast är på 2700:-.

Det säger jag inte men det är en av dom titlarna som det brukar röra sig om, även om det finns ett flertalet andra som jag inte kan namnet på och dessvärre inte bryr mig om!
Sen att du endast valt bidraget på 2700:- är ju endast ditt bekymmer då du antagligen haft ett val att välja en lånedel också, men det är ju ett antagligen ett aktivt val du valt bort pga. någon anledning.
Men att det finns arbetsgivare som aktivt väljer studerande arbetssökande personer är ett faktum som jag känner igen även från min arbetsplats, och varför det är så vet jag faktiskt inte, men jag tror någonstans att det bestäms från högre ort och riktigt varför vågar jag inte uttala mig om.
Citera
2012-04-20, 17:51
Medlem
RedCrabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manthe
Jag bara säger att du inte ska dra alla över en kant, jag är väl medveten om att många studenter festar väldigt mycket, men det finns även de som inte gör det. I min umgängeskrets är det faktiskt de som har jobb som festar, studenterna har inte råd eller vill helt enkelt inte. Har inte påstått att din kusin är värdelös till arbetsmarknaden, däremot kanske det är dags att tänka om.

Jo, tänkte faktiskt resa, börjar mitt sommarvikariat två dagar efter slutseminarimet för min kanditatuppsats, och har tio dagar ledigt i slutet av sommaren för att kunna resa innan terminen börjar igen. Allt handlar om vad man vill här i livet, din kusin verkar vara en ängel som lagar fattiga studenters cyklar och planterar på somrarna, dock kanske det är dags att tänka om?

Jag håller med, men om man ska kolla statistiken så finns det mycket som talar att de finns många studenter som spenderar pengar på sittningar och alla kårfester än att göra något vettigare med sina pengar, därmed tycker jag att sådana personer inte behöver söka jobb för att de är så "fattiga" av sig.

Dessutom vet jag att det erbjuds många typer av jobb som student sk studentcosulting eller vad de nu heter, men jag tycker personligen att man ska prioritera arbetsökande i första hand än "fattiga" studenter vars mål är att fylla på mer i kassan för att köpa mer alkohol.

Varför måste min kusin tänka om? Han är mycket arbetsvillig och kan mycket praktiska saker , hur många kan laga cyklar egentligen? Tydligen inte Anders som fick jobbet.
Citera
2012-04-20, 17:52
Medlem
Manthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdsong
Det säger jag inte men det är en av dom titlarna som det brukar röra sig om, även om det finns ett flertalet andra som jag inte kan namnet på och dessvärre inte bryr mig om!
Sen att du endast valt bidraget på 2700:- är ju endast ditt bekymmer då du antagligen haft ett val att välja en lånedel också, men det är ju ett antagligen ett aktivt val du valt bort pga. någon anledning.
Men att det finns arbetsgivare som aktivt väljer studerande arbetssökande personer är ett faktum som jag känner igen även från min arbetsplats, och varför det är så vet jag faktiskt inte, men jag tror någonstans att det bestäms från högre ort och riktigt varför vågar jag inte uttala mig om.

Alla som utbildar sig på högskola/universitet pluggar inte till "fancy" titlar, om du nu verkar tro det. Absolut, det är ett aktivt val jag har gjort, att inte ta min examen med ett CSN lån på 250 000:-, ska jag ge bort mitt extrajobb för att en arbetslös ska få det? Jag vet inte hur du fungerar men jag tänker iallafall i första hand på mig och mina nära och kära. Jag har ingen relation till stackars Marcus, 23 som går arbetslös, men det gynnar mig att gå ut utan skulder.

Har som du ingen aning varför arbetsgivare hellre väljer studenter, antar dock att det har att göra med att de ser det som en tillfällig arbetsinsats, kanske enbart på kvällar/helger då det är mycket att göra?
Citera
2012-04-20, 17:55
Medlem
Manthes avatar
Citat:
Jag håller med, men om man ska kolla statistiken så finns det mycket som talar att de finns många studenter som spenderar pengar på sittningar och alla kårfester än att göra något vettigare med sina pengar, därmed tycker jag att sådana personer inte behöver söka jobb för att de är så "fattiga" av sig.

Dessutom vet jag att det erbjuds många typer av jobb som student sk studentcosulting eller vad de nu heter, men jag tycker personligen att man ska prioritera arbetsökande i första hand än "fattiga" studenter vars mål är att fylla på mer i kassan för att köpa mer alkohol.

Varför måste min kusin tänka om? Han är mycket arbetsvillig och kan mycket praktiska saker , hur många kan laga cyklar egentligen? Tydligen inte Anders som fick jobbet.

Har inte en susning om någon statistik, men det kan säkert stämma men en källa hade suttit fint! Om han nu är världs på att laga cyklar, säg till honom att öppna en cykelverkstad då? Eller be honom att kanske utbilda sig eller fortsätta söka jobb tills turen går hans väg! (: Hur vet du att Anders inte kan laga cyklar?
Citera
2012-04-20, 17:55
Medlem
Citat:

Förstår inte vad du gnäller om.. Anser du att studenter favoriseras på arbetsmarknaden? Eller anser du att studenter har en moralisk skyldighet att avstå resor, alkohol och annan "lyx" för att mindre begåvade ska få jobb? En del studenter vill unna sig mer än 2700 i månaden, speciellt då en vanlig studentlägenhet går på 4000.

(jag bortser från låndelen då det inte är en del av en students inkomst. Man kan inte motivera varför man ska behöva ta lån för att någon annan ska få jobb.)
Citera
2012-04-20, 18:01
Medlem
RedCrabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ifloow
Förstår inte vad du gnäller om.. Anser du att studenter favoriseras på arbetsmarknaden? Eller anser du att studenter har en moralisk skyldighet att avstå resor, alkohol och annan "lyx" för att mindre begåvade ska få jobb? En del studenter vill unna sig mer än 2700 i månaden, speciellt då en vanlig studentlägenhet går på 4000.

(jag bortser från låndelen då det inte är en del av en students inkomst. Man kan inte motivera varför man ska behöva ta lån för att någon annan ska få jobb.)

Jag anser att studenter bör ta hänsyn till sin ekonomi, det är inte mitt fel att de är "fattiga" bara för att de sprätter pengar på alkohol och festar 2-4 gånger i veckan , de har fått CSN och de bör leva på det. Hade de bott i USA hade det varit en annan femma att extrajobba.
Citera
2012-04-20, 18:04
Medlem
Erikons avatar
Det är lättare att få jobb om du säger att du är student, de tar dig som en mer seriös person
Citera
2012-04-20, 18:05
Medlem
RedCrabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikon
Det är lättare att få jobb om du säger att du är student, de tar dig som en mer seriös person

Jag fick inget jobb då jag studerade, idag kan jag visa arbetsgivaren att jag har studerat
Citera
2012-04-20, 18:08
Medlem
För att de krökar. Iaf i Uppsala. Gå ut en kväll där och du skall se ett hav av studenter som slösar varenda jävla krona de har på att supa sig dyngraka, bröla seven nation army och dregla över lössläppta slinkor som studerar dom också, lika packade dom också. Jag menar, gå bara till flogsta där alla studenter bor en lördagkväll och jag garanterar dig att du kommer höra dånande musik. Bjud in dig själv och du ska bevittna bord överpopulerade med ölflaskor, vodka, tequila, och allt vad det heter. Smockfullt är det alltid också, just för att varenda jävel i hela området verkar vara med.

Så svaret är enkelt. Dom super, för att dom egentligen inte vill plugga och därför måste avlösa sin panikångest, stress, och whatever på helgerna. Dom behöver pengar till spriten, för i Sverige är den dyr.
Senast redigerad av avishaman 2012-04-20 kl. 18:12.
Citera
2012-04-20, 18:12
Medlem
Citat:
Jag anser att studenter bör ta hänsyn till sin ekonomi, det är inte mitt fel att de är "fattiga" bara för att de sprätter pengar på alkohol och festar 2-4 gånger i veckan , de har fått CSN och de bör leva på det. Hade de bott i USA hade det varit en annan femma att extrajobba.

Okej, ponera en student inte vill ta lån. Budgeten ser ut som följande:

Inkomst: 2700kr
Hyra: -4000kr
Kurslitteratur: -1000kr
Mat: -500kr

Balanserar du ovanstående så har du en poäng, annars är tråden utan syfte. Observera att studenten ovan lägger 0kr på alkohol.
Citera
2012-04-20, 18:14
Medlem
Vilsens avatar
Jag skulle gärna byta extrajobb mot extrastudier om jag fick motsvarande ökning i studiebidrag när jag läser mer än 100%.
Däremot kan jag hålla med att om man tar studielån och jobbar extra på okvalificerat arbete bara för att kunna slösa pengar så är man bara dum.
Jobbar man extra för att slippa lån är det väl mer ok, eller om arbetet kan ses som en merit vilket ICA knappast kan räknas som om man läser till ekonom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in