2012-04-20, 15:42
Medlem
Vad tror ni Flashback, är jag en äkta mytoman?

Vad ska jag isf göra?

Jag har under hela mitt liv ljugit smålögner då och då, jag är dessutom förbannat bra på det. Men jag inser själv att jag ljuger och jag får genast dåligt samvete! Eller faktum är att jag överdriver mer än vad jag ljuger.

Det har oftast varit mer små lögner som mer överdriver än helt ljuger, det känns som att jag ljuger för att vara snäll. Typ om en polare undrar vad resan kostar om han ska med, då kanske jag säger 3500 kr när den egentligen går på 4000 kr och så betalar jag 500 kr extra själv. Men vanliga scenarion är att jag får höra en historia, sen när man sitter med kompisar så återupprepar jag denna, men säger att det är tillexempel min kompis som har gjort det roliga istället för någon random. Jag skryter väldigt mycket om andra personer i min närhet och säger bra saker som jag oftast överdriver om det. Men väldigt sällan om mig själv!

Ibland kan jag helt hitta på saker, inget stort men ändå. Tex behöver personen en öl kan jag fixa det fast jag egentligen inte kan.Jag vet själv om att jag ljuger, jag kommer på mig själv direkt. Det är inte så att jag tror själv på sanningen, utan det känns som att jag gör det för att jag är snäll och har ett behov av att synas, att vara i rampljuset. Det har hänt att jag ljugit för att fått uppmärksamhet, jag har sagt att jag mår dåligt fast jag inte gör det tex.

Det känns lite som det är ett sätt att tänka, att ljuga. Istället för att tänka efter vad som faktiskt hände använder jag bara min fantasi till att komma på något. Men faktum är att jag kommer ihåg vad jag har ljugit om och vad som är sant, jag har inte många lögner. Utan jag har vissa lögner och de står jag fast vid och kommer ihåg. Det är lite som att få fram ett samtalsämne att snacka om, jag är väldigt snabbtänkt och har alltid svar om det är någon som frågar något om det.

Mina lögner har inte påverkat mina vänner, jag är även ganska säker att folk i min närhet inte har en aning om att jag ibland ljuger. Jag anser att jag är ganska smart och har aldrig ljugit för mycket eller försagt mig, utan nivån ligger på en sådan som jag kan upprätthålla genom att antingen dra en ny lögn eller genom att göra lögnen sann tex genom att betala de där 500 kr extra för resan som jag pratade om däruppe. Ingen har någonsin konfronterat mig.

Jag har en längre stund tänkt att jag är en mytoman, men sedan ser man videos på youtube om mytomaner osv. Men där verkar det nästan som att de har bildat upp en fantasivärld och verkligen tror på sig själva, men så är det verkligen inte i mitt fall.

Tror ni att jag kan komma ur detta?
Citera
2012-04-20, 17:35
Medlem
Zoms avatar
Psykologi och psykiatri → Psykiska problem

/mod
Citera
2012-04-21, 12:38
Medlem
bigknigts avatar
Nej,Du är INTE en mytoman.De ser ut som att du inte vågar säga sanningen bara och tror att allt blir bättre om du betalar 500kr för din kompis..Detta kan tydas som en lögn,men också att du tror att han inte kommer hänga med dig om de är för dyrt för resan.

Att du ens jämför dig me den där psykisk störda människan från youtube(vet vem du menar)Han är överlägsen, Förmodligen mycket sjuk

Du bara små ljuger..Mytomani är överdrivet.
Senast redigerad av bigknigt 2012-04-21 kl. 12:41.
Citera
2012-04-21, 14:05
Medlem
JoeDevolas avatar
Jag har en kompis som har ett liknande beteende som dig. Har aldrig stört mig nämnvärt på det och har aldrig konfronterat honom med hans beteende heller. Han är en utmärkt historieberättare och hans överdrifter sätter en extra krydda på historien, vilket gör det hela mycket underhållande.

Dina kompisar har nog räknat ut för länge sedan att du gärna överdriver, men de gör inget åt saken, eftersom det är så harmlöst och kanske också underhållande. Dina polare har nog heller inga problem att lita på dig när det gäller allvarligare saker. Du blir säkert en mycket tråkigare person att umgås med om du slutar upp med att vara dig själv. Du verkar i det stora hela vara en bra människa. Tycker att du ska sluta oroa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in