Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2012-05-10, 21:01
Medlem
Fatskulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Forumet hade ett inneboende problem eftersom det inte som brukligt var avgränsat av ett ämne såsom fotboll eller datorer, utan det var istället av avgränsat av att man skulle vara en viss typ av användare eller person. Man skulle vara livsnjutare eller finsmakare. En indelning som inte alls stämmer överens med forumets övriga kategorier, det kan rentav hävdas gå stick i stäv med Flashbacks idé om att vara öppet för alla.

I det aktuella forumet avhandlades i huvudsak frågor om mat, dryck och tobak. För samtliga av dessa ämnen finns utmärkta forum redan. Jag ser ingen poäng eller vinst i att ha en tråd om kobebiff i finsmakarforumet istället för i matforumet.

Ursäkta, men hur går det stick i stäv med ämnesindelningen i underforumen som exempelvis politik eller sex? Forumsdelen för mat och dryck är indelad i färre segment än någon annan forumsdel, trots att det ett ämne som berör alla.

Antar att admins och moderatorer själva har intressen och hobbies?
Vad skulle ni tycka om att 95% av alla inlägg i ert "specialforum" var från okunniga?
Exempelvis när du försöker få igång en diskussion med andra insatta kring specialbeställda spöklingor för att bygga ditt eget fiskespö så består merparten av inläggen av något i stil med "jag har ett spö från 70-talet och ett atomdrag på mitt lantställe"

Jag tycker det är solkart vad som menas med forumet, däremot är det många trådar som varit missledande, men trots det fått ligga kvar i forumsdelen. Klart man kan ändra rubriken till "Exklusiv mat & dryck" eller liknande.

Med ovan tänk borde annars samtliga delforum ha sju ämnen och allt rymmas i de kategorierna.
Citera
2012-05-11, 22:10
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatskull
Ursäkta, men hur går det stick i stäv med ämnesindelningen i underforumen som exempelvis politik eller sex? Forumsdelen för mat och dryck är indelad i färre segment än någon annan forumsdel, trots att det ett ämne som berör alla.

Antar att admins och moderatorer själva har intressen och hobbies?
Vad skulle ni tycka om att 95% av alla inlägg i ert "specialforum" var från okunniga?
Exempelvis när du försöker få igång en diskussion med andra insatta kring specialbeställda spöklingor för att bygga ditt eget fiskespö så består merparten av inläggen av något i stil med "jag har ett spö från 70-talet och ett atomdrag på mitt lantställe"

Jag tycker det är solkart vad som menas med forumet, däremot är det många trådar som varit missledande, men trots det fått ligga kvar i forumsdelen. Klart man kan ändra rubriken till "Exklusiv mat & dryck" eller liknande.

Med ovan tänk borde annars samtliga delforum ha sju ämnen och allt rymmas i de kategorierna.
Det hade varit lätt att dela upp matforumet i kött, vegetariskt, fisk etc. men att dela upp det efter enkel och fin mat är svårare. Det finns bara ett annat forum som gjort en sådan uppdelning, modeforumet. Jag ska titta på hur de har lyckats med den uppdelningen.

I övrigt så får du räkna med idioter i varje forum. Jag moddar ekonomiforumet och där växlar det rätt högt i kunskap.

Ditt namnförslag "exklusiv mat och dryck" tycker jag är bra för övrigt.
Citera
2012-05-14, 16:47
Medlem
Gemeneman förstår vad som menas med finsmakare och livsnjutare i denna mening, vilket förtydligats en rad gånger i denna tråd. Självklart finns det gränsdragningsproblem, som med allt annat. Men det bör märkas på diskussionen i tråden och i vilken anda den skapats för att kunna avgöra dess existenberättigande i forumdelen.

Att det, som på resten av internet, alltid dyker upp folk som vill vara dryga, trolla osv är föga förvånande (det är ju trots allt vad bra många sysslar med på internet). Däremot är det väldigt tråkigt att forumet tas bort på grund av detta. Vore inte en bättre lösning att tillsätta nya moderatorer som faktiskt gör sitt jobb och håller efter forumet?
Citera
2012-05-14, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Hamster
Gemeneman förstår vad som menas med finsmakare och livsnjutare i denna mening, vilket förtydligats en rad gånger i denna tråd. Självklart finns det gränsdragningsproblem, som med allt annat. Men det bör märkas på diskussionen i tråden och i vilken anda den skapats för att kunna avgöra dess existenberättigande i forumdelen.

Att det, som på resten av internet, alltid dyker upp folk som vill vara dryga, trolla osv är föga förvånande (det är ju trots allt vad bra många sysslar med på internet). Däremot är det väldigt tråkigt att forumet tas bort på grund av detta. Vore inte en bättre lösning att tillsätta nya moderatorer som faktiskt gör sitt jobb och håller efter forumet?

Jag håller med. Varning eller tillsägelse vid trollning. Så himmla synd. I dessa tider behövs ett krypin för oss som gillar äkta råvaor och kvalitet. Det är desutom trendigt med bra mat och dryck som framställts med kärlek och kunskap.

Livsnjutare ska inte behöva ta detta bara för att ett gäng geottmongos ska trolla. Man kanske kan göra så att man behöver ex 100+ poster för att få skriva i forumdelen?
Citera
2012-09-21, 20:38
Medlem
Ovcharkas avatar
Ta tillbaka forumet snarast. Ett helvete att leta rätt på vettiga trådar bland all skit. En tråd om Dr Pepper och en tråd om (bra) Whisky i samma forumdel? Nej, tack...
Citera
2012-09-24, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Ta tillbaka forumet snarast. Ett helvete att leta rätt på vettiga trådar bland all skit. En tråd om Dr Pepper och en tråd om (bra) Whisky i samma forumdel? Nej, tack...

Ja, det är väldigt saknat
Citera
2012-10-22, 22:24
Medlem
LFEs avatar
Jag visste att något fattades!
Jag blir lite ledsen nu.Det var inte ett forum jag skrev mycket på men jag läste mycket
Det fanns flera skribenter som kunde sin sak. Man fick verkligen bra information.

Te-Guiden som är den sista tråden i forumet är ett bra exempel.

Synd!
Kan ni inte tänka er att öppna det igen?
Citera
2012-10-22, 22:27
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Jag förstår tänket och den här diskussionen har först förut, men det finns ju ett fundamentalt problem med det hela och det är att någon då måste agera smakpolis. Även om "vi" nu gärna vill tycka det så finns det ju inget objektivt sätt att säga att en viss öl är "bättre" än en annan. Jag dricker i stort sett uteslutande "finöl", samma sak med tequila och whisky, men vem är jag att säga åt Svenne Banan att hans Sierra Tequila eller Spendrups Guld inte är "bra nog"? Jag tycker att endera smakar skit, ölen/spriten som jag dricker är klart mycket dyrare och ovanligare, men jag kan ju inte objektivt säga att den är bättre, det ligger enbart i betraktarens ögon. Eller smaklökar i det här fallet.
Dessutom så finns det ju gott om "bra" produkter som har blivit så populära att du kan få dem serverade på vilken vettig pub som helst, ta t.ex öl såsom Duvel eller Sierra Nevada, eller whisky som Laphroaig. Ska den då puttas ut ur L&F då den helt enkelt har blivit för vardaglig?

Idén är bra, det blir bara alldeles för bökigt att upprätthålla på ett forum som FB utan att tänja på FB's generella regler och filosofi.

Fast även när det handlade om lite mindre fina ting så höll trådarna där en annan inriktning. Var det chips så provade man exotiska märken och diskuterade smakerna på ett annat sätt än "äh den va fett god lixom".

Kanske en uppsättning regler för just sättet att disktera vore en bättre idé än "smakpoliser"?
Citera
2012-10-22, 22:44
Bannlyst
Var min absoluta favorit på flashback.
Saknar den något så in i bomben. Man gick in där och läste, och blev peppad på vad man skulle skaffa till fredagen, eller blev inspirerad på hur man kunde avnjuta något.
Jag vet att det trollades något otroligt av mupparna, men jag saknar den.
Om jag hade fått välja ett forum att moderera i så hade det varit där. Gud vad kul det hade varit.
Citera
2012-11-03, 00:43
Medlem
AbrahamLincolns avatar
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ

Fan också, jag som tänkt att jag skall börja bli mer aktiv där då jag håller på med viner, whisky, cigarrer etc. Satan också, nå då får man väl hitta på något nytt då.

EDIT: Jaha ja, det var visst länge sedan det hände. Wooops
Citera
2012-11-03, 10:45
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ

Fan också, jag som tänkt att jag skall börja bli mer aktiv där då jag håller på med viner, whisky, cigarrer etc. Satan också, nå då får man väl hitta på något nytt då.

EDIT: Jaha ja, det var visst länge sedan det hände. Wooops

Verkar som att du var puck #34 på den dära
Citera
2012-11-08, 00:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Verkar som att du var puck #34 på den dära

Får gråta ut och doppa en vaniljpuck i sauternevin...

Jag undrar dock fortfarande varför admin valde att arkivera hela forat? Det fyllde verkligen en funktion och hade en tämligen trogen skara av kommentatorer som inte producerade dynga i trådarna. Nästan så att jag vill dra till med att åsiktsfriheten fick sig en törn här. Varför tycker jag så? Jo, för att i mat, dryck och tobak så är det nästan utan undantag bara lägre kvaliteter och låga priser som diskuteras på produkterna, näppeligen diskuteras fina kvaliteter. Morr och spank på adminskinka här.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in