Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-04-21, 16:39
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jo men tjena...
Lite grovsortering menar jag...
https://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=253&daysprune=-1&order=desc&sort=replycount
Det går ju inte att rapportera arkiverade trådar, och hålla på att jiddra med att PM:a mods som ändå inte kan flytta trådar från arkiverade forum?
EDIT:
De 200 största trådarna LoF.

Det blir ju enklare om en admin tittar på det direkt istället för att användarna kontaktar en mod som måste kontakta en admin.
Det går alldeles utmärkt att rapportera trådar i arkivet. Vill man, kan man sätta en mod i den arkiverade versionen och sköta flytten den vägen. blomvattnare är t.ex. mod i den arkiverade versionen av Krim.
Citera
2012-04-21, 22:52
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Det går alldeles utmärkt att rapportera trådar i arkivet. Vill man, kan man sätta en mod i den arkiverade versionen och sköta flytten den vägen. blomvattnare är t.ex. mod i den arkiverade versionen av Krim.
Vet du vad?
Vi glömmer det hela, Jag tänkte bara att det var en smidig lösning att en person som har behörighet ägnade tio minuter( på sin höjd) åt att göra en grovsortering.

Skit det samma.
Citera
2012-04-22, 11:25
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Jag förstår tänket och den här diskussionen har först förut, men det finns ju ett fundamentalt problem med det hela och det är att någon då måste agera smakpolis. Även om "vi" nu gärna vill tycka det så finns det ju inget objektivt sätt att säga att en viss öl är "bättre" än en annan. Jag dricker i stort sett uteslutande "finöl", samma sak med tequila och whisky, men vem är jag att säga åt Svenne Banan att hans Sierra Tequila eller Spendrups Guld inte är "bra nog"? Jag tycker att endera smakar skit, ölen/spriten som jag dricker är klart mycket dyrare och ovanligare, men jag kan ju inte objektivt säga att den är bättre, det ligger enbart i betraktarens ögon. Eller smaklökar i det här fallet.
Dessutom så finns det ju gott om "bra" produkter som har blivit så populära att du kan få dem serverade på vilken vettig pub som helst, ta t.ex öl såsom Duvel eller Sierra Nevada, eller whisky som Laphroaig. Ska den då puttas ut ur L&F då den helt enkelt har blivit för vardaglig?

Idén är bra, det blir bara alldeles för bökigt att upprätthålla på ett forum som FB utan att tänja på FB's generella regler och filosofi.

Det ligger något i det du säger, men jag ser fortfarande inte något fundamentalt problem i detta. Det handlar inte om "bättre" eftersom det är ett alldeles för brett begrepp som kan omfatta alldeles för många faktorer. För vissa är t.ex. bättre synonymt med billigare. Det handlar snarare om att vissa produkter är mer kvalitetsorienterade än kvantitetsorienterade. Billiga öler, spritsorter, vinsorter, tobakssorter, mm. är industriellt och storskaligt framställda av billiga råvaror för att de ska kunna vara så konkurrenskraftigt prissatta som möjligt. "Svenne Banan" brukar sällan hävda att han väljer varor utifrån en kunskap om deras ursprung och en sann uppskattning bakom hantverket och den unika smak- och doftsensationen det ger. Det är i min mening ganska lätt att avgränsa de produkter som är mer kvalitetsorienterade. Visst finns det gränsdragningsproblem och visst krävs det att en moderator i viss mån agerar polis, men så är det väl ändå i alla forum? Trådar som är OT tas bort, och så länge man har klara regler och ramar att hålla sig till så känns det ok. Det handlar inte om att någon ska berätta för nån annan att hans njutning inte är god nog, utan helt enkelt att avnjutning av alldagliga och massproducerade produkter är OT eftersom att forumets topic är exklusiva produkter. Kanske hade det funkat bättre om man hade döpt om forumet så att fokus uppenbart hamnade på produkterna i sig och inte på den typen av människor som brukar dem? Då skulle det kanske bli lättare att se att billiga och alldagliga produkter hamnade utanför topic, precis som att datorer hamnar utanför topic i forumet om smartphones, etc.
Citera
2012-04-22, 11:51
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Jag förstår tänket och den här diskussionen har först förut, men det finns ju ett fundamentalt problem med det hela och det är att någon då måste agera smakpolis. Även om "vi" nu gärna vill tycka det så finns det ju inget objektivt sätt att säga att en viss öl är "bättre" än en annan. Jag dricker i stort sett uteslutande "finöl", samma sak med tequila och whisky, men vem är jag att säga åt Svenne Banan att hans Sierra Tequila eller Spendrups Guld inte är "bra nog"? Jag tycker att endera smakar skit, ölen/spriten som jag dricker är klart mycket dyrare och ovanligare, men jag kan ju inte objektivt säga att den är bättre, det ligger enbart i betraktarens ögon. Eller smaklökar i det här fallet.
Dessutom så finns det ju gott om "bra" produkter som har blivit så populära att du kan få dem serverade på vilken vettig pub som helst, ta t.ex öl såsom Duvel eller Sierra Nevada, eller whisky som Laphroaig. Ska den då puttas ut ur L&F då den helt enkelt har blivit för vardaglig?

Idén är bra, det blir bara alldeles för bökigt att upprätthålla på ett forum som FB utan att tänja på FB's generella regler och filosofi.
Att det inte finns några objektiva kriterier för hur man ska kunna avgöra vilka produkter som hamnar i respektive utanför L&F är dock lite av ett icke-argument. Det finns nämligen heller inga objektiva kriterier för vilka trådar som ska hamna i "Klassisk stil" eller ej. Det nämns i riktlinjerna att kvalitetsskor ska diskuteras. Är ECCO kvalitetsskor, eller går det bara an med John Lobb? Svaret är givetvis att det inte heller där finns några objektiva kriterier, utan att det efterhand har utvecklats någon slags praxis, där moderatorer och användare agerar "smakpolis". Jag är övertygad om att det fler exempel på FB där forum saknar objektiva kriterier, men där det ändå fungerar. Som jag har förstått det av diskussionen som har förts i tråden handlar problemet snarast om moderatorn. Trots allt har det nämnts att forumet tidigare fungerade bra under uppsikt av "Herr_Oin".
Citera
2012-04-22, 14:13
Medlem
arnold2k5s avatar
Jag tycker det här är förbannat dumt och synd.
Visst kan jag diskutera kvalitétskaffe i forumdelen för alkohol och dryck, det samma för whisky eller dylikt. Risken är dock STOR att tråden svämmar över av svar som "Gevalia brygg. Två koppar sånt och en snus senare så är man redo att möta dagen" osv. i all oändlighet. Något man varit någorlunda "skyddad" från i Livsnjutardelen. Risken är nu att om man önskar vettiga tips så kommer mängden vettiga svar minska därför att man inte orkar skumma igenom 20 sidor skräp.

Sen är det givetvis en klar definitionsfråga vad som är livsnjutning men en enkel regel skulle jag säga är att det inte ingår i vardagens normala betingelser. Dvs att skita, runka, slentrianknulla med flickvännen osv har inget med livsnjutning att göra. Det samma gäller att slänga i sig en kopp sunkigt bryggkaffe tillsammans med en cigg på balkongen innan jobbet.

Däremot kan samma skitkaffe ingå i livsnjutning om det avnjuts under en lång skogspromenad i vårsolen osv.

Finsmakardelen handlar om produkter vars kvalité och mängden arbete för att framställa produkten överskrider genomsnittets. Dvs öl från microbryggerier, highend whisky, dyrare viner. Kött från mindre slakterier som tar hand om sina djur osv.

Så länge forumet hårdmodereras fyller det en enormt stor lucka i mat och dryckesdelen
Citera
2012-04-22, 14:58
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog

Citat:
Ursprungligen postat av Imperator
Jag får erkänna att jag inte har haft en tanke på forumet för klassisk stil då jag snarast tillhör motsvarigheten till alkisar som dricker Åbro 10%'are vad gäller kläder.
Jag tror nog att vi har en ganska överensstämmande syn på vad som är finsmakeri och livsnjuteri och bara för att förtydliga så är jag inte emot forumets existens, däremot så förstår jag Admins synpunkter(även om jag håller med om att Klassisk Stil borde lida av samma problematik).
Däremot så lät det väl inte som en helt usel idé att döpa om forumet till "Exklusiv mat&dryck" eller något dylikt, förvisso är det ju fortfarande subjektivt men iallafall avsevärt mindre öppet för tolkning, det ska väl mycket till innan någon börjar hävda att en Spendrups eller Sofiero är särskilt exklusiv.

Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Sen är det givetvis en klar definitionsfråga vad som är livsnjutning men en enkel regel skulle jag säga är att det inte ingår i vardagens normala betingelser. Dvs att skita, runka, slentrianknulla med flickvännen osv har inget med livsnjutning att göra. Det samma gäller att slänga i sig en kopp sunkigt bryggkaffe tillsammans med en cigg på balkongen innan jobbet.

Däremot kan samma skitkaffe ingå i livsnjutning om det avnjuts under en lång skogspromenad i vårsolen osv.
Bara min rituella skit efter lunch ingår så är jag nöjd. Slå sig ner, rycka fram Cracked.com på telefonen, den som påstår att de kommande 15 minuterna inte är livsnjuteri vet inte vad den talar om.
Citera
2012-04-22, 17:04
Medlem
Cineastens avatar
Finns inte mycket mer än att säga att det är ett tråkigt beslut.
Citera
2012-04-23, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jo men tjena...
Lite grovsortering menar jag...
https://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=253&daysprune=-1&order=desc&sort=replycount
Det går ju inte att rapportera arkiverade trådar, och hålla på att jiddra med att PM:a mods som ändå inte kan flytta trådar från arkiverade forum?
EDIT:
De 200 största trådarna LoF.

Det blir ju enklare om en admin tittar på det direkt istället för att användarna kontaktar en mod som måste kontakta en admin.

Det var en trevlig lista

Tråkigt att LoF försvann
Citera
2012-04-23, 15:18
Medlem
Synd tyckte dem var bra.
Citera
2012-04-23, 22:08
Medlem
hejaklacksledares avatar
Tack! Speciellt när det gäller cigarrtråden har jag tyckt att den passar bättre i "Tobak" för att bryta den här exklusiviteten som jag upplevt att många ser det som. Jag ser mig själv inte som en livsnjutare när jag tänder en god cigarr eller pimplar i mig vin.
Citera
2012-05-04, 05:29
Medlem
När ska den arkiveras?

Man kan ju inte posta nya trådar, men den liger fortfarande kvar som underforum till kategorin "MAT"

Den borde ju ligga i "ÖVRIGT" ---> "ARKIVERADE FORUM"
Citera
2012-05-04, 06:37
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charoite
När ska den arkiveras?

Man kan ju inte posta nya trådar, men den liger fortfarande kvar som underforum till kategorin "MAT"

Den borde ju ligga i "ÖVRIGT" ---> "ARKIVERADE FORUM"
Det ligger är också, men i vanlig ordning så ligger toppmenyn flera veckor efter i fråga om uppdatering.
Alltså när man klickar på LoF så hamnar man i Övrigt-Arkiverade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in