Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag förstår synpunkterna men jag ska ändå ge mina egna. Som jag ser det så finns det inga problem med att definiera vad som är livsnjutande och finsmakande och att dessa trådar är lätta att avgränsa från sådana som inte kvalificerar in. Däremot är det ju sant att sådana trådar nästan alltid passar in i övriga forum, och det är möjligt att det inte låg i linje med flashbacks anda (det senare vet jag inte så mycket om). Jag förstår dock inte problemet med att de som vill och kan avnjuta saker på en högre nivå än genomsnittet har en egen forumdel där man kan diskutera dessa saker. Det är öppet för alla så till vida att alla som är intresserade av sådant kan investera tid och pengar i att lära sig dessa saker. Annars kan man väl lika gärna säga att forumdelarna om diverse narkotiska preparat inte är öppna för mig eftersom jag inte knarkar.
Det funkade som sagt också bra så länge Herr_Oin var moderator eftersom han hade uppställt riktlinjer för vad som kvalificerade in i ämnet som man fick förhålla sig till. I forumet om alkohol kan man diskutera Sofiero, Explorer-vodka, bästa smuggelölen, bästa 60-kronersvinerna, etc. I forumet om tobak kan man diskutera vanligt snus, vanliga cigaretter och andra alternativa sätt att inta tobak. Det är inte dessa saker man diskuterade under forumet för livsnjutare och finsmakare. Definitionen är inte heller att så fort man njuter av något så platsar det i ett sådant forum. Det krävs att det är något utöver alldagliga och massproducerade produkter. Att vara livsnjutare eller connaisseur handlar om att ha stor kunskap inom området (om det nu är vin, whisky, cigarrer, eller vad det nu är), att investera tid och pengar i att hitta de bästa produkterna, att alltid prioritera kvalitet framför kvantitet, värdesätta hantverk och småskalig, kvalitetsinriktad produktion, etc. Att det är något som är otillgängligt för de flesta stämmer ju, men det har enbart med intresse att göra. På samma sätt är datorforumen otillgängliga för mig eftersom jag inte har det intresset.
Jag förstår tänket och den här diskussionen har först förut, men det finns ju ett fundamentalt problem med det hela och det är att någon då måste agera smakpolis. Även om "vi" nu gärna vill tycka det så finns det ju inget objektivt sätt att säga att en viss öl är "bättre" än en annan. Jag dricker i stort sett uteslutande "finöl", samma sak med tequila och whisky, men vem är jag att säga åt Svenne Banan att hans Sierra Tequila eller Spendrups Guld inte är "bra nog"? Jag tycker att endera smakar skit, ölen/spriten som jag dricker är klart mycket dyrare och ovanligare, men jag kan ju inte objektivt säga att den är bättre, det ligger enbart i betraktarens ögon. Eller smaklökar i det här fallet.
Dessutom så finns det ju gott om "bra" produkter som har blivit så populära att du kan få dem serverade på vilken vettig pub som helst, ta t.ex öl såsom Duvel eller Sierra Nevada, eller whisky som Laphroaig. Ska den då puttas ut ur L&F då den helt enkelt har blivit för vardaglig?
Idén är bra, det blir bara alldeles för bökigt att upprätthålla på ett forum som FB utan att tänja på FB's generella regler och filosofi.