2011-05-18, 23:55
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybrido
Är det någon som upplevt att dom små sobrilen på 15mg ger sämre effekt än dom större på 10mg?

Eller är det mitt hjärnspöke som leker med mig?
Vild gissning: 10mgarna (och 25mgarna) är mjukare, en del fastnar i munnen och upptas då snabbare genom tandkött osv.....

10mgs sobrilen/"SB" (och 25arna om jag kommer ihåg) måste man ju slänga ner fort som fan om det inte ska fastna en hel del på tungan...
Citera
2011-05-19, 09:59
Medlem
hybridos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
Om man gått på diazepam i 5 månader och skulle vilja trappa ut, kan oxazepam vara ett alternativ till sista uttrappningen eller är dom för klena? Blir väl troligtvis korslolerans antar jag, kan käka runt 50mg stesolid utan att bli påverkad, har 15mg ordinerat vilket jag överskridit lite senaste veckorna. Min terapeft tyckte att jag skulle försöka trappa ut stessen. Känner liksom inget på 15-40mg öht även om jag dricker sinnessjuka mängder alkohol till så det känns ju smått drygt.

Jobbigt att trappa ut, men samtidigt får jag ju just ingen effekt förutom att dom tar bort abstinensen liksom. Jag vet själv att det bästa hade varit 1mg xanor/dag i 1-2 månader och sen trappa ut allt men läkaren vägrar skriva ut det..

Känns liksom tryggt att ta sina 3x5mg på morgonen, jag tror inte jag klarat en dag med 10mg ens. Vet hur ATn är på xanor, men den ska väl vara något lindrigare på stess om man trappar ut

Om du har gått på ~50mg diazepam och ska trappa ner så måste du ju få rätt höga doser oxazepam för att det ska funka. Dessutom håller ju oxazepam i sig rätt kort tid.

15mg oxazepam är ju ett skämt om man har kört 50mg diazepam. Ekvialensen(eller vad det heter) mellan diazepam och oxazepam ligger enligt nedanstående på:

diazepam 10mg = 20mg oxazepam <---- http://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm
diazepam 5mg = 15 mg oxazepam <---- http://www.mental-health-today.com/rx/benzo.htm

Själv tycker jag att en 10a diazepam är som 25-30mg oxazepam, förutom då att diazepamen sitter i mycket längre än oxazepamens vad det nu kan vara knappt 4 timmar.

Tyvärr är ju många läkare rätt inkompetenta när det kommer till nedtrappning.
Försök få läkaren att förstå att det inte funkar, att du behöver en högre dagsdos pga oxazepamens korta verkningstid gentemot diazepamens....annars så testa o byt läkare.
Citera
2011-05-19, 10:07
Medlem
hybridos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intevetarn
Tyvärr spelar hjärnan dig ett spratt.

mkt möjligt att det kanske är så, bör ju vara så

Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Vild gissning: 10mgarna (och 25mgarna) är mjukare, en del fastnar i munnen och upptas då snabbare genom tandkött osv.....

10mgs sobrilen/"SB" (och 25arna om jag kommer ihåg) måste man ju slänga ner fort som fan om det inte ska fastna en hel del på tungan...

Att dom är mjukare japp, 15mg är en liten hård jäkel. Men att man måste vara snabb att svälja ner dom mjuka har jag aldrig märkt av faktiskt.

Något jag däremot gillar är att välja oxascand istället för sobril när det finns hos apoteket. Eftersom dom är goda att smälta under tungan, vilket sobrilen inte är.
Senast redigerad av hybrido 2011-05-19 kl. 10:09.
Citera
2011-05-27, 22:18
Medlem
Nja, tycker väl inte att det är något att hurra för direkt. Får ungefär samma effekt av 50mg diazepam som av 300mg Sobril, om ens det. Inte känner jag mig lika flummig heller. Men visst, det är ju bättre än ingenting, är glad för det jag får tag på...
Citera
2011-05-29, 15:47
Medlem
Hur lång tid tar det från att man sväljer tabletten tills att man får effekt?
Hur länge ska man vänta innan man tar mer för att det inte hjälpt?

Får oxascand 10mg på recept och då ska jag ta ½ - 1 tablett vid behov. Jag fick en ångestattack, tog en tablett, väntade en halvtimme men var fortfarande i panik så jag tog en till för ca en kvart sen. Ska jag vänta innan jag tar mer eller är det helt meningslöst att ens ta mer, kommer det att ge bättre effekt? Oxazepam kanske inte funkar på mig?

Har noll tolerans mot benso sen tidigare, endast tagit det ett fåtal gånger utspritt över de senaste två åren så det är inte det som är problemet.
Citera
2011-05-29, 16:19
Medlem
darkseverins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kendisen
Hur lång tid tar det från att man sväljer tabletten tills att man får effekt?
Hur länge ska man vänta innan man tar mer för att det inte hjälpt?

Får oxascand 10mg på recept och då ska jag ta ½ - 1 tablett vid behov. Jag fick en ångestattack, tog en tablett, väntade en halvtimme men var fortfarande i panik så jag tog en till för ca en kvart sen. Ska jag vänta innan jag tar mer eller är det helt meningslöst att ens ta mer, kommer det att ge bättre effekt? Oxazepam kanske inte funkar på mig?

Har noll tolerans mot benso sen tidigare, endast tagit det ett fåtal gånger utspritt över de senaste två åren så det är inte det som är problemet.
Det kan ta upp emot 4 timmar innan man får full effekt, men något litet bör man känna efter en timme.
Citera
2011-05-29, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkseverin
Det kan ta upp emot 4 timmar innan man får full effekt, men något litet bör man känna efter en timme.

FYRA TIMMAR?!?!?!
Ska inte effekten börja avta efter 4 timmar?
Fan, jag behöver något som börjar verka snabbt så att jag slipper riskera att jag tar till något självskadebeteende för att få bukt med ångesten innan tabletterna börjat hjälpa.
Även om jag tar tabletterna när jag känner att jag börjar få ett anfall så hinner det ju eskalera rätt ordentligt innan medicinerna kickar in.

Finns det något annat läkemedel mot ångest som ger snabbare påslag och som jag skulle kunna få utskrivet om jag inte tycker att oxascanden hjälper fort nog?

Kanske borde frågat detta i Medicin & hälsa istället men jag provar se om jag får några svar här först.
Citera
2011-05-31, 19:53
Medlem
darkseverins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kendisen
FYRA TIMMAR?!?!?!
Ska inte effekten börja avta efter 4 timmar?
Fan, jag behöver något som börjar verka snabbt så att jag slipper riskera att jag tar till något självskadebeteende för att få bukt med ångesten innan tabletterna börjat hjälpa.
Även om jag tar tabletterna när jag känner att jag börjar få ett anfall så hinner det ju eskalera rätt ordentligt innan medicinerna kickar in.

Finns det något annat läkemedel mot ångest som ger snabbare påslag och som jag skulle kunna få utskrivet om jag inte tycker att oxascanden hjälper fort nog?

Kanske borde frågat detta i Medicin & hälsa istället men jag provar se om jag får några svar här först.
Det borde inte ta hela fyra timmar, men ofta tar det säkert två.
Stesolid hjälper mycket snabbare och effektivare så jag föredrar det framför Oxascand då det helt enkelt tar för lång tid. Xanor är nog ännu snabbare och bättre, men det är möjligen överdrivet.
Citera
2011-06-02, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkseverin
Det borde inte ta hela fyra timmar, men ofta tar det säkert två.
Stesolid hjälper mycket snabbare och effektivare så jag föredrar det framför Oxascand då det helt enkelt tar för lång tid. Xanor är nog ännu snabbare och bättre, men det är möjligen överdrivet.

Okej, ska be om att få något annat nästa gång jag träffar läkaren. Dels för att det tar för lång tid innan det ger effekt men också för att när effekten väl kommer är den inte på långa vägar tillräcklig. Den funkar helt enkelt inte på mig trots att jag tar 30mg.
Citera
2011-06-03, 21:57
Medlem
Be om stesolid, verkar snabbt. lägg under tungan, du börjar känna ångestlindring redan efter 15 minuter (kanske tom kortare tid).

Sobril tycker jag nog mer är en "ta-varje-dag-ifall-att-nåt-händer"-tablett. Sobril är som någon sa ovanstående, tar iaf 45-60 minuter innan man börjar känna av den lite grann, fullt påslag efter ca 2 timmar.

Stess, den tar man när man börjar må riktigt skit eftersom den har det snabba ångestdämpningen.
'
Xanor ska du inte be om...för att vara riktigt ärlig, den är faktiskt FÖR bra. Stess är dessutom snabbare påslag på, xanor har lite längre.
Senast redigerad av modvec 2011-06-03 kl. 21:59.
Citera
2011-06-05, 15:27
Medlem
Dexicons avatar
För mig hjälper inte oxazepam ett skit. Men för de människor det Faktist hjälper är jag glad.
Känns som alla ska ha Xanor direkt, utan att ens ge någon svagare en chans!

Det hände en ganska så intressant sak för ett tag sen.
Jag var då inlagd på beroendepsyket. Vi sitter ett gäng i rökrummet, lyssnar på musik från min mobil, röker och snackar bla. benzo. En nyinlagd tjej kommer in, tänder en cigg och tittar ner, en av personerna i rökrummet frågar henne om hon får någon schysst medicin. Tjejen svarar sobril, 25mg, vid behov.
Killen säger direkt, va hemskt, får du inget starkare typ xanor? Hon svarar nej.
Då frågade jag, hjälper Sobrilen? Hon svarar - Ja ångesten försvinner.

Blev grymt arg, varför hypasönder och föreslå mer potenta benzos när svagare hjälper?!
Tycker således att fler borde ge oxazepam en chans, jag skulle ÖNSKA att denna benzo hjälpte!
Citera
2011-06-05, 19:15
Medlem
litteraturfantasts avatar
Kendisen.

Sobril verkar i ett par tre timmar ( +efterverkan ) och du börjar känna av den efter ungefär en halvtimme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in