2012-04-19, 21:46
Medlem
yallapenos avatar
En del typsnitt verkar ha gtt snder eller saknas p ngt stt. Har frskt terstlla men har ej lyckats.

Det som syns mest r lilla rda brickan p mail, som har nn ful fel variant som r helt sne. Sen r det minirknar-wigdeten som ser ut som skit med nn fet typ istllet fr digitalsiffrorna som brukar finnas dr.

Ngon som har lsning?
Citera
2012-04-19, 22:17
Medlem
systems avatar
Det kan vara s att din fontcache behver rensas.

Detta kan gras med verktyg som Onyx eller Font Finagler (tror bda ska funka till Lion, men har inte kollat), via terminalkommando (som jag ej minns) eller med en riktig typsnittshanterare som FontExplorer X Pro.
Citera
2012-04-19, 22:33
Moderator
Rassas avatar
Enklaste sttet att rensa fontchache r att gra en sker start: Hll ner Shift-tangenten vid uppstart. Bland ngra andra saker (skivkontroll och eventuell reparation, mm,) s raderas systemets fontcache.
Citera
2012-04-20, 00:09
Medlem
systems avatar
Se dr, ett stt till.
Citera
2012-04-20, 10:59
Medlem
yallapenos avatar
Tack fr tipsen, nu har jag rensat fontcache. Tyvrr lste det inte problemet.

Kan jag ha raderat ngot systemtypsnitt, och i s fall, finns de att hmta ngonstans fr terstllning?
Citera
2012-04-20, 12:50
Medlem
Kan man inte terstlla med OS X skivan? S gjorde jag i alla fall nr jag rkade ta bort X11
Citera
2012-04-20, 13:16
Moderator
Rassas avatar
Frn Typsnittsboken kan du terskapa systemets standardtypsnitt. ppna Typsnittsboken (i Programmappen) och vlj "Arkiv-->terskapa standardtypsnitt"

Det finns en kopia av systemkritiska typsnitt som terstlls automatiskt om man rkar radera nt. Skvg:

/System/Library/Frameworks/ApplicationServices.framework/
Versions/A/Frameworks/ATS.framework/Versions/
A/Resources/ProtectedFonts/
Citera
2012-04-20, 14:29
Medlem
yallapenos avatar
Tack fr tipsen.

Har terstllt via Typsnittsboken, det hade ingen effekt. En del typsnitt r fortfarande typ helvetica bold.

Testade ven att ladda ver alla typsnitt frn en felfri macbook, ingen effekt dr heller.

I protected fonts ligger 8 typsnitt. Antar att viss/alla teckensnitt fr widgets i dashboard inte gr under "protected fonts".
Citera
2012-04-20, 15:12
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yallapeno
Tack fr tipsen.

Har terstllt via Typsnittsboken, det hade ingen effekt. En del typsnitt r fortfarande typ helvetica bold.

Testade ven att ladda ver alla typsnitt frn en felfri macbook, ingen effekt dr heller.

I protected fonts ligger 8 typsnitt. Antar att viss/alla teckensnitt fr widgets i dashboard inte gr under "protected fonts".

Det mste vara nn krock mellan typsnitt eller ngot trasigt typsnitt nnstans.

Skapa ett nytt anvndarkonto och logga in. r problemet lst? Om ja, ligger problemet antagligen i Anvndare/anvndarnamn/Bibliotek/Fonts. Logga in som din vanliga anvndare och lyft ur ngra typsnitt i taget ur den mappen till en tillfllig mapp p skrivbordet och logga ut och in varje gng tills du ser att problemet r lst.

Annars ligger problemet nog i /Bibliotek/Fonts. Samma procedur dr, lyft ur ngra typsnitt i taget, gr en omstart av datorn mellan varje gng, tills problemet r borta. P s vis kan man kanske komma fram till vilket typsnitt som strular.

Som en sista utvg kan du gra en ominstallation av systemet, du behver inte radera disken frst, bara installera rakt p. Backup har du givetvis om nt skulle g fel?
Citera
2012-04-20, 16:29
Moderator
Rassas avatar
Kom p att man ju kan kotrollera typsnitten i Typsnittsboken under Arkiv-->Kontrollera typsnitt. Kanske kan ge nt.
Citera
2012-04-22, 12:09
Medlem
yallapenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Som en sista utvg kan du gra en ominstallation av systemet, du behver inte radera disken frst, bara installera rakt p. Backup har du givetvis om nt skulle g fel?

Jag har sjlvklart backup p systemet. Dessutom s har jag igr satt i en SSD (Mac Pro 8-core) s jag har en spegling p gamla disken frn igr.
Nu r det s att den gmda recovery-partitionen ej kom med i kloningen av disken (anvnde carbon copy cloner) , den behvs fr Filevault2, s jag ska testa att installera om systemet (installera ver gamla, ej clean install) p SSD'n.

Fr hoppas att detta lser problemet med typsnitten. Har ej lust att installera om hela systemet frn start, det tar sn tid att stlla i ordning allt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in