Själv tycker jag att rå potatis har en otäck konsistens, ungefär som gråpäron.
(Ja, jag är en liten överklassflicka, fångad i en fet, hårig datakonsultkropp.)
Min tjej däremot är tokig i rå potatis. Hmm... Om jag skulle hitta på ett sätt
att få i mig potatisen rå, skulle det nog vara att riva den ganska grovt över
sallad och tomat, och sen ösa på en satans massa stark senapsvinägrett.
1 ägg
5 dl mjölk
2 dl vetemjöl
Ca 1½ tsk salt
8 potatisar
Först och främst blandar man ihop vanlig pannkaksmet för att sen blanda ner den rivna potatisen. Börja alltså med att göra smeten färdig!
Gör såhär:
Mät upp mjöl och salt. Tillsätt ungefär hälften av mjölken och vispa smeten klumpfri. Vispa sen ner resten av mjölken och ägget.
Skala och riv potatisen fint. Blanda sedan genast i den rivna potatisen i smeten så att den inte mörknar.
Grädda smeten som tunna pannkakor i en stekpanna.
Att ha till: Lingonsylt, morötter eller stekt fläsk. Vid vegetariskt alternativ välj bort det stekta fläsket.
RÅRAKOR!!
Ingredienser:
2-3 relativt stora potatisar
1 krm salt
vatten
Gör såhär:
Skala potatisen och riv den grovt, det smartaste sättet är att riva den i matberedare. Blanda ner den rivna potatisen med salt och eventuellt lite vatten om smeten verkar tjock. Låt inte smeten stå, den mörknar då!
Lägg i 3 klickar smet åt gången, ungefär ½ dl smet per råraka. Bred ut smeten så att rårakorna blir tunna och frasiga i kanterna. Stek dem svagt ljusbruna på båda sidor.
Att ha till: Lingonsylt eller stekt fläsk.
Där är skillnaden på dom....
såg att förra inlägget jag gjorde kopierades från en sajt och upptäckte nu att det står rårakor och raggmunkar i samma recept.
men som sagt det är en viss skillnad på dom
Gillar också rå potatis. Har hört att om man gillar det beror det på att man saknar något ämne i kroppen som man behöver, ja jag vet, det låter väldigt förvirrat. De flesta jag känner tycker att det är riktigt vidrigt med rå potatis.
Gillar också rå potatis. Har hört att om man gillar det beror det på att man saknar något ämne i kroppen som man behöver, ja jag vet, det låter väldigt förvirrat. De flesta jag känner tycker att det är riktigt vidrigt med rå potatis.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!