• 1
  • 2
2012-04-18, 20:25
Medlem
Kazjurols avatar
Tja köpte en ny REGA RP1 spelare för några dagar sedan.
Redan på första vinylen så hördes knackande ljud och när jag kollade närmare så såg jag att pickupen snuddade vinylen då och då.

Om jag ändrar vikten några m.m. så försvinner detta problem, dock så ska den enligt beskrivningen vara skjuten enda fram till stopp-punkten.

Försämras ljudet på grund av detta?
Borde jag lämna tillbaka spelaren?
Citera
2012-04-18, 21:10
Medlem
Eufomodes avatar
Insruktionsboken har fel vikten är till för att justeras och det är meningen att den skall justeras i det läge där det låter bäst. Ni behöver inte lämmna tillbaka spelare. Önskar er lycka till med eran nya vinylspelare. Med vänliga hälsningar: Eufomode.
Citera
2012-04-18, 21:15
Medlem
Kazjurols avatar
Är du säker på detta?
REGA påstår nämligen att vikten ska tryckas ända mot stopped sen ska allt sköta sig självt.

REGA spelare har inga kluriga finesser i övrigt utan det ska bara vara att köra.
Har sett fler som har detta problemet och dem har lämnat tillbaka spelaren och fått en ny helt utan problem.

Det måste ju betyda att något med tillverkligen inte står rätt till?
Citera
2012-04-18, 21:20
Medlem
TheBusters avatar
Det har tagits upp i flera trådar. Ställ vikten så armen är i våg. Sedan skruvar du 1.5 till 2 varv inåt så bör detlåta bra
Senast redigerad av TheBuster 2012-04-18 kl. 21:27.
Citera
2012-04-18, 21:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Beroende på vilken pickup du har monterad måste du ställa in vikten så att du får optimalt nåltryck. Skaffa en nåltrycksvåg ifall du inte har en och läs instruktionen för din pickup normalt nåltryck brukar ligga inom 0.75-1.5 gram (ställ även in bias så pickupen spårar rätt över hela skivan)
Citera
2012-04-18, 21:28
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Beroende på vilken pickup du har monterad måste du ställa in vikten så att du får optimalt nåltryck. Skaffa en nåltrycksvåg ifall du inte har en och läs instruktionen för din pickup normalt nåltryck brukar ligga inom 0.75-1.5 gram (ställ även in bias så pickupen spårar rätt över hela skivan)

Det sitter en Ortofon OM5e moving magnet på från fabriken den skall ha mellan 1.5-2g
Citera
2012-04-19, 00:28
Medlem
Kazjurols avatar
Japp tror jag fått det ganska perfekt.. tycker dock det verkar jävligt idiotiskt av REGA att skriva i beskrivningen att vikten ska sitta enda in mot stopp-punkten då det helt klart inte funkar.

Är inga billiga skivor jag spelar...

Ortofon OM5e verkar ta upp jävligt mycket knaster för övrigt.
Citera
2012-04-19, 06:47
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Det sitter en Ortofon OM5e moving magnet på från fabriken den skall ha mellan 1.5-2g
Det kan nog stämma Ortofon OM5e är en ganska okänslig "billig" mm pickup dom brukar kräva lite högre nåltryck. Dock är det alltid bäst att ställa i nåltryck med våg och justera bias därefter. Även att kolla att nålen sitter i vinkel och i skivans tangentpunkt.
Citera
2012-04-19, 11:47
Medlem
m.f.l.s avatar
Enligt min erfarenhet av Ortofons OM serie så brukar deras rekommenderade nåltryck stämma väldigt bra och det är 1.75g även om deras range är 1,5 - 2,0. Så om du ställer den på 1,75g så borde det bli bra men det kan hända att det låter lite bättre vid 1,70 eller 1.80 eller något liknande och då skall den stå där men utgå från det rekommenderade. Detta är ett nåltryck som är väldigt vanligt att pickuper har som rekommenderat.

Angående att den tar upp mycket knaster har jag inte så stor koll på, det är ju en relativt billig pickup och jag har bara haft den på billigare spelare och den är ju bra för att uppgradera billigare skräpspelare till dess maximala prestanda. Men jag kan ju rekommendera Linn Adikt den tar inte upp särskilt mycket knaster men så kostar den ju en aning mer men det är en extremt prisvärd pickup men jag vet inte om det är värt att sätta en sådan på en RP1a men skulle tro att gränsen neråt på verken skulle ligga där någonstans eller så är det RP3/P3 gränsen går vid då det är lönt att montera en Adikt Annars finns ett annat alternativ och det är Goldring 2100 vet ej riktigt hur den är men den borde låta lite som en budget Adikt och det är en populär pickup att sätta på Rega.
Citera
2012-04-19, 13:24
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kazjurol
Tja köpte en ny REGA RP1 spelare för några dagar sedan.
Redan på första vinylen så hördes knackande ljud och när jag kollade närmare så såg jag att pickupen snuddade vinylen då och då.

Om jag ändrar vikten några m.m. så försvinner detta problem, dock så ska den enligt beskrivningen vara skjuten enda fram till stopp-punkten.

Försämras ljudet på grund av detta?
Borde jag lämna tillbaka spelaren?
På min RP1 hamnade också pickupen extremt nära skivan men inte så mycket att den tog i, vi avhandlade det och mycket annat i den här långa tråden: https://www.flashback.org/p36225137#p36225137
Citera
2012-04-19, 14:34
Medlem
Kazjurols avatar
Tack för länken, verkar vara ett vanligt problem.
Får helt enkelt gå på sina egna kunskaper än att följa någon felaktig manual.

Föruom knaster så tycker jag basen är väldigt tunn.. allt låter stelt och inte varmt alls
som med min tidigare spelare. Fler som märkt av detta?
Citera
2012-04-19, 19:16
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kazjurol
Tack för länken, verkar vara ett vanligt problem.
Får helt enkelt gå på sina egna kunskaper än att följa någon felaktig manual.

Föruom knaster så tycker jag basen är väldigt tunn.. allt låter stelt och inte varmt alls
som med min tidigare spelare. Fler som märkt av detta?

Låter det likadant efter du ställt in PU:n ? JAg känner inte alls igen mig i din beskrivning.

Vad har du efter spelaren?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in