Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-18, 00:13
  #1
Medlem
Detta måste nog vara ett av det mest underskattade band på 60 talet Är bara så häpen att man totalt missat denna grupp........ allt är så genomarbetat. Ha lyssnat på Beatles , Rolling Stones, The byrds, Beach Boys, Bob Dylan mm... Är det bara jag som få denna känslan?
Citera
2009-01-18, 01:05
  #2
Medlem
Sanctuss avatar
Ja, jag känner inte till någon bättre rockmusik än den The Band spelade in när dom var som bäst. Dom hade verkligen allt.
Citera
2009-01-18, 09:23
  #3
Medlem
Falcãos avatar
Skulle absolut inte säga att The Band är underskattade. De höjs alltid till skyarna av rockskribenter, någon av deras två första skivor kommer nästan alltid med när det sätts ihop listor på temat "bästa skivorna någonsin" och Scorsese film om deras avskedskonsert (The Last Waltz), där en stor del av den tidens absoluta rockelit är på plats för att hylla dem, brukar ofta nämnas som den bästa konsertfilmen någonsin.
Citera
2009-01-18, 10:27
  #4
Medlem
Fat bastards avatar
Instämmer till fullo med föregående talare. Det är ju ett av de mest hyllade banden som funnits.

Däremot kan det väl vara som så att de mer än Beatles, Stones med flera fallit undan för glömskan och är ganska okända för yngre människor.

Sedan kan man ju undra hur TS kan ha missat dem om han ändå lyssnar på Bob Dylan.
Citera
2009-01-18, 13:16
  #5
Medlem
rejmarNs avatar
Underbart bra band!
Citera
2009-01-18, 14:01
  #6
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Skulle absolut inte säga att The Band är underskattade.

Jag förstår vad du menar men vill ändå hävda att de är underskattade. Det känns som det ofta är Dylan allena som får credit för att ha dödat psykadelian/gitarrsolohysterin och fört tillbaka musiken mot rötterna i slutet av 60-talet men frågan är om inte Music from Big Pink var det album som influerade flest musiker. Det ironiska är förstås att Dylan/The Band samtidigt var dom som la grunden för just den typen av seriös rock med många gitarrsolon och spajsade texter på deras första turnéer tillsammans...
Citera
2009-01-18, 21:48
  #7
Medlem
Det var genom Dylan jag upptäckter The Band.. Ha sett The Last Waltz nu Richard Manuels solo i I shall be released vilken röst.. man fick lite gåshud där
Citera
2009-01-18, 21:50
  #8
Medlem
LastCaresss avatar
The Weight! Så jävla underbart bra.
Citera
2009-01-18, 21:55
  #9
Medlem
Även trummisern är härlig att lyssna på Levon Helm gillar hans sydstatsdialekt, The night they drow old dixie down
Citera
2009-01-18, 22:10
  #10
Medlem
C M Burnss avatar
Nej The Band är nog inte särskilt underskattade men de är absolut värda all beröm och kritik de får. Låtar som Long Black Veil, Up On Cripple Creek, The Weight, This Wheels On Fire, It Makes No Difference samt deras många covers av Bobs låtar är mästerverk allihopa.

Bandets karriär efter 1977 är dock en ganska tragisk historia, kantad av kass skivförsäljning, interna konflikter och diverse självmord.

Jag brukar för övrigt hävda att rockens storhetstid tog slut i samband med att sista ackordet spelades på Don't Do It den 25 november 1976.
Citera
2009-01-18, 22:35
  #11
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Skivan The Band är ett mästerverk inom folkrocken och ett av mina absoluta favoritalbum. Underskattat band absolut!
Citera
2009-01-18, 23:02
  #12
Medlem
RickardTheBraves avatar
Minns en solig vårdag år 2007, stod och jobbade och lyssnade på Filip och Fredrik när dom var sommarpratare, och fick för första gången höra The Band's version av Atlantic City, jag stannade upp från arbetet och konstaterade att det här var tamigfan en av de bättre låtar jag hört.

"Well they blew up the chicken man i Philly last night...."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback