2012-04-18, 12:48
Medlem
Halloj.

Har under min ungdom lyckats dra på mig skulder till fogden (Ca 40.000) för diverse "hyss" och känner nu att jag vill bli av med skulden.
Jag har sedan ungefär ett år tillbaks jobb, och fick relativt nyligen fast och jag känner att det är dags att ta tag i det nu.
Men jag vill helst inte leva på ett existensminimum då jag bokat resa i sommar och kommer behöva mer än bara så att jag klarar mig, och jag undrar därför om någon vet ifall det går att komma överrens om en summa istället för att dom bara ska plocka vad dom anser är rimligt. Hörde om en polares polare som kommit överrens om något sånt, men vet inte ifall det bara är skitsnack eller rykten och skulle därför vilja kolla här först och se om det finns någon som vet hur det ligger innan jag ringer och snackar med dom på fogden.

Tack på förhand.
Citera
2012-04-18, 12:57
Medlem
nicodeas avatar
Dom kommer dra av lönen så du får leva på existensminimum. Det gjorde dom för mig.Det var inte förhandlingsbart. Nu drar dom tom 175:-/v från akassan dom jävlarna.
Men ring och prata med dom om du om du vill,men om ja vore dig skulle jag vänta med det o ha kvar lönen tills dom upptäcker att du har jobb.

Du kan ju alltid ringa dom anonymt o höra dig för. spela in samtalet om dom går med på något för dom e inte att lita på.
Senast redigerad av nicodea 2012-04-18 kl. 12:59.
Citera
2012-04-18, 13:01
Medlem
Kronofogden struntar fullständigt i om du vill ut och resa och en nerdragen utmätning för att du vill unna dig lyxkonsumtion är inte grund för förhandling.

Ryktet om "din polare pappa" är säkerligen hänförligt till inkassobolag som mer än gärna är beredda till förhandlingar framför att skicka skulder till kronofogden med de kostnader det innebär.
Citera
2012-04-18, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PepperJack
Halloj.

Har under min ungdom lyckats dra på mig skulder till fogden (Ca 40.000) för diverse "hyss" och känner nu att jag vill bli av med skulden.
Jag har sedan ungefär ett år tillbaks jobb, och fick relativt nyligen fast och jag känner att det är dags att ta tag i det nu.
Men jag vill helst inte leva på ett existensminimum då jag bokat resa i sommar och kommer behöva mer än bara så att jag klarar mig, och jag undrar därför om någon vet ifall det går att komma överrens om en summa istället för att dom bara ska plocka vad dom anser är rimligt. Hörde om en polares polare som kommit överrens om något sånt, men vet inte ifall det bara är skitsnack eller rykten och skulle därför vilja kolla här först och se om det finns någon som vet hur det ligger innan jag ringer och snackar med dom på fogden.

Tack på förhand.

Har du fast anställning så betalar du ju av 40 papp jävligt snabbt. Vad jag vet så tvingar inte fodgen dig till existensminimum på sånna summor utan gör utmätning på din lön på kanske 4 tusen.

Har dom dragit något på den lönen du fått i ungefär ett år? Annars kan du ju ducka tills du fått din resa och sedan pumpa in 5-6 tusen i månaden så är det över på lite mer än ett halvår.
Citera
2012-04-18, 13:35
Medlem
Nej dom har inte börjat dra något. Men jag är rädd att dom kommer upptäcka att jag har jobb efter att jag deklarerat. Så man kanske skulle ta och skjuta upp deklarationen 3 månader och ta den 1000-lappen man får betala för det för att ha gott om kulor i sommar då.

Tack för svar iaf.
Citera
2012-04-18, 15:09
Medlem
Napis avatar
Ring och fråga om att få göra en avbetalningsplan, säg att du börjat jobba lite extra eller något och kanske kan betala 1500 i månaden.
Citera
2012-04-18, 18:02
Medlem
simkunnigs avatar
Ja, det kan gå att komma överens med kronofogden om en summa högre än existensminimum. Men de kommer troligen att dra så mycket de kan.
Så lägg undan pengar varje månad till din semester och sen när du har tillräckligt så kan du ju kontakta dem. Har du jobbat 1 år redan så lär de nog hitta dig snart ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in