2005-02-17, 22:45
Medlem
alltså, jag vet inte om denna tråden kanske passat bättre i alkohol forumet?
men iaf, till frågan, hur lyckas man göra såna flashiga drinkar där det ligger typ olikfärgade lager lixom? om det är någon som vet så hade jag varit väldigt tacksam. recept på drinkar där detta tillämpas skulle oxå vara fint att få, om någon vill dela med sig
Citera
2005-02-17, 22:47
Medlem
eXPos avatar
jag har för mej att om du blandar i ordning din favorit drink och sen har lite typ grönahissene lelr vad domnu heter så la sej skiten på botten till en början...

hoppas det hjälper

//mvh eXPo
Citera
2005-02-17, 23:55
Medlem
tackar tackar, vart får man tag i detta då? och vad är de ens, kan inte associera de med något jag tidigare hört
Citera
2005-02-17, 23:58
Medlem
eXPos avatar
gröna hissen och va dom andra nuheter är drink hokuspokus du ska ha i så det smkar gott typ ingen aning hur jag ska förklara..

köpes i din mataffär

//mvh eXPo
Citera
2005-02-18, 00:14
Medlem
Ciceros avatar
Gröna hissen är en klassisk drink från 60- eller 70-talet har jag för mig. Förstår dock inte vad den har med trådskaparens fråga att göra. Möjligtvis svamlar eXPo om någon slags drinkmixer, men det har fortfarande inte med saken att göra.

Anledningen till varför det går att göra drinkar med olika färger i olika lager är att vätskorna är olika tunga. En lättare vätska lägger sig ovanpå en tyngre. Du häller alltså i den tyngsta först och häller sedan försiktigt på en lättare. Använd gärna en sked till hjälp här. Du håller skeden alldeles vid ytan och häller sedan långsamt på nästa spritsort på skeden.

Kan inte tipsa om något recept så här på rak arm, men på www.cocktailguiden.com borde det finnas något.
Citera
2005-02-18, 00:19
Medlem
von Schmerzs avatar
http://www.cocktailguiden.com
http://www.fyllo.net

Bara att söka igenom drinkarna och se om du hittar något roligt. De flesta lagerdrinkarna verkar vara shots, men jag hittade lite allt möjligt. Tricket är att vätskorna ska olika densitet och tröghet, så att de inte blandar sig direkt. Genom att hälla vätskan över baksidan på en sked så är det lättare att få en klar gräns.

Ett typexempel är Stars and Stripes
2cl grenadin i botten
2cl Bols Blue i mitten
Vispad grädde på toppen
Garneras med en Carambola-skiva.
Citera
2005-02-18, 02:53
Medlem
eXPos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cicero
Gröna hissen är en klassisk drink från 60- eller 70-talet har jag för mig. Förstår dock inte vad den har med trådskaparens fråga att göra. Möjligtvis svamlar eXPo om någon slags drinkmixer, men det har fortfarande inte med saken att göra.

ja mitt svamlande är baserad på en riktigt händelse =D

när vi blandade nåndrinkmixer grej med juice och fick en drink som hade en röd botten och sen var gul i topp...

men jag kan ju varit full, och sett fel hahaha

//mvh eXPo
Citera
2005-02-18, 20:31
Medlem
hmm, okej, hur ska man veta vilka grejjer som é tyngst då? eller de får man känna sej för lite vilket som é "tjockast" lixom? hur som hellst så måste ja tacka för bra svar ska ta en titt på länkarna nu. om nån har mer att komma med av vikt så é de bara å ösa på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in