• 1
  • 2
2005-02-17, 21:29
Medlem
Nu har jag tyvrr lite problem med att lnka .pdf:en som jag har nmnt i rubriken.
Ni fr googla sjlva, ni hittar garanterat "boken" sjlva, (pdf:en).

Hur som helst, denna bok, skriven av journalisten Ulf Nilsson, p uppdrag av den hdangngna Herr Stenbeck r mycket intressant att lsa. Tyvrr s blev inte boken utgiven, men nu har vi juh ntet att lsa p...

Sjlv s fick jag "aha-upplevelser" ett antal gnger.
Boken r faktiskt ganska skrmmande att lsa, nr man har i bakhuvudet att det r Sverige som man lser om!

Ls och frgrundas!
Citera
2005-02-17, 21:42
Medlem
M2ks avatar
Boken
Citera
2006-04-20, 16:11
Medlem
BagareBengts avatar
Hur nra sanningen om Sverige r Ulf Nilsson i denna lysande bok?
Citera
2006-04-20, 16:30
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Hur nra sanningen om Sverige r Ulf Nilsson i denna lysande bok?

Tror nog att den ligger vldigt nra sanningen... Man har ju inte hrt ngot om att ngot skulle vara osant, och Ulf Nilsonhar ju ett rykte om sig att vara geners med sanningen.
Citera
2006-04-20, 17:06
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Tror nog att den ligger vldigt nra sanningen... Man har ju inte hrt ngot om att ngot skulle vara osant, och Ulf Nilsonhar ju ett rykte om sig att vara geners med sanningen.
Varfr vgade/ville inget frlag ge ut den? r ankdammen s pass incestis att precis alla rvar sitter ihop, i ngon bemrkelse?
Citera
2006-04-20, 17:22
Medlem
Lobengulas avatar
Hr r lnken:

http://esplanaden.lysator.liu.se/fil...tenanstalt.pdf

Ok, jag missade den frra lnken, sorry.
Citera
2006-04-20, 17:34
Medlem
cocaineducks avatar
Fr det frsta s verkar det vara en vldigt intressant bok. Lst de 22 frsta sidorna efter jag sg lnken men jag pallar inte lsa mer p datorn. :P
Fr ta det i sm doser.

Han sger att de inte vill trycka den fr att den r vldigt kontroversielk etc. Det kan skert vara s ocks men den r inte speciellt bra skriven kan jag inte pst. Inte hittils iaf.
En annan sak r att den verkar vara vldigt vinklad, det vore roligt att lsa all fakta om sakerna han skriver om utan hans vinklade retorik.
Men jag kommer nog frska pljja igenom den i sm doser som sagt.
Citera
2006-04-20, 17:51
Medlem
Darwins avatar
Vad handlar den om, och vilken typ av missfrhllanden tar han upp?
Citera
2006-04-20, 18:14
Medlem
Realizts avatar
Han har rtt i det mesta. Folk har svrt att tro p det fr att de utgr frn den extremt vinklade och likriktade bild som ges av skola och massmedia av vr lilla styrande poltiska klick.

Sverige r ett farligt och unikt experiment. Med normal politik skulle vi vara de rikaste i vrlden med vrt flit och hederlighet. Nu r vi ett fattigt litet land i Europa.
Citera
2006-04-20, 18:34
Medlem
Darwins avatar
Har nu bara kollat igenom frordet och innehllsfrteckningen, men jag mste sga att mina varningslampor brjar blinka nr folk kommer och sger att de levererar Sanningen (med jttstort S) och att man sjlv ocks kommer att inse Sanningen om man bara lser boken i frga. Att det r Jan Stenbeck som ursprungligen uppenbarat denna Sanning gr inte saken bttre...
Citera
2006-04-20, 18:37
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Har nu bara kollat igenom frordet och innehllsfrteckningen, men jag mste sga att mina varningslampor brjar blinka nr folk kommer och sger att de levererar Sanningen (med jttstort S) och att man sjlv ocks kommer att inse Sanningen om man bara lser boken i frga. Att det r Jan Stenbeck som ursprungligen uppenbarat denna Sanning gr inte saken bttre...

Precis, det r drfr det vore roligt att lsa en ovinklad faktaskrift. Vinkling i samband med sanningsproklameringar r inte direkt den bsta trovrdighetsgrunden.
Citera
2006-04-20, 19:05
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocaineduck
Precis, det r drfr det vore roligt att lsa en ovinklad faktaskrift. Vinkling i samband med sanningsproklameringar r inte direkt den bsta trovrdighetsgrunden.
Boken var vl snarast meningen som en motpol till de officiella (S)anningarna, som ocks de r grovt vinklade, vilket han ville belysa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in