2012-04-17, 19:23
Medlem
God kvll, har lite bekymmer med fretaget jag jobbar p.. Har jobbat dr i ett r i tron om att allt gick rtt till.

Fick deklarationen fr ett tag sen med inkomst 0:- Och fretaget i frga har sagt att de inte betalt skatt (vet ej om det rr sig om hela frra ret eller bara delvis.)

Jag har anstllningsavtal och alla lnespecar dr det str att skatt r dragen.

Tror ledningen r dumma i huvudet.. De ville erbjuda oss vars 15k fr att skicka in en blank deklaration och ltsas som inget hade hnt som kompensation fr att vi inte kan f ngon krersttning osv.. De kan vl aldrig tcka i nrheten allt man har frlorat?

Har dessutom enskild firma s min revisor sg att det inte stod rtt till och har plikt att anmla s jag kan/vill inte g med p dealen och f 15k..

Vad sger ni om detta? Det enda rtta fr mig r vl att fylla i inkomst enligt mina lnespecar p deklarationen?
Citera
2012-04-17, 19:26
Medlem
Napis avatar
Ja du har ju skyldighet att se till att det r rtt frn ditt hll.

Jag vet inte hur det r med skatten om det r du som blir skyldig att betala in den eller din arbetsgivare.
Jag har fr mig att nr det gller arbetsgivaravgifterna s kan du bli skyldig att betala dem i efterhand.
Kanske kan ngon kunnig inom omrdet svara dig p ovanstende.
Citera
2012-04-17, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oanonym88
God kvll, har lite bekymmer med fretaget jag jobbar p.. Har jobbat dr i ett r i tron om att allt gick rtt till.

Fick deklarationen fr ett tag sen med inkomst 0:- Och fretaget i frga har sagt att de inte betalt skatt (vet ej om det rr sig om hela frra ret eller bara delvis.)

Jag har anstllningsavtal och alla lnespecar dr det str att skatt r dragen.

Tror ledningen r dumma i huvudet.. De ville erbjuda oss vars 15k fr att skicka in en blank deklaration och ltsas som inget hade hnt som kompensation fr att vi inte kan f ngon krersttning osv.. De kan vl aldrig tcka i nrheten allt man har frlorat?

Har dessutom enskild firma s min revisor sg att det inte stod rtt till och har plikt att anmla s jag kan/vill inte g med p dealen och f 15k..

Vad sger ni om detta? Det enda rtta fr mig r vl att fylla i inkomst enligt mina lnespecar p deklarationen?

Kass kompensation, blir heller ingen pension, sjukpenningrundande inkomst etc....
Citera
2012-04-17, 19:52
Medlem
fordonsfrarens avatar
Du ska sjlvklart deklarera dina inkomster korrekt. Eftersom det p lnespecar du har ftt str att preliminrskatt r dragen kommer du undan eftersom du har avarit i god tro om att den har betalats in.
Citera
2012-04-17, 19:52
Medlem
Knegares avatar
Har du alla lnespecifikationer och dr str vad som r draget i skatt s borde det vara lugnt fr dig.
I dina klder hade jag brjat med att maila skatteverket anonymt och frga om du kan bli skyldig att betala ngot.

OBS, maila, INTE ringa d det alltid r bra att ha saker skriftligt!
Citera
2012-04-17, 20:33
Medlem
Tack fr alla snabba svar, brjar dra ihop sig med inlmningstid fr deklarationen nu, ska brja med att maila skatteverket anonymt och se vad de sger om saken.

Ngon som har klarare besked vad som gller arbetsgivaravgifterna?

Kommer som sagt att lmna korrekta uppgifter frn min sida oavsett vilket. Ser ingen som helst mening med att gynna ngon som fifflar p arbetarnas bekostnad fr skitpengar...
Citera
2012-04-17, 20:37
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oanonym88
Tack fr alla snabba svar, brjar dra ihop sig med inlmningstid fr deklarationen nu, ska brja med att maila skatteverket anonymt och se vad de sger om saken.

Ngon som har klarare besked vad som gller arbetsgivaravgifterna?

Kommer som sagt att lmna korrekta uppgifter frn min sida oavsett vilket. Ser ingen som helst mening med att gynna ngon som fifflar p arbetarnas bekostnad fr skitpengar...

Nej, du gr helt rtt tycker jag.
Tar du sjlv bara upp allt p ett riktigt stt infr skatteverket s har du inget att frukta som jag kan se. Det har dremot din arbetsgivare. Trkigt att man har s svrt att veta om de r att lita p de man arbetar fr.
Citera
2012-04-17, 21:41
Medlem
Tack fr svaren n en gng, terkommer nr jag ftt svar frn skatteverket.
Mvh
Citera
2012-04-17, 22:47
Medlem
Jag har lite svrt att tolka din text, A-skattsedel eller F-skattesedel? I vilket fall som helst s r arbetsgivaren enligt lag skyldig att gra avdrag fr inkomstskatt stillvida du inte har F-skattesedel och beropat denna, vilket du av vad jag kan utlsa inte har.

Trkigt nog fr din arbetsgivare har fretaget i sdana fall redan brutit mot lagen d avdraget skall gras i samband med varje utbetalning till dig.

Skattebetalningslag (1997:483) frmst 4-5 kapitlet r av intresse i detta fall.

Edit: missade ord och andra ndringar.
Senast redigerad av KungenAfDanmark 2012-04-17 kl. 23:02.
Citera
2012-04-18, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungenAfDanmark
Jag har lite svrt att tolka din text, A-skattsedel eller F-skattesedel? I vilket fall som helst s r arbetsgivaren enligt lag skyldig att gra avdrag fr inkomstskatt stillvida du inte har F-skattesedel och beropat denna, vilket du av vad jag kan utlsa inte har.

Trkigt nog fr din arbetsgivare har fretaget i sdana fall redan brutit mot lagen d avdraget skall gras i samband med varje utbetalning till dig.

Skattebetalningslag (1997:483) frmst 4-5 kapitlet r av intresse i detta fall.

Edit: missade ord och andra ndringar.

Jag har FA-skattsedel eftersom jag bde har enskild firma + anstllning men min firma har inget med detta jobbet att gra.

Jag vet inte hur mycket skatt de inte har betalt in, kan vara mellan 1-9 mnader.. Vad jag frsttt det som s mste du betala in all skatt fr att jag ska kunna f min kontrolluppgift?

Fick svar av skatteverket:
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteverket
Hej.

Om din inkomst frn fretaget inte r frtryckt i din deklaration ska du fylla i bruttobelopp i deklarationen. Skriv ocks under vriga upplysningar hur stort skatteavdrag din arbetsgivare har gjort och att han inte har betalat in skatten alternativt bifogar kopior p lnespecifiaktionerna.

Du blir inte ansvarig fr skatt som din arbetsgivare inte har betalt nr du har lnespecifikationer som visar att arbetsgivaren har gjort skatteavdrag och med hur stort belopp. Det r drfr viktigt att du sparar alla dina lnespecifikationer.

Med vnliga hlsningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in