2012-04-17, 19:08
Medlem
erikkkkks avatar
Äter väldigt mycket sallad för tillfället, då det passar mig bäst vid viktnedgång. Salladen består oftast av isbergssallad, tomat, rödlök och vitkål. Blandar oftast i något kött (kassler, kyckling, tonfisk, makrill etc.).

Nu är det så att jag lätt äter fyra fulla salladsskålar (sådana man ser på bordet hemma hos familjer, som oftast inte ens blir tömda) under 3-5 timmar. Mao. ganska mycket på så kort tid.

Anledningen till att jag oroar mig är att jag har extremt rinnig/sprutig avföring emellanåt. Dusch av mig själv och toaletten är inte ovanligt, om ni förstår... Då toabesöken blir många, så kommer det heller inte sällan blod på papperet. Ibland syns det också tydligt i toaletten. Jag är ganska säker på att det är ytliga kärl som spricker, och inte blod som kommer från magen. Kissar inte extremt mycket - inte i närheten av vad jag gör när jag äter en massa frukt.

Är mina salladsvanor farliga på något sätt? Tänker på om jag t.ex. skulle kunna drabbas av hypnoatremi eller något.
Citera
2012-04-17, 19:25
Medlem
Pianists avatar
Är inte så insatt, men du kan bli sjukt av att äta för ensidig kost. Kompensera en gärna en del av salladen med kött.
Citera
2012-04-17, 19:31
Medlem
DuranDurans avatar
Går du ens ner i vikt för det första?
4 stora salladskålar under 3-5 timmar? Bara det låter så jävla sjukt.

Såklart det är dåligt om det bara det du äter och du skiter rinnigt/sprutigt. Man behöver inte just ha en IQ 200+ för att förstå det. Variera och ät som en vanlig människa.

och vad är hypnoatremi?
Citera
2012-04-17, 19:42
Medlem
raajtans avatar
Det är troligen för ensidig kost som gör att du blir lös i magen. Variera och se till att du får i di gallt du behöver så ska det nog fixa sig.
Citera
2012-04-17, 21:03
Medlem
erikkkkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pianist
Är inte så insatt, men du kan bli sjukt av att äta för ensidig kost. Kompensera en gärna en del av salladen med kött.
"Blandar oftast i något kött (kassler, kyckling, tonfisk, makrill etc.)."
Citat:
Ursprungligen postat av DuranDuran
Går du ens ner i vikt för det första?
4 stora salladskålar under 3-5 timmar? Bara det låter så jävla sjukt.

Såklart det är dåligt om det bara det du äter och du skiter rinnigt/sprutigt. Man behöver inte just ha en IQ 200+ för att förstå det. Variera och ät som en vanlig människa.

och vad är hypnoatremi?
Ja, jag går ner i vikt. 5 kg sallad är max 1000 kcal, och det är jag inte i närheten av.

Och att lös avföring är dåligt skulle jag också spontant säga, men jag har hört motsatsen.
Citera
2012-04-17, 22:16
Medlem
Kan problemet vara de enorma kvantiteterna? Att kroppen inte hinner med utan måste skicka ut överflöd så fort som möjligt. För nog ska man kunna både äta och må bra på grönt.

Varför äter du upp allt inom några timmar istället för att fördela det under dagen? Vad äter du övriga timmar?

Ha i mer t ex blomkål broccoli och andra lite tuggigare grönsaker så kanske du kan bli lite mätt utan att dra i dig så mycket volym.
Citera
2012-04-18, 16:30
Medlem
erikkkkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnsläppet
Kan problemet vara de enorma kvantiteterna? Att kroppen inte hinner med utan måste skicka ut överflöd så fort som möjligt. För nog ska man kunna både äta och må bra på grönt.

Varför äter du upp allt inom några timmar istället för att fördela det under dagen? Vad äter du övriga timmar?

Ha i mer t ex blomkål broccoli och andra lite tuggigare grönsaker så kanske du kan bli lite mätt utan att dra i dig så mycket volym.
Mängden är ju problemet, men för att jag inte ska vara sugen på att äta något mer efteråt så behövs så mycket.

Men blomkål. broccoli etc. ska jag testa! Tack för tipset!

Äter inget de andra timmarna (jobb). Möjligtvis ett ägg eller en burk makrill på morgonen för proteinernas skull. Då mat inte finns tillgängligt behöver jag inte äta en massa, då det inte spelar någon roll hur sugen jag än är på mat. Hunger har aldrig varit ett problem för mig att bemästra, däremot känslan att "det hade varit gott".
Citera
2012-04-18, 16:45
Medlem
sallad är ju känt för att innehålla mycket fibrer osv, fibrer i sin tur binder mycket vätska i avföringen, därav är det bra med fibrer för att undvika förstoppning. Det är aldrig bra med något i för stora mängder... försök hitta någon balans i maten ifall du vill undvika diaréer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in