• 1
  • 2
2005-02-17, 18:08
Medlem
eripofobs avatar
nån som har koll på hur det går till?
vad jag har förstått ska man (förutom dom vanliga testen) helt enkelt kliva upp och ner på en bänk med en 20kg tung ryggsäck.
Citera
2005-02-17, 18:49
Medlem
jols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eripofob
nån som har koll på hur det går till?
vad jag har förstått ska man (förutom dom vanliga testen) helt enkelt kliva upp och ner på en bänk med en 20kg tung ryggsäck.
De ska kolla så dina ben, knän och rygg pallar, resten går att träna

Citat:
JÄGARTEST
Är du intresserad av eller aktuell för någon av de mer fysiskt krävande utbildningarna kommer du också att få göra det så kallade jägartestet.

Det går ut på att pröva styrkan i knän och lår. Du gör bland annat step-ups med en tung rycksäck på ryggen. Dessutom får du svara på frågor som rör dina träningsvanor och din vana av att vistas i skog och mark.

Många av de fysiskt tuffa utbildningarna är väldigt populära. Alla har inte förutsättningar att bli ”jägare”, men det finns många utbildningar som är minst lika utmanande som de olika jägartjänsterna.

I utbildningsdatabasen hittar du flera exempel. Sök till exempel på Strid och bevakning.
detta från http://www.lumpen.nu
Citera
2005-02-17, 20:56
Medlem
eripofobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jol
De ska kolla så dina ben, knän och rygg pallar, resten går att träna

Jo, och jag har kollat på sidan, där står det att man resa sig från en bänk med enbart ett ben minst 5 ggr, och att man ska kliva upp och ner från bänken 75 ggr per med en 20kg tung ryggsäck också.
Dock står det även att detta är "en del" av jägartestet, och då undrade jag om någon hade gjort testet och visste exakt allt man skulle göra.
Citera
2005-02-17, 21:03
Medlem
blackwaters avatar
jag har aldrig hört talas om ngn som har fått göra ngt mer än det du beskrev.
isf är det ngt nytt som slängt in som dom inte nämner
Citera
2005-02-17, 23:27
Medlem
75 step ups på varje ben är det..
Sen så är ju detta bara en mönstrings test, dom riktiga testerna kommer senare vid förbanden.
Citera
2008-08-17, 16:50
Medlem
tlasaks avatar
Är det samma vikt på alla ryggsäkar eller olika efter vilken utbildning man hade tänkt gå?
Citera
2008-08-17, 16:59
Medlem
Johnny_bravos avatar
Jag fick göra 2 små test när jag mönstrade, det ena var att ha en 25 kg (?) tung ryggsäck på ryggen för att sedan gör step ups på en bänk 75 gånger på varje ben. Sedan efter det fick jag sätta mig när på samma bänk och sträcka ut armarna och 1 ben rakt ut för att sedan resa och sätta mig 5 gånger på varje ben.
Citera
2008-08-17, 18:35
Medlem
Hur kan de slutgiltliga testen se ut vid förbanden sen då?
Citera
2008-08-17, 21:45
Medlem
Det är drygt 20kg ryggsäck och 75 step-ups per ben. Innan eller efter detta ska man göra 5 enbensknäböj från en bänk på 38-40cm.

Van Patten: Ska man bli KJ eller FJS ska man göra ungefär detta väl på förbandet: http://www.amf1.mil.se/article.php?id=12829

men mer viktigt är kanske att säga att man ska marscha med en rätt ansenlig vikt en rätt bra sträcka vid dagens slut... och det är ju en hel del jobbigare än att springa milen på 48.
Citera
2008-08-28, 22:41
Medlem
tlasaks avatar
Låter enkelt, borde dem flesta klara som inte är överviktiga?
Citera
2008-08-28, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlasak
Låter enkelt, borde dem flesta klara som inte är överviktiga?

Precis som det står, bör du klara mer. Det är bara absoluta minimikrav. Dessutom, hur stora tror du dina chanser är att bli uttagen, om du presterar absolut sämst av alla som är där just då, även om du gör bra mycket bättre från dig än vad som framgår av minimikraven? Sådana aspekter ska också vägas in, inte enbart hur bra du är, men hur bra resten är.
Citera
2008-08-29, 00:17
Medlem
_addes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eripofob
Jo, och jag har kollat på sidan, där står det att man resa sig från en bänk med enbart ett ben minst 5 ggr, och att man ska kliva upp och ner från bänken 75 ggr per med en 20kg tung ryggsäck också.
Dock står det även att detta är "en del" av jägartestet, och då undrade jag om någon hade gjort testet och visste exakt allt man skulle göra.

jag fick även testa ländryggen genom att ha höftparti och neråt på en säng och då hålla överkroppen ''svävandes'' över golvet i minst 3 minuter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in