2002-11-12, 11:22
Medlem
Är det någon som vet någon kanal (behöver alltså inte vara svensk) som sänder Snobbar som jobbar? Är även intresserad att köpa vhs/dvder med gamla avsnitt. Finns ju tyvärr inte så mkt på nätet

Världens absolut bästa serie genom tiderna!
Citera
2002-11-13, 19:11
Medlem
Cineastens avatar
Jag vet ingen kanal som visar serien men jag har några originalkassetter som står i hyllan.
Citera
2002-11-14, 00:58
Medlem
Cineastens avatar
Eventuellt kan jag tänka mig att kränga iväg dem men det tar vi i pm isåfall.
Citera
2019-10-15, 02:48
Medlem
Eastmancolors avatar
Bumpar tråden eftersom jag tänkte recensera avsnitten nu då jag sett om The Persuaders! på DVD (där avsnitten i vanlig ordning är i oordning). Den hade tvpremiär i Sverige hösten 1971 men det är reprisen från sommaren 1976 som jag minns från min barndom. Tyvärr har den alltför sällan gått i svensk tv sedan dess.

Det var en märkvärdig produktion på flera sätt: det udda paret Tony Curtis och Roger Moore, den skämtsamma tonen i kombination med omfattande action och att den inte blev mer än en säsong lång.

Många minns bara det spännande introt och/eller den våghalsiga kappkörningen till Monte Carlo i det första avsnittet men Snobbar som jobbar är en välgjord och påkostad serie vars avsnitt håller påfallande jämn och hög kvalitet, kanske för jämn för det är nästan inget avsnitt som sticker ut. I Sverige har "snobbar som jobbar" blivit ett nästan allmänt begrepp och när Hasse Alfredson i sketchen "På jobbet" från "88-öresrevyn" börjar tala om Roger Mooooore och hur många miljoner han fått för sin nästa tvserie är det The Persuaders! han syftar på.

De totalt 24 episoderna spelades in 1970-71 och det finns ingen entydig motivering till varför serien lades ned. Den slog inte i USA (den var brittiskproducerad), Curtis hade drogproblem och Moore fick chansen att bli James Bond (Live and Let Die kom redan 1973). Det har aldrig blivit helt klarlagt om Moore och Curtis trivdes eller ej med varandra; om detta florerar motstridiga uppgifter.

Av alla möjliga skäl är den i det närmaste otänkbar att återuppliva; den var för mycket inkapslad i sin tidsanda, de bägge aktörerna är avlidna och dagens playboys tillåts knappast köra så vårdslöst som huvudrollsinnehavarna gjorde.

En omständighet som gör Snobbar som jobbar sevärd än idag är att större delen av handlingen spelades in utomhus och att man på så vis undvek dåtidens klaustrofobiska tvstudioformat. Detta måste ha varit kostsamt - i synnerhet inspelningarna i Frankrike och Spanien - så jag tror närmast på förklaringen att den inte slog i USA som huvudskälet till nedläggningen.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-10-15 kl. 03:44.
Citera
2019-10-15, 09:52
Medlem
Jag minns att den gick i repris runt 1985 som en del av Razzel. Jag hade ju sett den i min barndom men tyckte nu att den kändes väldigt gammal men för all del välgjord. Jag antar att den kan sändas i TV4 Guld och liknande kanaler för nån ny publik tror jag den får svårt att nå.
Citera
2019-10-15, 16:54
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Jag minns att den gick i repris runt 1985 som en del av Razzel. Jag hade ju sett den i min barndom men tyckte nu att den kändes väldigt gammal men för all del välgjord. Jag antar att den kan sändas i TV4 Guld och liknande kanaler för nån ny publik tror jag den får svårt att nå.

Just så, Razzel - det kommer jag ihåg; tre kända ansikten (Lennart Svahn,mPelke Berglund och Tommy Engstrand) var programledare för en intressant kombo av diverse program som Gäster med gester och gamla tvserier. En av de få lyckade underhållningsuppläggen under 1980-talet.

Rätt var det är kommer något retromode - som på 1990-talet - då den sena hippieeran blir inne. Då kan The Persuaders! bli populärt igen. Serien är på något sätt varken sextiotal eller sjuttiotal utan något mittemellan.
Citera
2019-10-18, 02:14
Medlem
Eastmancolors avatar
Tvekade inför uppgiften att recensera samtliga avsnitt eftersom jag insåg att jag måste backa från påståendet i mitt tidigare inlägg om att de höll "påfallande jämn och hög kvalitet"; det gör de inte, i alla fall inte "påfallande".... Fem avsnitt får räcka; 24 st är många för endast en säsong (och hade räckt för tre säsonger).

Overture

Det första avsnittet är klassiskt p g av kappkörningen mellan Nice och Monte Carlo, delvis återgiven i form av split screen. Domaren Fultons idé att sammanföra herrarna blir ologisk eftersom de är inbjudna anonymt till ett hotell men förs av polisen till domarens villa efter att ha arresterats för barslagsmål; domaren kunde knappast förutsätta att de skulle börja slåss. De blir erbjudna att istället för fängelse (vilket inte är aktuellt för senare slagsmål i serien) utföra ett arbete åt honom.

Domaren förekommer sporadiskt i resterande episoder annars kunde man ha tänkt sig ett upplägg ungefär som i Bigglesböckerna: att varje avsnitt började med ett fall framlagt dem av domaren.

Resten av episoden är avsevärt sämre och kretsar kring en dam med snipigt utseende (en skådespelerska från Helgonetserien som begick självmord tio år senare) och hennes koppling till organiserad brottslighet.

Vackra miljöer, humor och action i kombination gör det klart sevärt dock.

A Home of One's Own

Det 16:e avsnittet är mest inspelat i studios och handlar om att Danny köpt ett ruckel på brittisk landsbygd och hotas av markägaren som i själva verket håller på med sedelförfalskning i stugans källare. Hela premissen är uppåt väggarna osannolik och inga biljakter räddar denna episod.

Dock är inledningen i Hammer House of Horror-stil: en polis smyger nattetid in i rucklet, finner ett pentagram målat på golvet och en stearinljusliknande voodoodocka med sitt namn. Han överrumplas av ett antal figurer i svarta kåpor och dör redan innan titelvinjetten. Därefter ägnas ansenlig tid åt Dannys renovering i bästa Timellanda.

Bortsett från inledningen inget vidare.

Nuisance Value

Det 18:e avsnittet är inspelat i Spanien och hålls i gång av ett flertal biljakter (bland andra deltar en NSU Ro80 som oförtjänt korades till Årets Bil i Europa 1967). I övrigt är detta ett mediokert drama kring en fakead kidnappning av en ung dam (uselt skådespeleri här) med diverse tröttsamma förvecklingar fast vyerna är för all del pittoreska.

Sevärt enbart på grund av tempot.

Angie...Angie

Domaren och Rivieran igen. Danny springer på en barndomsvän som domaren menar är en hitman. Det tänkta offret är en fackpamp (excentriskt val) och det är mycket fart och fläkt och en del eleganta scener såsom när barndomsvännen och hans stumma (!) men tjusiga damkumpan drogar Danny som raglar ut på en gräsmatta och sätter en sprinkler till sitt ansikte för att kvickna till.

Detta är det 10:e avsnittet och ett de bättre avsnitten i serien.

A Death in the Family

Det 21:a avsnittet har aktade Denholm Elliot som Bretts släkting tillika skurk vilken iförd mask med tämligen komiska metoder tar kål på den ene efter den andre i Sinclaireätten i ett klumpigt försök att erhålla positionen som ättens överhuvud. Extremt svårt att ta denna episod på något som helst allvar men det är mycket action och många miljöombyten.

Moore spelar flera av Bretts släktingar och Danny spelar sin egen tant vilket påminner om att Curtis inte hade haft en hit sedan Some Like It Hot - där han också transade - tio år tidigare. Detta var verkligen synd för det råder ingen tvivel om att Curtis är den bättre - och roligare - skådespelaren av de bägge och borde ha åtnjutit en meningsfullare karriär; numer är han snarast känd som Jamie Lee Curtis pappa.

Om man ser denna episod som komedi så är den riktigt bra.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-10-18 kl. 02:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in