• 1
  • 2
2012-04-16, 21:16
Medlem
The-Johans avatar
Hej när jag stryker skjortor så tar det väldigt lång tid för mig, 30-45 min. Har kollat massor av klipp på youtube där man ser dom dra strykjärnet över tyget en gång så försvinner alla skrynklorna. Har insett att det är vanliga kostymskjortor så att säga då jag kan stryka dom rätt så fort också.
Men mina oxford skjortor som är i ett mjukare tyg tar mycket längre tid att stryka som ovan nämnt 30-45 min då det tar evigheter att bli av med skrynklorna. Har testat tipsen att använda ångan när man duschar och att stryka den en stund efter tvätt då den fortfarande är lite fuktig, dom två metoderna drar dock ner tiden kanske 5-10 min.

Så vad har ni för tips?
Citera
2012-04-16, 21:38
Medlem
ShogunAssasins avatar
Ju mer du stryker, desto bättre blir du. Jag har alltid uppfattat det som tvärt om, finare tyg är svårare att stryka och vice versa.

Stryker du på kvällen? Häll upp ett glas vin/whiskey/ta en öl och njut av strykningen.
Citera
2012-04-16, 21:57
Medlem
yooiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johan
Hej när jag stryker skjortor så tar det väldigt lång tid för mig, 30-45 min. Har kollat massor av klipp på youtube där man ser dom dra strykjärnet över tyget en gång så försvinner alla skrynklorna. Har insett att det är vanliga kostymskjortor så att säga då jag kan stryka dom rätt så fort också.
Men mina oxford skjortor som är i ett mjukare tyg tar mycket längre tid att stryka som ovan nämnt 30-45 min då det tar evigheter att bli av med skrynklorna. Har testat tipsen att använda ångan när man duschar och att stryka den en stund efter tvätt då den fortfarande är lite fuktig, dom två metoderna drar dock ner tiden kanske 5-10 min.

Så vad har ni för tips?
Vet inte om jag har bonntur men mina skrynklor brukar försvinan när den får hänga i badrummet under dusch. Kragen och manschetterna får jag dock stryka lite på.
Citera
2012-04-16, 22:55
Medlem
Jag brukar bara "ångstryka" mina oxfordskjortor i duschen. Det blir så släta som jag vill att min oxford skjorta ska bli (ev. jag kan acceptera då det innebär minimal ansträngning)
Citera
2012-04-16, 23:12
Medlem
Gazebos avatar
Låter väldigt konstigt. Använder du ångan i strykjärnet och kör på varmaste?
Citera
2012-04-16, 23:15
Medlem
Point Blanks avatar
30-45min låter sjukligt lång tid för en skjorta.

Jag stryker en skjorta på 15min om jag är riktigt noggrann, oxford-skjorta då också. Känns som du gör någonting fel om det tar så lång tid. Dags att införskaffa ett nytt strykjärn och strykbräda?

Visa tyger blir mer skrynkligare än andra och därmed svårare att stryka, men att det tar så lång tid är inte normalt. Givetvis tar det lång tid första gångerna man stryker innan man fått upp finessen. Vet inte om du är väldigt långsam bara men att få bort det som är skrynkligt tar ju inte så lång tid, gäller ju att lära sig hur man skall vika skjortan rätt för att kunna stryka den utan att strycka in några veck.
Citera
2012-04-17, 00:08
Medlem
The-Johans avatar
Ju mer jag tänker på det så känns det som att det är strykjärnet det är fel på. För det första så sätts den i en laddningstation, och jag har märkt att värmen lämnar järnet rätt så fort jämfört om jag tar den direkt ifrån station och börjar stryka. Sedan så verkar inte ångfunktionen fungera särskilt bra då den bara lämnar enstaka blöta fläckar på plagget.

Sedan det ni nämner att ni brukar ha den i duschen. Vad hänger ni upp den då, jämte duschen?
Citera
2012-04-17, 00:11
Medlem
HemligPandas avatar
Jag förstår inte riktigt problemet.
Man sätter väl på maskinen och går där ifrån?
http://bildr.no/view/1159346

Mvh Hemligpanda
Citera
2012-04-17, 00:32
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligPanda
Jag förstår inte riktigt problemet.
Man sätter väl på maskinen och går där ifrån?
http://bildr.no/view/1159346

Mvh Hemligpanda
Åfan, hade också en sådan fast en gammal modell, tyvärr lät den fördjävligt så jag var tvungen att slänga ut den.
Citera
2012-04-18, 19:22
Medlem
ansiktsbokarens avatar
Jag har nyss fått lära mig stryka så att jag kan göra det själv. Sätt strykjärnet på ganska högvärme och använd ånga. En sidennäsduk tar ett drag att stryka En skjorta en minut.

Var bara försiktig med att inte överdriva värmen, speciellt när det gäller siden.
Citera
2012-04-18, 22:50
Medlem
Point Blanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ansiktsbokaren
Jag har nyss fått lära mig stryka så att jag kan göra det själv. Sätt strykjärnet på ganska högvärme och använd ånga. En sidennäsduk tar ett drag att stryka En skjorta en minut.

Var bara försiktig med att inte överdriva värmen, speciellt när det gäller siden.

Hur hinner du stryka krage, ärmar (x2), framsida (x2) och baksida på 60 sekunder? Du stryker alltså under 10 sekunder per ställe i snitt, om man räknar lite fult. Egentligen tillkommer ju tid för att lägga skjortan tillrätta också. Har svårt att se hur det kan bli bra.
Citera
2012-04-18, 23:22
Medlem
ansiktsbokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Point Blank
Hur hinner du stryka krage, ärmar (x2), framsida (x2) och baksida på 60 sekunder? Du stryker alltså under 10 sekunder per ställe i snitt, om man räknar lite fult. Egentligen tillkommer ju tid för att lägga skjortan tillrätta också. Har svårt att se hur det kan bli bra.

Jag kan ha överdrivit min snabbhet. Men om du har hög värme så stryks baksidan medan du stryker framsidan. Inget att rekommendera för den fega dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in