• 1
  • 2
2012-04-16, 21:05
Medlem
En fråga till någon som kan:

Håller på och söker lite lägenheter och har hittat en där dom kräver en fast årsinkomst motsvarande 2 gånger årshyran. Jag är student men funderar på att bo med min flickvän. Har jobbat och tjänat bra åren innan mina studier. Så till fråga, är mitt CSN inkomstgrundande? Är min inkomst innan jag studerade inkomstgrundande? Vad kommer fastighetsbolaget som hyr ut hyresrätten gå på? Min nuvarande eller min inkomst innan studier?

Tacksam för svar!
Citera
2012-04-16, 21:28
Medlem
Oj det var riktigt lågt ställda krav så dyrt (i förhållande till inkomst) ska du absolut inte bo det är ju halva din inkomst varje månad. Men ska ni bo två i den så bör det vara er gemensamma årsinkomst som gäller. Det kommer även vara din nuvarande inkomst som är intressant för de vill ju veta att du kan betala annars tror jag inte att de hade brytt sig. Däremot kan det hända att de bara kollar på vad du taxerade förra året.
Citera
2012-04-16, 21:41
Medlem
Enligt min erfarenhet brukar de flesta hyresvärdar inte bry sig så mycket så länge du har en fast inkomst, verkar vettig och inte har några betalningsanmärkningar. Skulle dom kolla upp det så är det förstås rätt korkat att ha ljugit om hur mycket du tjänar.
Citera
2012-04-16, 22:18
Medlem
Tack för svar.
Citera
2012-04-17, 06:17
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Oj det var riktigt lågt ställda krav så dyrt (i förhållande till inkomst) ska du absolut inte bo det är ju halva din inkomst varje månad. Men ska ni bo två i den så bör det vara er gemensamma årsinkomst som gäller. Det kommer även vara din nuvarande inkomst som är intressant för de vill ju veta att du kan betala annars tror jag inte att de hade brytt sig. Däremot kan det hända att de bara kollar på vad du taxerade förra året.

Är ganska vanligt krav hos många bostadsbolag och inte alls speciellt konstigt. Sen är det svårt att fatta resten du skriver.
Citera
2012-04-17, 09:23
Medlem
Oftast räknas hela det belopp du får av CSN. Så räknar iaf boplats i Göteborg. http://www.boplats.se/CM/Templates/A...b-05cb6998c82d

Sedan tror jag att det är er gemensamma inkomst om ni båda står i kontraktet.
Citera
2012-04-17, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Är ganska vanligt krav hos många bostadsbolag och inte alls speciellt konstigt. Sen är det svårt att fatta resten du skriver.

Jag skrev att det var ett alldeles för lågt krav och att man aldrig ska bo så dyrt.
Citera
2012-04-17, 20:03
Medlem
Diablo1118s avatar
Jag förstår ändå inte .

Hur vet du att det är dyrt? Det beror väl på vad hyran är?
Citera
2012-04-17, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Jag förstår ändå inte .

Hur vet du att det är dyrt? Det beror väl på vad hyran är?

Nej 50 % av vad du får in varje månad är för mycket att lägga på boendet avsett vad hyran är. Således är en hyra på 5000 i månaden snordyrt för någon som får ut 10 000 i månaden men det är inte så farligt för någon som får ut 20 000. Det är med andra ord relativt. Ett relativt vanligt privatekonomiskt råd är att 1/3 av din lön ska vara den absoluta smärtgränsen.
Citera
2012-04-17, 20:59
Medlem
Citat:
Nej 50 % av vad du får in varje månad är för mycket att lägga på boendet avsett vad hyran är. Således är en hyra på 5000 i månaden snordyrt för någon som får ut 10 000 i månaden men det är inte så farligt för någon som får ut 20 000. Det är med andra ord relativt. Ett relativt vanligt privatekonomiskt råd är att 1/3 av din lön ska vara den absoluta smärtgränsen.
Sverige hade inte haft några studenter om alla hade följt den regeln.
Citera
2012-04-17, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahri
Sverige hade inte haft några studenter om alla hade följt den regeln.

Varför inte? Finns många sätt som studenter får detta att fungera på Varav de vanligaste är Extrajobb, sommarjobb, eller tillskott från föräldrarna. Andra varianter är att gå ihop ett gäng och hyra en större lägenhet för att på så sätt få ner hyran eller bo i ett studentrum med 10 månaders hyra ofta ingår även bredband el och vatten i dessa lägenheter.

Men ärligt talat även om man inte följer den regeln tycker du att det verkar vara en bra ide att ha en lägenhet som kostar mer än 50 % utan extrainkomster när du är student vilket verkade vara fallet för Ts. Det blir inte mycket mer än kurslitteratur och mat kvar sen då.
Citera
2012-04-17, 21:39
Medlem
Citat:
Varför inte? Finns många sätt som studenter får detta att fungera på Varav de vanligaste är Extrajobb, sommarjobb, eller tillskott från föräldrarna. Andra varianter är att gå ihop ett gäng och hyra en större lägenhet för att på så sätt få ner hyran eller bo i ett studentrum med 10 månaders hyra ofta ingår även bredband el och vatten i dessa lägenheter.

Men ärligt talat även om man inte följer den regeln tycker du att det verkar vara en bra ide att ha en lägenhet som kostar mer än 50 % utan extrainkomster när du är student vilket verkade vara fallet för Ts. Det blir inte mycket mer än kurslitteratur och mat kvar sen då.
Nu verkade ju TS ha en flickvän att dela kostnaden med så diskussionen är inte jätterelevant, men att hitta studentrum under 4k är inte helt lätt och börjar vi prata ettor så är vi närmare 5k än 4k. Detta i en av Sveriges större studentstäder.

TS, kan du visa upp CSN och ett extrajobb samt inte har några betalningsanmärkningar ser jag ingen anledning till att de skulle neka dig lägenhet. Tänk på att du kan få upp till 1200kr i bostadsbidrag också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in