2012-04-16, 21:03
Medlem
godawdos avatar
citalopram och lergigan? Och i så fall hur mycket? Jag det handlar alltså inte om mig, men en släkting, som har dessa 2 utskrivna, och har hand om medicineringen själv. Person mår kass, och är väldigt deprimerat, får den hälp som erbjuds, men är ganska ostabil i övrigt. Så kan h*n ta sitt liv med dessa piller?
Citera
2012-04-16, 21:09
Medlem
först och främst, varför har han fått jävla bullshit lergigan om han mår så dåligt?

Inte direkt en nödvändig fråga men det var det första jag tänkte, man kan teoretiskt sett ta livet av sig med kraftg överdos av citalopram, men det är lättare att lyckas med tex alvedon..

så om du inte kan hålla honom ifrån alvedon är situatuionen rätt oförändrad med eller utan dessa piller.

Edit: Största risken med de där tabletterna är att han tar legigan och får så mycket myrkrypningar i benen att han försöker ta livet av sig med citalopramen.
Senast redigerad av TheMonopolyOfForce 2012-04-16 kl. 21:10. Anledning: kom på en kul grej.
Citera
2012-04-16, 21:11
Medlem
Extrakts avatar
Ifall det går att ta livet av sig med just de tabletterna vet jag inte.

Men ifall personen ifråga har bestämt sig för att ta sitt liv, så tror jag inte det är avsaknaden av piller som kommer att hindra detta.
Prata istället med din släkting, få denna att inse att självmord inte är enda utvägen. Försök kolla läget regelbundet och uppmuntra honom/henne så mycket det går.
Citera
2012-04-16, 21:15
Medlem
godawdos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMonopolyOfForce
först och främst, varför har han fått jävla bullshit lergigan om han mår så dåligt?

Inte direkt en nödvändig fråga men det var det första jag tänkte, man kan teoretiskt sett ta livet av sig med kraftg överdos av citalopram, men det är lättare att lyckas med tex alvedon..

så om du inte kan hålla honom ifrån alvedon är situatuionen rätt oförändrad med eller utan dessa piller.

Ja, fråga inte mig varför läkaren skriver ut dessa, kanske i tron om att personen skall "må bättre"? Och tack för ditt lugnande svar, det var just något sådant jag hoppades på att få höra! Har själv ingen som helst erfarenhet av dessa, men var lite orolig.

Och myrkrypningar har h*n inte klagat på. Lergiganen var väl till att "sova" på?
Senast redigerad av godawdo 2012-04-16 kl. 21:18.
Citera
2012-04-16, 21:22
Medlem
godawdos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extrakt
Ifall det går att ta livet av sig med just de tabletterna vet jag inte.

Men ifall personen ifråga har bestämt sig för att ta sitt liv, så tror jag inte det är avsaknaden av piller som kommer att hindra detta.
Prata istället med din släkting, få denna att inse att självmord inte är enda utvägen. Försök kolla läget regelbundet och uppmuntra honom/henne så mycket det går.

Ja, man stöttar ju så mycket det går, men det suger så enormt med energi, så man själv blir deppat ju. H*n har ganska täta kontakter med psykolog och andra i branschen. Men visst finns jag där.
Citera
2012-04-16, 21:29
Medlem
Knivs avatar
Nej, du kan nog vara ganska lugn med dom pillren. Förutom att om han tar det så lär han må rätt kasst, och i värsta fall serotonergt syndrom, vilket kan vara livsfarligt, men tror inte du behöver vara orolig just för pillren. Utan försök hjälpa han så gott du kan efter bästa förmåga, då du uppenbart bryr dig.
Citera
2012-04-16, 21:30
Medlem
Tom.Bombadills avatar
Ja det kan man (går ju faktiskt att göra med allt, inklusive vatten), men det är ganska svårt. Finns mycket farligare grejer han lätt kan få tag på utan en läkare.

Att läkare skriver ut sånt där skit är för att de är dumma i huvudet. Känns som att deprimerade män knappt kan få hjälp eftersom att de inte gör 10 uppmärksamhetssjälvmord i veckan som får läkarna att steppa upp behandlingen. Värdelöst är vad det är. Man ska gå och vara nära på att ta livet av sig varje vecka i år för att man ska få ut något som inte är värdelöst.
Citera
2012-04-16, 21:44
Medlem
godawdos avatar
Ja, men tackar för svaren. De känns bra. Själv försöker jag hålla mig så långt borta från psykvården för egen del, då jag inte "orkar med dem", men det finns ju kanske en anledning till att de skriver ut sådant "skit", tryggt att höra att de är ganska så värdelösa. Ändå "tror" h*n att h*n inte kan vara utan dem, så kanske gör de någon nytta ändå. Bara så sorgligt att se så många må kass.
Citera
2012-04-16, 22:08
Medlem
Cornholio.s avatar
Man kan ta sitt liv med alvedon!
Citera
2012-04-16, 22:29
Medlem
Analhuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMonopolyOfForce

Edit: Största risken med de där tabletterna är att han tar legigan och får så mycket myrkrypningar i benen att han försöker ta livet av sig med citalopramen.

haha skrattar som fan. Lergigan går tamefan inte dö av. Skulle som sagt vara den andra i stor stora mängder.
Citera
2012-04-17, 20:11
Medlem
godawdos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analhuvud
[/b]

haha skrattar som fan. Lergigan går tamefan inte dö av. Skulle som sagt vara den andra i stor stora mängder.

Ja, ja, jag erkänner att jag inte har den blekaste om dessa läkemedel. Men ni har lugnat mig i min tråd, och jag förstår även nu, ätt inte ens "kombinationen", kan leda till något sådant eländigt "försök"?? H*n får bara skrivit ut "ett uttag" åt gången på C, (40 mg.x 30/ månad.) Men på L, är det 100 piller i burken (25 mg x 100.) Vet att just detta uttag är gjort idag! Så om H*n skulle sluka alla 30 C + 100 alla L på samma gång, h*n är ensam i kväll, skall jag åka dit nu? H*n kan ju tx. Ha sparat av L? Fan, Orkar inte egentligen, men ingen annan jävel bryr sig. "Föräldrarna", är inga förebilder precis, och stackaren har inte fyllt 18, 6 månader återstår! "Stackars liten", men känner bara att jag måste bidra' med något, men vad? (Föräldrarna dricker.)

(PS: Denna eländiga tråd, handlar om min systerson.)
Citera
2012-04-17, 21:00
Medlem
godawdos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Man kan ta sitt liv med alvedon!

Tack, och lov brukar de inte att ha Alvedon hemma. De får aldrig "baksmälla", och är aldrig sjuka, (Föräldrarna.)??

A, kan väl döda en levern eller??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in